Det nye netmagasin Kollaps vil gøre op med de etablerede mediers jagt på "simple og perspektivløse nyheder". I tekst, lyd, foto og video skal magasinet især nå læserne på mobilen og tablets, fortæller medstifter Peter Christian Nielsen. De danske netmedier spirer.
'Nedbrud nærer nye tanker'. Det er slagordet for det nye netmagasin Kollaps, der gik i luften 1. april. Magasinet vil blande tekst, lyd, billeder og video, og fra 1. maj vil det udkomme hver anden måned som e-magasin med mobiler og tablets som målgruppe.
Kollaps er langtfra første netmagasin, der er opstået i det danske mediebillede. Som Journalisten.dk tidligere har sat fokus på, er der de seneste år opstået en underskov af danske netmedier. Tidligere på året fik vi eksempelvis det ambitiøse Afrikablog.dk, og i går gik OrganicToday.dk officielt i luften – et netmedie med fokus på miljøjournalistik.
Kollaps vil skrive bredt om ind- og udland, og målet er at gøre op med de etablerede mediers jagt på "simple og perspektivløse nyheder".
"Kollaps' journalister spotter tendenser og udviklinger i samfundet og giver dem historisk perspektiv. Vi stræber grundlæggende efter at give vores brugere ny og interessant viden om ind- og udland. Kollaps er stiftet for at lave vedkommende og ikke bare mere journalistik. Det er skabt i erkendelse af, at de etablerede medier laver ufattelige mængder nyheder, men i stor stil jager det simple og perspektivløse," skriver redaktionen bag.
En af stifterne af Kollaps er journalist Peter Christian Nielsen. Han har en baggrund på Berlingske Nyhedsmagasin og har lavet udlandsstof hos Ritzau indtil i år. Han tog imod en frivillig fratrædelse i forbindelse med nyhedsbureauets spareplan i slutningen af 2011.
Der findes allerede en del magasiner på nettet. Hvad er det særlige ved Kollaps?
»Vi har den indgang, at vi er i en opbrudstid. Mange af de ting, som vi har taget for givet, gælder ikke længere. Folk sætter spørgsmålstegn ved økonomien, ved demokratiet. Vi vil lave
journalistik født ud af det. Vi vil ind og pille ved de etablerede sandheder,« siger Peter Christian Nielsen til Journalisten.dk.
Han understreger, at det både kan være sandheder i fortid og fremtid. En af artiklerne hos Kollaps handler eksempelvis om de første somaliere, der kom til Danmark – og hvordan borgerskabets kvinder i al hemmelighed sneg sig ind i deres teltlejre for at være sammen med dem.
»Det fortæller jo noget om nutiden, hvor somalierne er nogle af de mest udskældte indvandrere,« siger Peter Christian Nielsen.
»Nogle vil sikkert synes, at det er et lidt besynderligt navn, Kollaps. Det er jo ikke et positivt ord som sådan. Men vi mener også, man lærer noget både som person og samfund, når man løber hovedet mod muren – så gror der nye tanker ud af sammenbruddet.«
Kollaps har forsøgt at få opmærksomhed ved at bruge debattøren Georg Metz og forfatteren Knud Romer i to korte reklamefilm for det nye magasin. Metz bander og svovler over et korthus, han ikke kan bygge, imens Romer raser over, at konen afbryder hans skriveri.
»Vi valgte de to, fordi vi ville have nogle med markante holdninger, som samtidig er kendt for at være dygtige til det, de laver. Det er sjovt at se netop dem løbe hovedet mod muren. De var begge meget friske på at medvirke, og Knud Romer har jo faktisk haft meget svært ved at finde tid til at skrive bøger, fordi han har fået familie. Det er et stort ord, men det er jo en slags kunstnerisk kollaps,« siger Peter Christian Nielsen.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det bliver lidt en konstrueret modsætning. Så "gøre op" tager jeg ikke i min mund. Kollaps er et perspektivrigt alternativ til nettets umættelige nyhedsmonster.
"....vil gøre op med..." Uha.
Det lyder som en brynjeklædt Kollaps-redaktør, der står på en klippetop under mørkegrå tordenskyer og spidder en nyhedsredaktør med sit riddersværd.
Uanset om det er skribenten eller Kollaps, der står bag den svulstige formulering, så tvivler jeg stærkt på, at et "opgør" virkelig er magasinets alvor.