SDU-chef starter nyt magasin om journalistik

I dag udkommer webmagasinet 'Fra nyheder til Ahaheder' for første gang. Det handler om journalistik og redigeres af SDU-centerleder Peter Bro. Denne gang går de bagom dansk webjournalistik. Der startes også ny tænketank. Læs magasinet her.

I dag udkommer webmagasinet 'Fra nyheder til Ahaheder' for første gang. Det handler om journalistik og redigeres af SDU-centerleder Peter Bro. Denne gang går de bagom dansk webjournalistik. Der startes også ny tænketank. Læs magasinet her.

I dag klokken 12 er det officielle udgivelsestidspunkt for et helt nyt, dansk månedsmagasin om journalistik. Det hedder 'Fra nyheder til ahaheder' og handler om journalistik. Men det skal ikke handle om nyheder, tværtimod skal det gå bagom dem, fortæller redaktør Peter Bro. Han er også leder af Syddansk Universitets journalistlinje. 

»I dette nye magasin om journalistikkens udvikling præsenterer vi få klassiske nyheder. Til gengæld gør vi mere for at komme bagom de vigtigste nyheder i håbet om at kunne præsentere 'ahaheder'. Ahaheder, hvor de store og små historier, der gemmer sig bag den daglige nyhedsformidling, bliver blotlagt, og hvor vi praktiserer, hvad man bedste kan beskrive som 'heurekalistik'. Det handler kort sagt om nye erkendelser, der pirrer, inspirerer og måske ligefrem motiverer til at prøve noget nyt,« siger Peter Bro.

Ud over nye ord som 'ahaheder' og 'heurekalistik' introducerer magasinet en række faste elementer, blandt andet såkaldte 'frontlinje-artikler'. I hver udgave af magasinet kigger redaktionen nærmere på, hvordan de mest fremtrædende medier i Danmark arbejder, og hvordan arbejdet udvikler sig. I den første udgave kigger de nærmere på, hvordan både danske og udenlandske medier prøver at lave kvalitetsjournalistik på nettet.

»I en tid, hvor nyheder bliver en stadig lettere at producere, publicere og distribuere – borgere gør det selv via sociale medier og beslutningstagere laver deres egne TV-kanaler, radio-stationer mv. – skal alle os, som bekymrer os om faget i gang med at udvikle nye og endnu mere engagerende måder at komme i kontakt med danskerne,« skriver Peter Bro i dagens leder.

I forbindelse med det nye magasin nedsættes en fast tænketank af fremtrædende mediefolk, der forholder sig til aktuelle emner. I den første udgave er det Poul Madsen (Ekstra Bladet), Stig Ørskov (Politiken), Ida Ebbensgaard (DR2 Udland), Astrid Haug (Berlingske) og Lea Korsgaard (freelance), der skal fremlægge nogle af deres største erkendelser om, hvordan journalistikken udvikler sig.

Du kan se hele listen over medlemmer af den nye tænketank her

Magasinet lover også nye forskningsnoter hver gang, hvor de blandt andet kan kigge på nye nyhedskriterier eller nye praktiske teknikker.

0 Kommentarer