En milepæl i danskernes medievaner blev sat i 2014. På et enkelt år er forbruget af tv on demand steget med 38 procent, så streaming i 2014 udgjorde 17 procent af danskernes samlede tv-forbrug. I samme periode er danskeres daglige brug af traditionelt flow-tv faldet med syv minutter.
Det fremgår af rapporten Medieudviklingen 2014, som DR Medieforskning udgiver i dag.
Samlet set brugte danskerne lige så lang tid på at se tv og tv-lignende indhold i 2014, som de gjorde i 2013, men vanerne har ændret sig, så flere nu ser tv, når det passer dem.
Rapporten viser, at danskerne i gennemsnit tilbragte 2 timer og 53 minutter dagligt i selskab med traditionelt broadcast-tv sidste år. Tallet svarer til et fald på fire procent i forhold til året før – og det skal lægges oven i de 8 procent, flow-tv faldt med fra 2012 til 2013.
Den store vinder er Netflix
Sejrherrerne inden for streamet tv er, ifølge rapporten, ikke de danske public service-kanaler, men derimod amerikanske Netflix og YouTube.
Selv om indholdet er gratis på DR’s streaming-tjeneste DR TV, halter DR langt efter de to internationale giganter.
Blandt personer over 12 år lægger Netflix dagligt beslag på 15 minutter af danskernes tid – YouTube fylder 6 minutter, Viaplay 2 minutter, DR 2 minutter og TV 2 Play blot et enkelt minut.
(Tallene for streaming-tjenesten HBO Nordic er så lave, at de er registreret for nul minutter i gennemsnit.)
Goddag til cable cuttere
En anden tendens, der vender op og ned på tv-forbruget, er villigheden til at betale for en tv-pakke. De såkaldte cable cuttere har skåret traditionelt tv-brug fuldstændigt fra og helt droppet den traditionelle kabelpakke – dem er der 2 procent af.
De såkaldte cable shavers går lidt mindre radikalt til værks. De har valgt at barbere kabelpakken ned ved at købe en mindre og billigere tv-pakke, der passer bedre til deres nuværende behov for flow-tv. Den gruppe er på 6 procent. Desuden har 11 procent af den voksne befolkning mellem 15 år og 70 år overvejet at finde en mindre tv-pakke – eller helt droppe tv-signalet.
Grupperne af cable cutters og cable shavers er i høj grad domineret af danskere, der elsker streamet tv. Cable cutterne sværger især til Netflix.
Det behøver ikke være live
23-årige Natascha fra Vesterbro i København læser på RUC og fortæller i rapporten, at hun ser alt tv på sin bærbare computer. Hun ser DR TV på nettet, har abonnement på TV 2 Play og ser Netflix.
Det er ikke så vigtigt at se TV 2's programmer direkte, mener hun.
”Jeg har et abonnement hos TV 2 Play, så jeg ikke kan se programmerne, når de bliver sendt, men bagefter. Så jeg ser kun de programmer, jeg interesserer mig for,” forklarer Natascha i rapporten.
On demand giver fordybelse
I undersøgelsen fremgår det, at det især er for at spare penge, at danskerne har skåret ned i deres tv-pakke eller helt afmeldt tv-signalet.
Det, de får ud af at se streamet tv, er mere fordybelse.
”Det lyder krævende, men alligevel opleves det lige så afslappende som almindeligt tv for de danskere, der ser meget on demand,” lyder konklusionen i rapporten.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.