search

Nye tal: Facebook falder, flere podcaster og streaming stiger

Selv om streaming af alt fra Netflix og Youtube til DR og Viaplay stiger, så udgør traditionelt tv stadig den største luns af danskernes daglige medieforbrug. Se de vigtigste pointer fra DR Medieforsknings nye rapport her

7 timer og 16 minutter. Så lang tid bruger danskerne dagligt på medier som blandt andet radio, tv, sociale medier, musik-streamingtjenester og netnyheder.

Tallet kan man læse i DR Medieforsknings nye rapport, der hvert år sætter tal på danskernes medieforbrug.

En af konklusionerne i rapporten er, at selv om udviklingen går mod det digitale, så anvendes omkring 3 ud af 5 minutter af det totale mediebrug fortsat på såkaldt traditionelle medier som fjernsyn, radio og print.

Særligt traditionelt tv og radio udgør stadig en markant del af danskernes medieforbrug. Men fokuserer man på de unge mediebrugere, er billedet et andet. Her fylder streaming og sociale medier mest.

Men det er ikke kun de unge, der streamer. Fra 2017 til 2018 er andelen af danskere, der ugentligt bruger en streamingtjeneste, vokset for stort set alle streamingtjenester – lige fra Netflix og Youtube til DR og Viaplay.

I dag er hver anden dansker for eksempel på Youtube ugentligt, mens 40 procent bruger Netflix hver uge.

God gammeldags radio har også stadig et solidt greb i danskerne. 92 procent hører radio hver uge, og radiolytning udgør over 20 procent af danskernes medieforbrug.

Mens radiolytningen altså ligger nogenlunde stabilt, er podcast i vækst. Knap hver femte dansker – 18 procent – lyttede i 2018 til podcast hver uge. I 2017 var det tal 15 procent. Men også her er generationskløften markant. For de 18-31-årige er det næsten hver tredje, der ugentligt lytter podcast.

Næsten 90 procent af danskerne har en profil på et eller flere sociale medier. Og for de fleste af dem gælder det, at andelen af danskere, der dagligt er på, steg fra 2017 til 2018.

Der er dog en enkelt undtagelse. Det største sociale medie i Danmark, Facebook, oplever nemlig en nedgang i den daglige brug. Ikke meget, men dog noget.

Ser man på danskernes tidsforbrug på nyheder, er generationskløften også tydelig. Danskere under 40 år bruger mindst lige så meget tid på digitale nyheder som dem over 40 år. Til gengæld bruger danskere over 40 år langt mere tid på tv- og radionyheder.

Bemærkelsesværdigt er det også, at den trykte avis fylder forsvindende lidt i det daglige tidsforbrug af nyheder for både danskere over og under 40 år.

Til gengæld viser tallene tydeligt, at de sociale medier spiller en betydelig rolle i danskernes nyhedsforbrug. Mere end halvdelen af danskerne får dagligt nyheder fra sociale medier, og for unge mellem 15 og 24 år er det den primære nyhedskilde.

Dyk selv ned i andre tal og pointer i DR Medieforsknings rapport her.
 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen