search

Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Journalister og politikere er gået i selvsving omkring Uffe Elbæks cirkussag. »Jeg tror, at vi som medier skyder os selv i fødderne ved at blæse det her op til mere, end det kan bære," siger Troels Mylenberg til journalisten.dk. "Klicheer om tynd tråd og kaos," siger Mads Kastrup

Journalister og politikere er gået i selvsving omkring Uffe Elbæks cirkussag. »Jeg tror, at vi som medier skyder os selv i fødderne ved at blæse det her op til mere, end det kan bære," siger Troels Mylenberg til journalisten.dk. "Klicheer om tynd tråd og kaos," siger Mads KastrupDramatisk udvikling i Elbæk-samråd”, ”Engell: Elbæk tættere på fyring efter kaotisk samråd” og ”DR-analytiker: Elbæk hænger i tynd tråd” er eksempler på overskrifter, efter at kulturminister Uffe Elbæk i går var til samråd om AFUK-sagen.

Sagen handler om fem middage, som Kulturministeriet har afholdt på cirkusskolen AFUK, hvor Elbæks mand er ansat.

Både politikere og medier kritiseres nu i medieverdenen for at give forløbet en overdreven opmærksomhed.

»Den politiske dækning løber ud over kanten. Det hele bliver strategi og ornamentik, i stedet for at være substans og indhold,« siger Berlingskes Mads Kastrup til journalisten.dk.

For meget
Både Mads Kastrup og ansvarshavende chefredaktør på Fyns Amts Avis Troels Mylenberg har blogget om det mediecirkus, de mener har fundet sted under og efter samrådet.

Kastrup mener, at det tillægger sagen større betydning, end hvad den reelt har.

»Det bliver fremstillet som en mørklagt sag af de store, der pludselig bliver oplyst. Det sprog, man bruger, det står ikke mål med det indhold og den udvikling, der er i sagen,« siger Mads Kastrup.

Dækningen er tyngende, mener han.

»Man bliver sgu bare så træt, for man skulle synes, at det var de politiske kommentatorers opgave at holde tungen lige i munden og at holde proportionerne i rette størrelser, men det kan jeg altså ikke se er sket i dette tilfælde,« siger Mads Kastrup.

»Så taler de i klicheer som tynd tråd og kaos, og så tænker jeg ”hold nu op”. Jeg holder altså ikke med Uffe, faktisk synes jeg, at han er et fjols som kulturminister, men ret skal være ret, og så skal der noget mere substans til, end tilfældet er.«

Han mener, at besindighed ville have klædt kommentatorerne.

»Man kunne som politisk kommentator have stillet sig op og sagt, at der egentlig ikke var noget nyt i denne her sag, ud over at et par embedsmænd har talt med Uffe Elbæk om, at man måske skulle lægge fremtidige møder et andet sted, fordi det kunne misforstås. Og det bliver så udlagt som en kæmpe udåd, og som at Uffe Elbæk har holdt noget hemmeligt,« siger Mads Kastrup.

»I stedet løber de politiske kommentatorer rundt som forvirrede høns, og de vælger den mest ophidsende og dramatiske, og som seer og læser synes jeg ikke, at man er godt tjent med den dækning,« siger Mads Kastrup.

Medierne skyder sig selv i foden

Troels Mylenberg kommenterer også forløbet, og han mener, at både pressen og politikerne hæmmer interessen og respekten for politik.

»Der er tale om fem middage på en gøglerskole til under 150.000 kroner, som i går på samrådet blev gjort til tredje verdenskrigs udbrud. Venstre møder op med seks politikere, bevæbnet til tænderne med kritiske spørgsmål, og det er selvfølgelig fint nok, at de passer deres arbejde, men jeg tror, at det sammen med vores mediefokus er med til at få rigtigt mange mennesker til endnu engang at ryste på hovedet af politisk journalistik og Christiansborg-miljøet,« siger Troels Mylenberg til journalisten.dk.

»Jeg tror, at vi som medier skyder os selv i fødderne ved at blæse det her op til mere, end det kan bære. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke siger, at denne her sag ikke er alvorlig, eller at vi ikke skal dække den, men vi kommer til at dække det på en måde, hvor vi følger den minut for minut, og hvor vi kalder det en ”bombe under Elbæk” og så videre – altså ro på. Det kan give vores publikum forstoppelse,« siger Troels Mylenberg.

Lasse Jensen, der laver radioudsendelsen Mennesker og Medier til DR, understreger, at politik og presse hænger uløseligt sammen, og han mener, at samspillet på Christiansborg fører til fokus på personsager, da de er lettere fortællinger.

»Lige så snart, at der er en sag som denne her, hvor en minister kommer i vanskeligheder og fire timers samråd, så er det mere enkelt, mere dramatisk og meget mere menneskeligt interessant end kompliceret politik. Der er ikke så meget drama og blod i folkeskolereformen og den indviklede økonomiske politik. Kald det en tabloidisering, eller hvad du vil, men den er ikke ny,« siger Lasse Jensen til journalisten.dk.

Kommentarer
62
Jan Dyberg, lektor, DMJX
05.12.12 15:07
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hørt!

Og nu er "udåden" så fuldbyrdet, eftersom Elbæk har trukket sig. Længe leve den fjerde statsmagt. For Helvede, det er pinligt og krummetæer-agtigt.

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
05.12.12 15:55
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
Den fjerde statsmagt fik i al sin stakåndethed demonstreret en form for indflydelse selv om det var æresløs nedskydning af en siddende and. Puke-o-rama
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
05.12.12 18:48
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
Har Elbæk dummet sig? Jeps. Var proportionerne tilnærmelsesvis i orden? Nej. Ministre med større synder på samvittigheden er blevet siddende og ligefrem forfremmet. 
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
05.12.12 19:39
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hele Elbæk-sagen er dybt godnat. Men omvendt ved jeg heller ikke, om han rent faktisk havde behøvet at træde tilbage. Jeg tror, der er mange (og ikke udelukkende andre journalister), der synes, at hele sagen er gået over gevind. Og at Elbæk som sådan kunne have klaret frisag, hvis han havde redet stormen af. Men omvendt forstår jeg godt hans beslutning. Og hvem ved, måske kommer der er et comeback.

Alt imens er andre vigtige sager, som for eksempel den nært forestående skolereform, mere eller mindre druknet i Elbæk-hysteriet.

Fremhævet af Journalisten
Lars Abild
05.12.12 22:59
Hvor er Lisbeth Knudsen

Kære Journalisten, 

Fint at beskrive, hvad Mads Kastrup mener om den enorme dækning af Uffe Elbæk. Det sker på samme tidspunkt, hvor Berlingske i flere dage har kørt hårdt på Elbæk - ikke mindst i en leder i dagens avis, hvor han beskrives som virkelighedsfjern og andet fra samme skuffe.

Lisbeth Knudsen har normalt bestemt ikke noget i mod at fortælle, når andre begår fejl og fortaber sig i detaljer. Hvad om Journalisten springer referatet over, og selv laver journalistik. Lisbeth Knudsen er i min optik et godt sted at starte.   

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Munck
05.12.12 23:22
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Man skal vel heller ikke være blind for, at Uffe Elbæk om nogen var eksponent for opgøret med mediestøtten i dens nuværende form, det vil sige støtten til især printmedier, uden hvilken Berlingske ville have permanent underskud på driften og Lisbeth Knudsen intet direktørjob. 

 Elbæks fjender skal dermed ikke kun findes på Christiansborg, men også på chefredaktionerne på de dagblade, der har ført an i hetzen mod den tidligere kulturminister. 

 Forløbet i nærværende sag bør således føre til eftertanke i pressen og gerne et kærkomment kritisk blik på dens egen rolle i sagen. Så skal Rigsrevisionen nok tage sig ministerens eventuelle brøde.  

Fremhævet af Journalisten
Jens Ringberg
06.12.12 07:14
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Kære kolleger,

 Jeg skal hermed dybt beklage at jeg kom til at udtale mig til dr.dk under overskriften "Elbæk hænger i en tynd tråd" - cirka 20 timer før han gik af som minister.

Det skyldtes dels en nøgtern vurdering af mandens meget usikre optræden på samrådet - dels at vore meget centrale kilder vurderede at han hang i en tynd tråd.

Jeg forstår nu, at det slet ikke var grundlag nok for at sige noget sådant. Næste gang kontakter jeg først samtlige deltagere i denne debattråd + Mylenberg og Kastrup, før jeg vurderer en politisk situation.

Venlige hilsner

 Jens Ringberg, DR

Fremhævet af Journalisten
Anders Colding
06.12.12 08:36
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

@JR

Og da enhver jo ved at den slags overskrifter i pressen absolut ingen indflydelse kan have på en ministers eventuelle afgang, er det da også dejligt befriende at se dig få en sargasme over din egen journalistiske snedighed

;o)

 /Anders Colding

Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
06.12.12 10:47
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Det er rart at opleve en journalist som Jens Ringbjerg, der har mod og mandshjerte til at erkende et muligt problem med sin måske lidt for blomstrende skildring, når han bliver konfronteret med fx i det her tilfælde Mylenbergs og Kastrups kloge og besindige betragtninger.

Men ligefrem forlods at spørge de herrer til råds, er nok at gå lidt for langt.

Fremhævet af Journalisten
Lone Koefoed Hansen
06.12.12 11:23
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
Har den seneste times tid flere gange set et utroligt velskrevet frigørelsesbrev fra en Peter Andreas (https://www.facebook.com/peter.andreas.75) delt på Facebook. Man kan læse det på hans profil, og det synes jeg, at journalister burde gøre. Det bliver jo nok ikke trykt i nogle aviser... men hvis jeg var journalist, så ville jeg nok ryste lidt i bukserne over, at vi er rigtig mange, som simpelt hen ikke regner jeres arbejde for noget som helst og har utrolig svært ved at forstå, hvad journalister efterhånden kan bruges til - og det er jeres egen skyld (som stand, ikke som enkelt-individer. Jeg er sikker på, at I alle sammen er flinke og kloge mennesker, som i virkeligheden bare "passer jeres job". Men det er så et job, som I er rimelig gode til at arbejde målrettet på at gøre redundant.)
Fremhævet af Journalisten
Peter Lauritsen
06.12.12 12:39
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
Men kære Jens Ringberg - du kunne måske have spurgt dine centralt placerede kilder og ledende politikere i dit netværk, om der egentlig var nogen grund til, at Elbæk hang i en tynd tråd. Og du kunne også have perspektiveret Elbæk-sagen til andre sager, hvor en minister kom på glat is, men ikke blev gået. At du havde succes som spåkone er ligesom ikke godt nok.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Qvortrup
06.12.12 15:47
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Ganske enig med kollega Ringberg.

Og så i øvrigt: Tror alle dette fags Kastrup'er og Mylenberg'er virkelig, at typer som undertegnede har magt til at tale en minister fra posten? Nej, venner - sandheden er den enkle, at Elbæk mistede sin ministerpost, fordi Vestager og Thorning ønskede, at sådan skulle det være. Og så i øvrigt fordi han dummede sig. Det er hverken mit eller mine kommentator-kollegers ansvar. Vi rapporterer blot fra en verden, som mange af denne verdensfjerne diskussions Kloge Åger tydeligvis ikke har meget forstand på.

 

Henrik Qvortrup, TV 2 

Fremhævet af Journalisten
Anders Langballe
06.12.12 16:06
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hvor er det deprimerende, at en mand med et så forsimplet og og en så begrænset indsigt i vores fag, som Jan Dyberg giver udtryk for i denne tråd, underviser fremtidens kolleger. Herre jemini

Anders Langballe, TV 2 

Fremhævet af Journalisten
Lone Koefoed Hansen
06.12.12 16:32
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Kære Henrik

Klart. Journalistik er jo et meget objektivt fag, hvor man "bare rapporterer fra (en) verden". TIllykke med det. Vi ses på den anden side af avisernes og måske fjernsynsnyhedernes langsomme død.

Men jeg er ikke journalist, så jeg må hellere vare min mund i dette forum, som jo primært er for journalister selv og ikke for skuffede læsere/seere/borgere/kunder/annoncemålgrupper, som helt utroligt gerne ville tro på, at journalister også kan tænke opbyggeligt og ikke mindst nuanceret og med forståelse for deres egen rolle, som er langt fra at være nogen, der "bare rapporterer".

Og kan vi så ikke blive enige om, at der måske nok er vigtigere ting, at den, der "bare rapporterer", kan gakke ud og rapportere fra? Noget med nogle milliarder, der måske/måske ikke er havnet nogle mærkelige steder? Eller noget med nr hundrede skolereform på ganske få år? Eller, gud bedre det, et mellemøsten på sammenbrudets rand?

Fremhævet af Journalisten
Emil Eiberg-Jensen
06.12.12 17:06
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Henrik Qvortrup bliver ved med at opfinde løgnehistorier, senest om Uffe Elbæk...

Fx påstår Henrik Qvortrup som Politisk Kommentator i interview på TV2 News, at Uffe Elbæk kom med NYE oplysninger om Kulturministeriets kritiserede arrangementer på Akademiet Afuk.

Hvilket er direkte løgn, og det ER Henrik Qvortrup klar over.

Uffe Elbæk forklarer meget tydeligt at han sammen med en embedsmand i september, EFTER de 5 arrangementer, aftaler ikke at lave flere af Kulturministeriets arrangementer på Afuk.

Ligesom i 2007 om påstanden om sort arbejde hos Nasar Khader, opfinder Henrik Qvortrup så sin egen udlægning af sagsforløbet før og efter september og blander de 2 forløb sammen!

Henrik Qvortrup påstår at det er kommet NYE oplysninger frem om de 5 arrangementer FØR september.

Men det er jo LØGN!

Det må Folketingets præsidium og Folketingets pressetjeneste gøre op med.

1.
Henrik Qvortrup bør udelukkes fra Folketinget.

2.
Og regeringspartierne bør lukke TV2 News.

Henrik Qvortrup og TV2 News modarbejder med opfindelse og udbredelse af løgnehistorier det Danske demokrati.

Tag affære!

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
06.12.12 17:25
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
Hvad angår forstand og klar er jeg sikker på, at Mylenberg og Kastrup langt overgår Qvortrup. Det viser alene de seneste ti års mediehistorik med al tydelighed
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
06.12.12 17:28
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Ligesom sikkert mange andre troede jeg, at jeg var ligeglad med, at Uffe Elbæk blev udskiftet med en anden radikal kulturminister.

Og ligesom mange andre har jeg slet ikke fulgt det politiske spil om medienstøtten, og nu - med Mikkel Muncks baggrundsforklaring, - slet ikke vist, at det var helt andre ting, der var på spil. Og dermed grunden til, at Uffe Elbæk blev jagtet grundigt af bl. a. Berlingske.

 Jeg er stadigvæk ligeglad med, at Marianne Jelved er blevet kulturminister. Men jeg håber, at det ikke kun var Uffe Elbæks, men de radikales og dermed den nye kulturministers holdning til mediestøtten, der kommer igennem. 

Venlig hilsen

Bodil Rohde

Fremhævet af Journalisten
Max Kim Tobiasen
06.12.12 18:07
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Jeg tror kun man kan læse Andreas post hvis man er venner med ham - jeg kan ihvertfald ikke. 

 Men det er et supergodt og superrigtigt indlæg, jeg fik det delt af en af mine venner, og jeg synes det fortjener at der er et par journalister der læser det og tænker lidt over deres fremtid. Derfor er det her i sin fulde længde:

  VIGTIG BESKED TIL DANSK PRESSE:


Det er min egen skyld. Jeg skulle ha' lugtet luntet allerede da I forvanskede Thor Pedersens udtalelse om ”at købe hele verden”, så det så ud som om han mente præcis det modsatte af, hvad han egentlig sagde.

Jeg burde have regnet den ud dengang I løj om Naser Khadars håndværkere. Pråse
n burde være gået op for mig da I lynchede Lene Espersen – ikke på grund af hendes usammenhængende politik og uvederhæftige ageren under Finanskrisen, men fordi I kaldte hende doven, selvom hun holdt langt færre ferier end sin forgænger. Jeg skulle have forstået hvordan det hang sammen længe inden I begyndte at forfølge Thor Möger – ikke med spørgsmål til hans politiske beslutninger, men med ondskab. Ægte, uforfalsket ondskab.

Tiøren burde være faldet hos mig længe inden jeg så jeres liderlige begejstring for Irak-krigen. Jeg skulle have indset det, da I fuldstændigt forpurrede de ellers nyttige debatter om efterløn, dagpengeperioder, Københavns trængselsproblemer og Folkeskolen. 

Jeg burde have forstået det allerede første gang, jeg så jeres ynkelige bortforklaringer i Presselogen, som nu har udviklet sig til at være, ikke bare en kvalmende forsamling af nådigherrer, der smider smuler af indrømmelser til de livegne mediebrugere, men et forum for decideret løgn og fortielse.

Den burde være sevet ind hos mig første gang jeg hørte den samling af hofsnoge og has-beens I kalder ”kommentatorer”, eller første gang jeg så et nyhedsindslag, hvor en underuddannet journalist interviewer en anden underuddannet journalist om noget ingen af dem ved noget om, men alligevel ”vurderer”. Den burde være gået ind på min lystavle første gang jeg læste, så eller hørte jer voldtage begrebet ”analyse”.

Men i dag forstod jeg det. I dag så jeg, hvordan en kulturminister – der rettelig har fortjent et journalistisk og politisk rap over nallerne for for sent at forstå, at der er nødt til at gælde nogle skrappere regler når man besidder et politisk embede, end når man bare gi'r den som ildsjæl – blive udsat for en behandling der ikke er kritisk, men bare uhørt gemen. Han har jo ikke vildledt Folketinget. Og I ved det.

Så nu forstår jeg, at dansk presse ikke er et værktøj, jeg kan bruge til at kvalificere mig til at deltage i den demokratiske debat. Dansk presse forveksler opstandelse og hysteri med at sætte en dagsorden. Dansk presse har møvet sig ind mellem mig og mine politikere som en igle og sidder nu og suger blodet ud af demokratiet, fordøjer det og spreder dets fækale rester ud over alt, hvad der er dyrebart ved et frit land. Dansk presse degenererer mit fædreland i stedet for at medvirke til at udvikle det.

Men jeg forstår også, at ansvaret for, at det er endt sådan, er mit og mit alene. For jeg har jo købt jeres aviser, zappet over på jeres tv-kanaler og klikket på jeres hjemmesider. Det har fået jer til at tro, at det er den form for journalistik, jeg vil ha'. I har troet, at fordi mennesker stimler sammen om en ildebrand, så er det fordi vi ønsker os flere ildebrande.

Derfor tager jeg nu ansvaret for at det skal blive anderledes og har pålagt mig selv et par dogmer:

1: For fremtiden vil jeg aldrig købe en avis, se et tv-program eller besøge en hjemmeside, der beskæftiger sig journalistisk med dansk politik.

2: Hvis jeg vil engagere mig i et politisk emne, vil jeg læse og lytte til mine politikere direkte via de kanaler, de selv bruger. Og hvis jeg er uenig med dem eller i tvivl om noget, vil jeg benytte mig af den mangfoldighed af muligheder der i dag er for at gå i direkte, kritisk dialog med dem.

3: Hvis der er et arrangement i nærheden af mig, hvor politikere inviterer til et direkte møde med dem, vil jeg møde op og lytte og diskutere med dem.

4: I mit daglige arbejde rådgiver jeg ofte virksomheder og offentlige institutioner om hvordan de skal bruge deres kommunikationsbudgetter bedst muligt. Så længe dansk presse er som den er, vil jeg udvise stor påpasselighed med at anbefale at allokere annoncekroner til medier, der beskæftiger sig journalistisk med dansk politik. Kommunikationskanaler, der stinker så meget af kloak, er ingen organisation tjent med at blive sat i forbindelse med.

5: Før hvert valg til hhv. kommunalbestyrelse, region og Folketing vil jeg screene MediaWatch for hvilke politikere der af egen kraft har udtalt sig til dansk presse. De 10 politikere der topper listen vil jeg automatisk opfatte som havende en personlighedsdefekt, og jeg vil derfor ikke stemme på dem uanset hvilke politiske holdninger, de har.

6: Én gang om året vil jeg give dansk presse en chance for at bevise, at den har forbedret sig, og læse aviser, se tv-kanaler og besøge hjemmesider, der beskæftiger sig journalistisk med dansk politik. Men første gang jeg ser eller hører ordene ”raser”, ”skandale”, ”analyse” eller ”kommentator”, vil jeg omgående konkludere, at alt desværre er, som det plejer. 

7: Jeg vil bruge min faglighed som professionel kommunikatør til at sprede disse dogmer så meget som muligt til mine medborgere.

Med foragt, 

Peter Andreas
Fremhævet af Journalisten
Lone Koefoed Hansen
06.12.12 18:16
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
tak for det. Jeg er ikke venner med ham, men kan godt læse den alligevel (det samme kan ca 14 personer i min 'vennekreds' for de har også delt den). Men super at du lige postede det her, når nu alle åbenbart ikke kan. mvh Lone
Fremhævet af Journalisten
Ask Rostrup
06.12.12 19:36
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
Med risiko for at blive rullet i tjære og fjer efter samme formel, som jeg vist beskyldes for at have bidraget til i Elbæk-forløbet - og med risiko for at det bliver meget langt: Der er så mange gode grunde til at diskutere (politisk) journalistik, tone, etik, vinkler, omdrejningspunkter etc. Og der er så mange oplagte muligheder og begivenheder, som kunne tilsige det. Dette er bare - efter min mening - ikke en af dem.  Hvis man ikke anerkender, at Elbæk-historien, som TVA kørte kl. 21 sidste fredag overhovedet er en historie, så stop læsningen her - hvis man derimod er enig i, at det ER en journalistisk relevant historie, når en kulturminister lægger fem arrangementer (eller en tredje- eller fjerdedel af alle den type arrangementer i sin ministertid) samme sted, at dette sted er hans mands arbejdsplads, at han selv har siddet i bestyrelsen for dette sted og at samme sted som det eneste nye område indenfor Kulturministeriets ressort fik en bevilling på 6 mio. kr. på finansloven, så tager vi den derfra. Uffe Elbæk valgte i forbindelse med TVA-historien at beklage sin adfærd, og han blev udsat for hård kritik fra oppositionen, også fra Enhedslisten. Hans partileder og statsministeren konstaterede efterfølgende også, at han havde dummet sig. Men tilføjede, at han jo havde beklaget, og så var den ikke længere. Den politiske virkelighed er bare sådan indrettet, at man helst ikke skal have et flertal imod sig, og da EL ikke var helt tilfreds, men ville have flere svar, så valgte medierne at fastholde fokus på historien - henover weekenden og hen mod det samråd tirsdag, som EL satte som pejlemærke for sin endelige konklusion på sagen. Da samrådet så oprandt, udviklede det sig meget anderledes end vist alle havde forventet - ikke mindst EL. Forstår at det er et problem, at samrådet blev beskrevet som dramatisk; skal bare oplyse om, at der vel finder 3-5 samråd sted om dagen, og i en komparativ samråds-analyse kvalificerer Elbæk-samrådet sig i mine øjne bestemt til prædikatet dramatisk. Dramatisk fordi Elbæk først forsøgte at give indtryk af, at de 6 mio. kr. på finansloven ikke nødvendigvis var øremærket til AFUK, hvilket flere medlemmer af kulturudvalget mente var decideret usandt og mente at kunne modbevise. Og ikke mindst dramatisk, fordi Elbæk efter fire døgns stormvejr og to en halv times samråd pludselig kunne meddele, at han i september blev advaret mod at holde flere arrangementer på stedet. Han var ikke blevet advaret mod de fem afholdte, men mod et planlagt sjette. Elbæk mente øjensynligt ikke selv, at det havde den ringeste relevans for sagen, som jo kun havde fokus på de fem første. Udvalget delte ikke hans opfattelse, heller ikke ELs Per Clausen, der konstaterede, at samrådet lige dér tog "en meget uheldig drejning", som han sagde i samrådet. Igen og igen var Elbæk op til og på samrådet blevet spurgt, om der havde været advarsler, svaret havde været nej. Det havde der så alligevel - bare senere i forløbet. Men det var ikke kun udvalget, der var overrasket. Det var man også i regeringstoppen. Statsministeren havde otte timer tidligere på sit ugentlige pressemøde givet Elbæk fuld tillid og ovenikøbet tilføjet, at hun håbede han blev som kulturminister i "mange år". Hverken hun eller hans partileder havde dog på noget tidspunkt før samrådet hørt om denne advarsel. De følte derfor, at de havde stået på mål for en mand, som ikke over for dem havde lagt alle kort på bordet.  Da vi derfor tirsdag aften er i kontakt med flere kilder omkring regeringen er forbløffelsen og bitterheden til at mærke. Og det nævnes uopfordret, at hans minister-fremtid ligefrem kan være på spil. Det tillader vi os at rapportere - med behørige forbehold for sagens mange forskellige mulige udfald. Det synes jeg i al beskedenhed er vores arbejde - at fortælle, hvordan landet ligger i en situation, hvor ingen vil stå frem. Jeg har ingen grund til at tro andet end, at både Elbæk, Vestager og Thorning onsdag taler sandt, når de siger, at han ikke var blevet fyret - det var hans eget valg efter fem døgn i politisk stormvejr. Der er dog heller ikke nogen tvivl om, at Elbæk i utvetydige vendinger har fået at vide fra regeringstoppen, at hans forholdelse af oplysninger - som også Thorning og Vestager fandt relevante - var uacceptabel og at både hans adfærd med arrangementerne og de seneste fem døgns håndtering af sagen har været stærkt uheldig.  Og så er det, at jeg - al fredsommelighed og med håbet om en konstruktiv tone - tillader mig at spørge: - Er man uenig i, at historien om de fem arrangementer på samme sted, hvor han selv har siddet i bestyrelsen og hvor hans mand arbejder, er relevant?- Er man uenig i, at den usikre parlamentariske opbakning (ELs krav om yderligere svar, redegørelser og undersøgelser) er væsentlig?- Er man uenig i, at når den samlede opposition SAMT regeringstoppen (læs: Thorning og Vestager) er meget overraskede over oplysningen om advarslen til Elbæk mod at holde flere møder på AFUK, skulle rapporteres tirsdag aften?- Er man uenig i, at meldingerne om, at man på højeste sted er meget forbitret over Elbæks optræden i samrådet og at denne bitterhed måske kan medføre ministerens afgang, skal rapporteres? Hvis der ikke er uenighed i dette, har jeg svært ved at se grundlag for forargelsen. Hvis der derimod ER uenighed, så fair nok - så er vi bare ikke enige om journalistisk relevans. Og lige et par afsluttende pointer:  Vi havde onsdag aften Zenia Stampe i studiet i TVA 21.30, og hun hævdede, at politiske kommentatorer havde krævet Elbæks hoved på et fad. Nu har jeg fulgt relativt tæt med i sagen, og jeg har på intet tidspunkt lagt øre til et sådant krav eller ønske, som da også ville være helt uhørt. Men mange af os har efter bedste evne (og den kan naturligvis diskuteres) forsøgt at rapportere om den politiske virkelighed, som den så ud. Og ja, det er muligt, at det er en lille sag med små beløb og uden egentlige regelbrud - det vil Rigsrevisionens kommende kulegravning jo lægge for en dag. Men dækningen af mulig nepotisme (læs: magtmisbrug) er vel ikke afhængig af beløbenes størrelse, ligesom diskussionen om Birthe Rønn Hornbechs forvaltning af statsløses statsborgerskabs-ansøgninger ikke er afhængig af om, det har ramt en enkelt, 10 eller 50 statsløse. Det handler om principper. Og endelig vil jeg bare understrege, at Elbæk, Vestager og Thorning gentagne gange har understreget, at der er sket fejl, hvilket vel i selv kvalificerer historien. Ligesom de har understreget, at Elbæk selv valgte at gå - det var altså ikke en mediedækning, der tvang ministeren til at trække sig. Han kunne have valgt at blive. I den bedste mening Ask Rostrup, DR 

 

Fremhævet af Journalisten
Peter Lauritsen
06.12.12 22:29
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Synes måske ikke, at refleksionsniveauet blandt nogle af landets fremmeste repræsentanter for jounaliststanden er specielt imponerende. Anders L svinger sig op til en uargumenteret personlig fornærmelse. Jens R. pudser glorien og hylder egne profetiske evner. Og Henrik Q klynger sig til et stenalderdogme om objektiv neutralitet samtidig med, at han forsikrer os om, at han er den eneste, der ved noget om verden.

Det er vanskeligt at være uenig med Ask Rostrup i, at Uffe har klokket i det, og historien har selvfølgelig relevans. Men det er vel en refleksion værd, om det lykkedes at holde sagen i de rette proportioner. Og om man ikke kom til at give lidt rigeligt medløb til nyforargede oppositionspolitikere, der tidligere har bagateliseret andre ministres tåbeligheder.

Fremhævet af Journalisten
Troels Mylenberg
06.12.12 22:47
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Tak til Ask for fin sagsgennemgang. Ja, den sag skal selvfølgelig dækkes. Min pointe har på intet tidspunkt været at så tvivl om dette. Blot - hvad også fremgår her i tråden - at rette en opmærksomhed mod, at også denne sag blandt mange mennesker (tror jeg) igenigenigen opleves som journalistisk/politisk/kommentator-indspisthed, hvilket altså ikke er i høj kurs uden for Christiansborg- og journalistmiljøet.

Er sagen vigtigere end folkeskolereformen? Tja, DR's 21.30'er - den nye flagskibs tv-avis, der skal satse på væsentlighed, etc - prioriterede tirsdag Elbæk over Folkeskolen. Det er da et valg, man bør kunne diskutere stilfærdigt, uden at d'herrer Ringberg og Qvortrup bliver fornærmede (vi er jo blot referenter... taler med centrale kilder (gad vide, hvor ofte der tales med decentrale?)).

I sig selv jo lidt håbløst, at de (vi), der dagligt lever af at bedømme og vurdere andre, reagerer som teenagere, når nogen tillader sig at anføre, at det kommentatorjournalistiske verdensbillede i deres øjne hænger skævt. Den diskussion bør vi vel kunne tage, eller hvad?

VH Troels Mylenberg 

Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
06.12.12 22:57
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hvem har sagt: "Elbæk hænger i en tynd tråd"?
Hvem har sagt: "Han hænger i en meget tynd tråd. Samrådet var katastrofalt"?
Og "Hans ministerpost er i den grad i farezonen"?

Eller hvad med den her: "Hans svar var usammenhængende. Og meget af det han sagde, kunne man slet ikke forstå (...) Det var helt ude og sejle."

Eller: "Det er yderst ubelejligt, at kulturministeren sejler rundt med en sag, som kun kan ende halvskidt."

"Elbæk har dummet sig massivt".
Og vi tager lige den her med også: "Hele fremtoningen under samrådet viser en mand, der har mistet al autoritet."

Er det politiske modstandere, der har sagt disse ting for at miskreditere en politiker, de ikke kunne lide?
Er det politiske chefer, der har sagt det om en underodnet minister, de gerne ville fyre?

Nej. Det er altsammen citater fra politiske komentatorer.

Sjovt nok er det eneste, Uffe Elbæks chefer, Helle Thorning-Schmidt og Margrethe Vestager, officielt har sagt, at de har tillid til kulturministeren og ikke mener at sagen er stor nok til at retfærdiggøre en fyring.

Undskyld, kære kommentatorer, men udefra kan det altså for nogen måske godt se ud som om I har ageret skarprettere for Thorning og Vestager, og formuleret de ting, regeringstoppen ikke selv ville gå ud og sige.

Det synes jeg er et problem. Synes politiske kommentatorer ikke det?

Eller mener I, at det er jeres opgave at formulere de ting, som voksne, ansvarlige regeringschefer ikke selv vil lægge navn til?

Fremhævet af Journalisten
Lis Bølling
07.12.12 00:50
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Jesper Borup - Det er et meget stort problem at de herrer kommentatorer agerer som dommere.

Hvem har givet dem den bemyndigelse ?

Mvh. 

Fremhævet af Journalisten
Andreas Karker
07.12.12 02:26
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
Ask Rostrups gennemgang herover er helt præcis 
Fremhævet af Journalisten
Peter Simonsen
07.12.12 08:00
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Ingen (som jeg læser det) stiller spørgsmålstegn ved om sagen skal dækkes. Selvfølgelig skal den det. Som jeg ser det, taler vi om:

1) proportionener - er Elbæk fx vigtigere end en folkeskolereform? åbenbart ifølge DRs 21.30'er. Uden at have lavet en optælling af samtlige artikler og samtlige sendeminutter omkring #cirkusgate, så vil jeg påstå, at sagen fik aaaalt hvad den kunne trække og lidt til. Kunne sagen ikke have været dæket med færre minutter og artikler? Sagtens.

2) Piskede medierne sagen op? Egentlig synes jeg Jesper Borups citater herover er meget sigende. Referede kommentatorerne/journalisterne bare hvad _centrale_ kilder havde hvisket dem i øret uden at gøre det klart for kunderne i butikken? Var Uffe Elbæk tæt på en fyring pga medierne eller pga hans egen optræden? Naturligvis kan medierne ikke fyre en minister formelt, men scenen kan sættes meget sort/hvid, og efterlade meget lidt spillerum. Og man i min optik være en anelse naiv for at påstå, at medierne ingen indflydelse havde på hvordan denne sag udviklede sig.

mvh

Peter 

PS Og så tror jeg iøvrigt, at Troels Mylenberg har fat i noget ret centralt, nemlig afstanden mellem Christiansborgjournalisterne/kommentatorerne og seerne/lytterne/læserne. 

PPS og så er det lidt underholdende at læse de småfornærmede reaktioner fra Christiansborg - grow up - det kan godt være, at I synes, at I får meget og forkert kritik, men den fornæmede attitude har vist aldrig hjupet nogen

Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
07.12.12 08:48
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

 
LOL 
Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich
07.12.12 09:04
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hej Anders Langballe,

Jjeg ved ikke, hvad det er for et fag, du hentyder til med "vores fag", men hvis det dér er dit debatniveau, så har det satme ikke meget at gøre med journalistik.

Der er rigtig mange mennesker, der har kommet med argumenter for, hvorfor du og dine kolleger ikke har gjort det godt nok. Og det bedste, du kan komme op med som svar, er et personangreb på "Jan er dum"-niveau? 

Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
07.12.12 09:04
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hej Peter,

Ad 1. Her er et Twitter-citat fra min dygtige journalistkollega Nicolas Stig Nielsen:

"Men Elbæk nævnt FEM gange så ofte som Antorini den sidste uge? - Det er proportionsforvrængende i min verden." 

Og det viser sådan set bare, at du er inde på noget af det rigtige. Nicolas har beskæftiget sig indgående med debatten om den nye folkeskolereform, så er ret sikker på, at hans fakta er i orden. 

Fremhævet af Journalisten
Jakob Thomsen
07.12.12 09:21
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
Ja, forsimplinger og begrænset faglig indsigt har vi nok af. Hvis Anders Langballes kommentar kan tages som udtryk for, at TV2-nyhederne, herunder den politiske dækning, fremover bliver præget af flere nuancer og mere faglig indsigt, så tror jeg, at jeg vil begynde at abonnere på TV2 igen. Meeen på en redaktion, der betragter kildebeskyttelsen som et Absolut og end ikke vil begive sig ud i at forholde sig til dilemmaet om at kildebeskytte magtmisbrug - der går nok lidt tid før det sker.
Fremhævet af Journalisten
Ask Rostrup
07.12.12 09:44
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Godt så.

Sagen skulle altså dækkes, men proportionerne var forkerte. Troels spørger om sagen er vigtigere end folkeskolereformen - han svarer selv tjah. Ved ikke hvordan man sammenligner opspillet til en ministeropsigelse med et stort reformudspil, men lad os se på virkeligheden:

 - I 18.30eren tirsdag fylder folkeskolereformen små otte minutter i toppen, Elbæk-sagen ligger lige efter i to minutter.

- I 21.30eren, da samrådet er ovre, fylder Elbæk-dækningen 4 min. i toppen, mens folkeskolen fylder seks et halvt minut lige efter. Vi beslutter at rykke Elbæk-dækningen op i top, da samrådet udvikler sig dramatisk (undskyld Mads, men jeg står ved ordet), da kilder oplyser, at Elbæks fremtid som minister ikke længere er sikker, og da det først er slut efter, vi sidst sendte kl. 18.30 - og vi laver altså aktuelitetsudsendelser.

Onsdag og torsdag fylder sagen en hel del, da Elbæk vælger at gå af og Jelved udnævnes, men vi holder forsat fast i folkeskolereformen. Læg dertil, at jeg sammen med gode folk i aftes lavede et helt magasin om skolereformen - vi overvejede flere gange undervejs at skifte hest til Elbæk-sagen, men holdt fast i skolen, da de langsigtede perspektiver for os alle helt enkelt er større her. Og læg dertil, at vi nu går ind i et flere måneder langt forløb, hvor vi kommer til at dække folkeskolen meget intenst. Alt andet lige vil folkeskole-udspillet vinde stort på prioritering og omfang, når det en gang er forvandlet til en egentlig reform - eller til et sammenbrud.

Har Elbæk-sagen fyldt for meget - og har omfanget i sig selv skubbet til, at Elbæk valgte at trække sig som minister? I mine øjne har sagen ikke fyldt for meget, når man tager i betragtning, at den endte med, at ministeren gik af, hvilket jeg også vil karakterisere som dramatisk. Til gengæld kan jeg ikke med sikkerhed sige, at dækningen ikke i sig selv har skubbet på sagens udvikling - jeg ved det simpelthen ikke, men det er klart, at en kritisk dækning af en ministerens gøren og laden i sig selv er med til at opbygge et pres. Men da jeg forstår, at de fleste mener, at sagen skulle dækkes, så er det nok svært at komme udenom - hvad enten man lægger historien i toppen af en TVA eller som nummer to historie.

Jesper Borup skriver en række citater fra kommentatorer om, at Elbæk hænger i tynd tråd og mener dermed at kunne dokumentere, at vi agerede skarprettere - med risiko for at nedkalde mig arrogancens vrede som det er overgået kollega Ringberg: Jamen, det viste det sig jo, at han gjorde, altså hang i en tynd tråd - vore kilder havde ret. Og ja, det er en balancegang med anonyme kilder, der kan have alverdens dagsordener i en tilspidset situation, men når man fra flere af dem får at vide, at Elbæk netop hænger i en tynd tråd, hvilket bliver dokumeneteret dagen efter, så mener jeg i al fald, at det er vores pligt at rapportere det. (Til Mads igen: Enig i at sproget ikke altid er det mest opfindsomme).

Troels konstaterer ud fra en fornemmelse af folkestemningen, at sagen igen retter fokus på indspistheden på Christiansborg og at vi bør kunne diskutere dette. Jeg er fuldstændig enig i, at det er en vigtig diskussion, men jeg kan bare ikke se, at det har det ringeste med den seneste lille uges forløb at gøre. Ja, vi har undervejs mange gange talt med anonyme kilder, som vi gør det mange gange hver eneste dag. Og ja, vi har brugt oplysningerne. Men vi har - det gælder i hvert fald DRs redaktion, skal ikke tale på andre vegne - også sorteret i informationerne, lagt til og trukket fra, taget forbehold og hentet reaktioner. Det er muligt, at Troels har ret i sin måling af folkestemningen - han fodrer den vel selv - men uanset den, vil jeg forbeholde mig ret til at argumentere for, at det intet har med denne sag at gøre.

Generelt kan jeg være lidt forundret over, at de fleste - hvis ikke alle - betragter det som relevant at dække sagen, men at dækningen kom ud af kontrol; at sagens substans kun kunne bære en middelsvær eller let dækning. Dermed gør man sig da lige præcis til dommer - man vurderer en brøde, som ingen kender omfanget af og som nu skal kulegraves af Rigsrevisionen, og man fælder en dom: Kluntet, men så var det altså heller ikke værre. Det er der jo sådan set ingen, der reelt ved endnu - og under alle omstændigheder: Det er ikke op til os at vurdere sagens alvor - det gør Folketingets flertal og regeringschefen rent politisk, og det gør Rigsrevisionens rent forvaltningsmæssigt. Og set i bakspejlet: En minister har følt sig nødsaget til at tage sin afsked, det mener jeg er en stor, væsentlig og relevant historie.

Endelig beskyldningerne om at vi reagerer som teenagere (ved ikke hvor mange af jer, der har teenagere, men reaktionerne her er ikke bare i omegnen af mine teenageres reaktionsmønster): Måske når en lektor på DJH indleder tråden med den tone, så bliver svaret på samme niveau. Men alene længden i mine indlæg - som jeg skal beklage - er faktisk et forsøg på at argumentere for, at der i mine øjne har været tale om et redeligt, journalistisk forløb. Ikke et forsøg på at gå i tvær skilpadde-attitude.

Igen i bedste mening - Ask Rostrup

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
07.12.12 10:09
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Som mediebruger bliver man dyby, dybt rystet, når man læser den her tråd. TV2's politiske redaktør Anders Langballe lægger benhårdt ud med et perfidt personangreb, og derefter udstiller nogle af de mest magtfulde politiske kommnetatorer i dette land så på stribe, at de er fuldstænidg ude af stand til at reflektere over deres egen journalistik og rolle i det politiske spil. Kritk mødes med klynk, sarkasme og perfiditet, og hvis man nogle gange som mediebruger har tænkt om dækningen af dansk politik, "at nu kan det da ikke blive værre", så må man bare konstatere, at det tilsyneladende kan blive meget, meget værre med de herrer som mikrofonholdere.

Tænk, atvi overlader så vigtig en samfundsfunktion - den fjerde statsmagt - til så dårligt uddannede og ureflekterede mennesker, og tænk, at disse mennesker nu vil være bekendt at kalde mediestøtten for"demokratistøtte" og vil have os alle sammen til at tro, at de er garanter for, at borgerne stemmeafgivelse bygger på informerede valg og kvalificeret debat. Hvis debatten her ikke var så rystende, så ville man sige "jeg græmmes", men det er bare ikke sjovt, det er dybt, dybt rystende.

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
07.12.12 10:17
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

@Ask Rostrup skriver:

 "Jeg er fuldstændig enig i, at det er en vigtig diskussion, men jeg kan bare ikke se, at det har det ringeste med den seneste lille uges forløb at gøre."

Og sådan slutter den her debat hver gang med en retorisk afvisning, der er enhver spinndoktor værdig: "Jeg er meget glad for spørgsmålet. Nu vil jeg imidlertid svare på noget andet."

Fremhævet af Journalisten
Heidi Callesen
07.12.12 10:22
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
TAK, Borup!
Fremhævet af Journalisten
Jacob Hansen
07.12.12 10:29
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hej Henrik!

Jeg har altid været imponeret over din evne til at afvise enhver form for kritik.

Hilsen Jacob..

Fremhævet af Journalisten
Lis Bølling
07.12.12 10:56
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Ask Rostrup - du kan gennemgå forløbet 100 gange men det ændrer ikke på at i kommentatorer optræder som dommere !

 

 Mvh

Fremhævet af Journalisten
Jacob Hansen
07.12.12 10:57
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hej Jens!

Skal vi forstå det sådan, at der end ikke er en lill, bitte snert af kritikken, der bliver argumenteret for i denne tråd, som gør et indtryk på dig?

Hilsen Jacob..

Fremhævet af Journalisten
Anders Langballe
07.12.12 11:04
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Kære Troels

Jeg forholder mig - som jeg skriver - til Jan Dybergs ganske kategoriske melding i denne tråd. "For Helvede, det er pinligt og krummetæer-agtigt," lyder den. Jeg må forstå, at Dybergs eder er rettet mod sådan nogen som mig. Du fortsætter så med forbandelser - nu rettet direkte mod mit "debat-nivaue". Det er helt ok.

Men jeg vil gerne fortælle dig, at jeg har registreret, at der er mennesker, der er "kommet med argumenter for, hvorfor du og dine kolleger ikke har gjort det godt nok," som du udtrykker det. Det sker jo med jævne mellemrum. Oftes handler kritikken om, at vi politiske journalister er sammenspiste med og derfor dækker over politikerne. Nu handler den så om, at vi er for hårde og kritiske. Der er dog ofte en fællesnævner, når den politiske journalistik endevendes - nemlig at de politiske journalister er for dumme til at forstå de rette samenhænge i politik. Altså som du skriver, at vi ikke gør det godt nok. Ofte er afsenderne gode kollegaer med spændende journalistisk arbejde langt fra Christiansborg. Det er fint - men jeg køber den altså ikke. Jeg kender de fleste af mine kollegaer på Christiansborg - det er knaldhamrendedygtige journalister, som gør alt, hvad de kan for at passe deres arbejde på bedstevis. 

Iøvrigt deltager jeg ofte og gerne selv i diskussioner om den politiske journalistik - senest med et længere kapitel i bogen "Christiansborg & journalistikken - åbenhed eller lukket kredsløb?" Jan Dyberg bidrager iøvrigt til samme bog. Og her skriver Dyberg om noget, som han med sikkerhed ved langt mere om, end jeg gør - nemlig hvordan man på Journalisthøjskolen forbereder vores kommende kollegaer på at interviewe politikerne.

Jeg tilslutter mig iøvrigt fuldt og helt kollega Rostrups indæg i denne tråd.politiske journalistik.

Fremhævet af Journalisten
Jacob Hansen
07.12.12 11:16
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Tak for endnu en redegørelse for sagsforløbet.

Der er vidst ingen, der har påstået, at Elbæk-sagen ikke var en historie.

Derimod er der mange, der påstår, at det kniber med perspektiveringen.

Der er også mange, der undrer sig over, at en politiker selv skal indrømme sin fejl, før I kører frem med det tunge skyts.

"Vestager og Thorning gentagne gange har understreget, at der er sket fejl," skriver du, hvilken jo er ganske rigtigt.

Men som journalist er det vel rimeligt nok at spørge sig selv om, hvorfor de gentagne gange tager dette ellers ret usædvanlige træk for en politiker. Hvad får de ud af det, og hvilken (kontroversiel og udskældt) politisk reform beskæftiger I jer <em>ikke</em> med, mens I beskæftiger jer med Elbæk?

Hilsen Jacob.

Fremhævet af Journalisten
Jacob Hansen
07.12.12 11:49
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

@Ask

Jeg tror ikke beskyldningen om teenage-reaktioner var myntet på dig.

Skal vi forstå det sådan, at du I teorien godt kan se, at der er noget om snakken, men at du i praksis altid vil kunne argumentere for, at det lige præcis i det konkrete tilfælde ikke gør sig gældende?

Du er selv inde på, at anonyme kilder kan have sjulte motiver, men undrer du dig slet ikke over, at I alle sammen lige præcis i denne forholdsvis beskedne sag bliver stopfodret med anonyme politiske dødsdomme?

Flere kommentatorer påstår at have fået beskeden om, at "Elbæk hænger i en tynd tråd" fra en anonym kilde. Hvis flere journalister på forskellige medier har fået den samme besked med samme formulering fra en - måske flere - anonym(e) kilde(r), er det vel ikke urimeligt at stille spørgsmålstegn ved, om den formulerig er et rent tilfælde, eller om den er opstået i en kommunikationsafdeling.

Fremhævet af Journalisten
Rasmus Løppenthin
07.12.12 12:10
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

@Lasse Glavind

Du har ret i, at Qvortrup, Langballe og Ringbergs optræden i denne tråd er pinlig og selvsmagende. Men det er usagligt at placere Rostrup i samme kategori. Modsat de tre andre argumenterer han seriøst og udfoldet for sine valg. Det er givende for alle i faget, når nogle af branchens mest indflydelsesrige tager sig tid til at fremlægge bevæggrundene for deres prioriteringer. 

Men jeg er ikke helt enig med Rostrup. Som udefrakommende virker det nemlig som om, at journalister og politikere i et temmelig komplekst samspil konstruerer en mærkværdig metavirkelighed. En virkelighed som ofte har en meget lille relation til politikernes egentlige handlinger og beslutninger som ministre og folkevalgte.

Dramatik er godt stof. Både for journalister og opposition. Så når Elbæk anklages for nepotisme, lugter journalister blod og intensiverer dækningen. Tænk hvis han røg på det her? 

Det ser oppositionspolitikerne som en kærkommen lejlighed til at score billige point. De svinger med sablerne og indkalder til samråd. Efterhånden begynder det hele at blive ganske saftigt for de konfliktsøgende medier. Der er horder af pressefolk foran indgangen og livetransmission på NEWS og eb.dk. Den mulighed vil især Venstre ikke forpasse til at spille rollen som kritisk opposition. De seks mand høj og udnytter i den grad tv-tiden. Støjberg får markeret undervejs, at Elbæk "har ført folketinget bag lyset". Bom. Fogh påstod på Folketingets talerstol, at han var overbevist om, at der var masseødelæggelsesvåben i Irak. Det viste sig senere, der ikke rigtig var belæg for den overbevisning. Herregud, den slags sker jo. Men når en kulturminister kløjs i redegørelserne om arrangementer til en samlet pris på 150.000 + moms, så vågner Danmarks største parti op til dåd som parlamentarismens vagthund. Selvom ingen har kunnet dokumentere, at de har været for dyre eller fagligt utilfredsstillende. Det er hykleri, skuespil, og vi hører kun hendes replikker, fordi pressen stiller scenen til rådighed. Ligesom medierne  kun lukker læsere og seere ind til forestillingen, fordi der ikke lader til at være nogen nedre grænse for, hvordan politikerne er villige til at prostituere deres troværdighed på pressens skrå brædder.

Denne metavirkelighed må Vestager og Thorning selvfølgelig forholde sig til som ledende ministre. "Sagen" tog helt evident fokus fra en dagsorden, de ønskede at sætte. Derfor er det ikke uden ræson, hvis de ønskede Elbæks aftrædelse.

Tilbage står imidlertid, at Elbæk ikke røg på sine ugerninger som minister. Han måtte lader ministerlivet, fordi han ikke mestrede sine replikker i Christiansborg-teatret. Han havde fået røde kinder af at være ude i virkelighed - ikke af Christiansborg-make up. Den slags skal nok blive opdaget og straffet.

Jeg underkender ikke, at sagen skulle være dækket. Jeg underkender heller ikke, at Elbæk har håndteret det hele lidt klodset. Men ønsker vi tinget sammensat af andre end professionelle levebrødspolitikere, skal der være rum til en grad af "politisk amatørisme". De folkevalgte og journalisterne burde i fællesskab have ageret, så sagen ikke var røget fuldkommen ud af proportioner. 

Man kan kalde det verdensfjern idealisme med manglende sans for, hvordan virkeligheden hænger sammen. Men de pokitiske partier har blødt medlemmer i årevis. Og i diverse troværdighedsundersøgelser roder politikere, spindoktorer og journalister rundt nederst på listen sammen med brugtvognsforhandlerne. 

I stilfærdighed vil jeg så tillade mig at spørge: Hvorfor mon? 

/Rasmus

P.S: Der bliver også lavet god politisk journalistik. Og jeg ville til hver en tid fortrække nutidens poppede og overdramatiserede formidlingsformer, frem for det mikrofonholderi, som prægede den politiske journalistik for 40 år siden - det kan man blandt andet læse om herhttp://130.225.180.61/cfje/Kildebase.nsf/(ID)/KB00090955

Men det er i den grad stadig nødvendigt med selvkritik.

Fremhævet af Journalisten
Lis Bølling
07.12.12 12:25
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Det er dog utroligt så fintfølende Jesper Langballe er på egne vegne !

Det plejer han ikke at være når det er andre det handler om. 

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
07.12.12 12:31
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

@

 Ask Rostrup postede sit indlæg, mens jeg skrev på mit, så du har får så vidt helt ret. Jeg synes dog stadig, at Rostrup ender med at forfalde til den sædvanlige automatafvisning, men han gør i det mindste den meget væsentlige umage at argumentere for det.

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
07.12.12 12:34
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
"for så vidt"
Fremhævet af Journalisten
Ole Knudsen
07.12.12 12:47
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Er det ikke lidt en variant af den gamle historie om, at når en politisk forsamling skal bevilge penge til et eller andet, så er der tre grænser:

Bagatelgrænsen. Ting der falder under den, får grønt lys uden sværdslag.

Uoverskuelighedsgrænsen: Projekter og budgetter bliver så komplekse og store, at ingen reelt fatter noget som helst af det, og derfor ofte også giver grønt lys uden videre, fordi muligheden for at forholde sig kritisk til beløbets størrelse ikke er til stede.

Og så er der de beløb, som man som lægmand kan overskue og have en mening om - og som derfor giver en masse debat og halløj.

Fremhævet af Journalisten
Bjarne Witthoff
07.12.12 12:56
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

@Rasmus Løppenthin

Når jeg fortæller om Mediernes ansvar. Så taler jeg selvfølgelig ikke om 9/11. Som Rasmus Løppenthin hiver frem fra skuffen. - Vi ved alle, hvad der skal til. For at få medierne frem. Jo, mere markabre - jo flere journalister. 

Uffe Elbæk havde medierne med sig. Derfor nåede han så langt - uden det nødvendige. Han havde både politikere og journalister med sig - gennem flere år her i Aarhus. - Først med ministerposten stod det klart for mange - også jorunalister. Han var kommet for langt.

Derfor skriver jeg om jorunalister manglende evner. - Når det drejer sig om at gavne samfundet. Journalister - ikke den menige. Men redaktions sekretæerer mf. er fedte ind i vennetjenester. (Der, gerne kan kaldes noget andet). Se presselogen - hvor de skal give indtryk af selvjustits. Det er det rene cirkus - som det Uffe Elbæk har leveret.
Tag Billedkunstnernes Forbund - Kunstforbundet. Alle har de været fremme som rygklapper til Ulle Elbæk - Som kulturminister. - Det var ikke derfra nytænkningen kom fra. - 

MHT de Journalister der tog slæbet. Så gjorde de et godt og effektiv stykke arbejde. Ligesom de medvirkende politikere. At de som jeg her bagefter skriver venlige ord om politikeren Uffe Elbæk. Skal ses som et udtryk for det menneskelige hensyn.

Det er ikke Uffe Elbæk der har et problem. Men de mange der har bildt ham ind han er god for hele kunstverden . 

Hvis du som journalist så kulturnyt i TV2News. Da de faste ansatte, med ophøjet ro sad og fortalte: Hvordan de mener Uffe Elbæks (vennetjenester) var i orden. Og hende lederen snakkede for det samme. (Hvor de efter Uffe Elbæks afgang. Sidder og siger lige det modsatte).

Så ved jeg ikke hvor mange der klagede over TV2News - dengang. Jeg gjorde det i al fald til flere medier- også DRTV-Direktionen. - Derefter kunne jeg se DRTV tog det frem, med arktindsigt. - Ingen har nogen siden svaret mig. - Dog fik jeg et form for svar. Fra Stefine NET kundeservice -TV2. Der skrev til mig - TV2News behandle min klage. Hun sendte yderlig til TV2 (efter hun havde redigeret min mail. Så den lettere var at læse). - Dig, der læser dette. Kan være sikkert på - JEG får ingen svar. 

Alt er igen ved det gamle. - Journalister og Politikere har et gigantisk problem de vil skjule. 

Fremhævet af Journalisten
Emil Eiberg-Jensen
07.12.12 13:40
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Ask Rostrup under sober analyse.

Ask Rostrup fremlægger i et forsøg på at forklare DRs opførsel i mediernes horribelt primitive journalistiske stormløb på kulturminister Uffe Elbæk følgende indledende linjer:

1. Hvis man ikke anerkender, at Elbæk-historien,

2. som TVA kørte kl. 21 sidste fredag overhovedet er en historie, så stop læsningen her

3. - hvis man derimod er enig i, at det ER en journalistisk relevant historie,

4. når en kulturminister lægger fem arrangementer (eller en tredje- eller fjerdedel af alle den type arrangementer i sin ministertid) samme sted,

5. at dette sted er hans mands arbejdsplads,

6. at han selv har siddet i bestyrelsen for dette sted og at samme sted som det eneste nye område indenfor Kulturministeriets ressort fik en bevilling på 6 mio. kr. på finansloven,

7. så tager vi den derfra.

Ask Rostrup har imidlertid ikke undersøgt sine skråsikre og minister mistænkeliggørende påstande i linjerne 4, 5, 6.

Ad 4.
Det vil sandsynligvis ikke være svært at finde ministerier der lægger en fjerdedel af deres arrangementer samme sted. Endsige tidligere kulturministre i deres 14 første måneder.

Ad 5.
Stedet blev først Uffe Elbæks samlevers arbejdsplads efter de første 3 arrangementer, og de 2 sidste var planlagt og indbydelser udsendt før ansættelsen.

Ad 6.
Regeringen har sandsynligvis med 90 procents sikkerhed udnævnt Uffe Elbæk til kulturminister fordi den ville have en ny globalt moderne og folkeligt funderet kulturpolitik, hvor Uffe Elbæk med sin erfaring som medlem i Afuks bestyrelse rent faktisk viste sig at være et godt valg.

Ask Rostrups indledning lever altså ikke op til selv de mest almindelige journalistiske retningslinjer.

Ask Rostrups forsøg på DR forklaringer falder dermed fra starten til jorden og lægger sig i den strøm af fantasifulde historier som TV2 News har ladet strømme ud af borgenes TV skærme de sidst 14 dage.

Og kan DR være det bekendt?

 

Fremhævet af Journalisten
Peter Simonsen
07.12.12 14:41
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Kære Andreas,

I bedste mening: Jeg skal lige forstå dig korret: Kritik der ikke kommer fra folk på/i Christiansborg-miljøet kan ikke bruges, da folk udenfor miljøet ikke kender miljøet? Hvis ikke det er korrekt forstået, hvad mener du så?

Hvem er din målgruppe? Christiansborg-miljøet eller dem udenfor miljøet?

Peter 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Qvortrup
07.12.12 16:50
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

@Lis Bølling.

Har Jesper Langballe nu også blandet sig i debatten? Det var lige, hvad der manglede..

 

Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
07.12.12 19:16
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Man bør altid kunne se kritisk på sine egne handlinger - også som politisk journalist og kommentator og lektor mv. Ellers bliver man jo ikke bedre til det, man laver.

Jeg mener generelt også, at man skal gå efter bolden - og ikke manden, og det synes jeg faktisk, at pressen har gjort her - i hvert fald i den del af pressens dækning, jeg har set. 

At Uffe Elbæk ender med at gå, kan skyldes mange ting. Jeg tror personligt, at det skyldes, at der er flere bommerter, som han ved kan komme frem. Men det kan vi diskutere og være uenige om, og vi kan også diskutere nuancerne i pressens dækning.

Jeg håber dog, at vi som minimum kan være enige om, at denne sag selvfølgelig skulle frem, og jeg håber ikke, at der er nogen journalister, der oprigtigt mener, at nepotisme, vennetjenester og dårlig dømmekraft skal gemmes væk for nogen som helst politiker.

Man kan i øvrigt stadig se videoen af samrådet på bt.dk:

http://www.bt.dk/politik/dramatisk-udvikling-i-elbaek-samraad-var-blevet-advaret-af-embedsmaend

 

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Munck
08.12.12 10:25
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Hvad blev der egentligt af forslaget om, at flytte de politiske kommentatorer og mediernes Christiansborg-redaktioner væk fra Borgen? 

Med nærværende og andre lignende sager in mente, så kunne det måske bidrage til at øge mediernes troværdighed og uafhængighed, som jo evindeligt er under pres.

Det lader i hvert fald ikke til, at de eksisterende såkaldt kinesiske mure sikrer borgerne den fjerde statsmagt, som de har fortjent. At grænsen for indspisthed og faglig incest for længst er overskredet, blev evident for enhver, da brækbilleder fra journalisternes julefrokost begyndte at florere på Facebook og i formiddagspressen. 

Hvis journalisterne ikke selv evner at sætte grænsen, så må politikerne og vælgerne. Punktum. 

Fremhævet af Journalisten
Emil Eiberg-Jensen
09.12.12 11:37
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

I øvrigt er det et nyt bevis på at Medie-støttens millioner af kr. er spildte skattekroner på TV stationer og aviser...

for der er ingen journalister, redaktører og 'politiske kommentatorer' der tilsyneladende evner...

at levere en retvisende fremstilling af det simple 'sagsforløb' i tid og rum...

- med datoer - og de påståede kritisable hændelser...

Medernes giver i praksis IKKE befolkningen et demokratisk overblik over 'sagen'...

Fremhævet af Journalisten
Ebbe Fischer
09.12.12 12:49
Nepotisme er et problem

Kære kolleger,

Husk lige: Vi taler om klokkeklar nepotisme.

Måske er der lavet et par fejl undervejs i dækningen, men sagen er vigtig. Efter en årrække som korrespondent i Latinamerika, hvor nepotisme a la Uffe Elbæk er hverdagskost, er det en fornøjelse at se, hvordan dansk presse går til stålet. Her ikke tale om bilag på 142 kr. (husk bagatel-grænsen!), men om store beløb kanaliseret til gamle venner og sideløbende ansættelse af famile.

Jeg synes, det er besynderligt, at der efterfølgende bliver formidlet et billede af, at det er synd for manden? Er det mon her, pressen går i selvsving?

I min verden er Uffe Elbæks manglende dømmekraft et stort problem. En glidebane mod mere nepotisme og korruption. I Latinamerika slipper politikerne af sted med at favorisere vennerne økonomisk. I Danmark gør de ikke.

Ros til kollegerne på Christiansborg.

Med venlig hilsen

Fremhævet af Journalisten
Jan August Hillers
09.12.12 13:48
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Jeg synes, det var godt, at Ask kom på banen med et sagligt indlæg fra maskinrummet. Og det virker troværdigt. Men på et afgørende punkt er der en væsentlig uklarhedl. Ask skriver:" Han var ikke blevet advaret mod de fem afholdte, men mod et planlagt sjette.".

Det korrekte er: Han var ikke blevet advaret mod de fem afholdte, men blev under planlægningen af det sjette advaret mod også at lægge det i AFUK. 

Jeg synes, der er en væsentlig forskel.

I en radioudsendelse i dag, vistnok Søndagsfrokosten,  hævdede en deltager, at VK havde lagt flere arrangementer hos AFUK end Elbæk.  Hvis dette er korrekt, er det lige præcis den slags research, jeg forventer af Christiansborg-journalister. Men også af regeringens/Elbæks spindoktorers så jeg  er noget usikker på informationens troværdighed. Det havde ellers været et rigtig godt spørgsmål til samrådets seks Venstre-folk - f.eks.

 

Fremhævet af Journalisten
Emil Eiberg-Jensen
09.12.12 14:32
Re: Nepotisme er et problem

Hvilke 'venner' er det Ebbe Fisher taler om?

Uffe Elbæk må jo kende en masse mennesker i Dansk kulturliv.

Og hans redegørelse dokumenterer at Dansk Folkeparti efterlyste uddannelsen i 1995.

Og at Købnhavns kommune har sat 6 mio kr. på budgettet til uddannelsen som de har efterlyst i 4 år, fordi Danske talenter på Nycirkus området forsvinder til uddannelser i udlandet, og ikke kommer igen!

 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Qvortrup
09.12.12 18:26
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Kære Jan
 
Fint nok at spørge Venstre om alt muligt. Det er bare ikke kernen i denne sag.
Jeg er nødt til at minde om, at Elbæk blev fældet af sine egne.
Dels af støttepartiet Enhedslisten, der fra første færd kunne have afvist, at der overhovedet var en sag. Så havde Elbæk været minister i dag.
Dels af Thorning og Vestager, der efter samrådet ikke ville holde hånden over ham længere.
 
dbh
Henrik Q. 
Fremhævet af Journalisten
Lynne Rie Hansson
09.12.12 20:10
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving
De herrer redaktører kan lege retoriske undvigelseslege lige så tosset I vil; Vi, kunderne, de uindviede, skulle gerne drage en form for nytte eller fordel af Jeres arbejde, men Jeres proportionsforvrængninger og vægtning af, hvad I finder vigtigt er HELT ude af trit med borgernes virkelighed, tydeligst manifesteret i Presselogen dd, hvor de, der burde være landets skarpeste mænd med overblik, affærdiger berrettiget kritik med "sådan er det bare ikke" - SERIØST!! Hver gang de herrer ytrer sig, må jeg bruge lang tid på at analysere, hvad Jeres medier ellers beskæftiger sig med, trække sammenhænge og ikke mindst konkludere hvad I vælger IKKE at besæftige Jer med! Og Elbæksagen blev pudsigt nok spundet voldsomt op, da der kom flere informationer om bankpakke 2 og Lars Løkke kom i fokus. Der drejer det sig oom milliarder - Elbæk er pebernødder og NEJ, det er ikke princippet, så havde I ladet en ORDENTLIG, saglig undersøgelse gå sin gang! Få så lidt skam i livet, tak :,
Fremhævet af Journalisten
Ebbe Fischer
09.12.12 21:56
Re: Nepotisme er et problem

Vennerne? Come on...  AFUK, Akademikiet for Utæmmet Kreativitet, hvor han har siddet i bestyrelsen.

Elbæk har som bekendt lagt fem dyre arrangementer hos AFUK - og det sjette var tilsyneladende på vej, hvis ikke han var blevet advaret. Hvorfor var denne advarsel overhovedet nødvendig? Elbæk har udvist udpræget mangel på dømmekraft, hvilket er lig med inkompetence som minister.

At han samtidig opretter en ny uddannelse samme sted, og at hans mand er blevet ansat samme sted, er naturligvis helt tilfældigt.

Det lugter fælt af nepotisme, og pressen har pligt til at grave i det.

Skyd ikke budbringeren.

Gode hilsner

Fremhævet af Journalisten
Lynne Rie Hansson
10.12.12 09:33
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Apropos skam i livet og proportioner:

"..

Apropos Elbæk:
For et par år siden fik DR-journalist Jesper Tynell Cavlingprisen for at have afsløret følgende:

• Claus Hjort Frederiksen gav Folketinget usande oplysninger.

...
• Ministeren afskaffede kravene til udenlandske arbejdstageres sikkerhed i farlige job – i al hemmelighed og uden om Folketinget.

• Beskæftigelsesministeriet bad kommunerne administrere den såkaldte 300-timers regel på en ulovlig måde.

• Ministeriet bestilte misvisende tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen for at dreje den offentlige debat til egen fordel.

• Embedsmænd slettede belastende dokumenter fra ministeriets arkiver.

Disse overtrædelser fik ingen - absolut ingen konsekvenser - for hovedpersonen og hvad værre er: De fik faktisk heller ikke nogen særlig opmærksomhed.."
Fremhævet af Journalisten
Jan August Hillers
10.12.12 11:02
Re: Mylenberg og Kastrup: Medierne i Elbæk-selvsving

Kære Henrik. Jeg ville personligt gerne have vidst HVIS også den forrige minister havde valgt AFUK til sine udvalgsmøder. I en sag om nepotisme er det en væsentlig information, for det har fremstået, som om det var nyt at lægge møderne/middagene der. hvor Elbæk selv har været i bestyrelsen. Men du har nok ret i, at det ikke var kommentatorernes rolle for åben mikrofon at spørge ind til det hos et medlem af Venstre ;-)

Jeg er i øvrigt enig i, at det er en, ja, medie- og parlamentarisk skandale, at Claus Hjort Frederiksen slap så nådigt. DF har med en enkelt undtagelse beskyttet ministre i fedtefadet og dermed sikret flertal, men mon ikke DF kunne have skiftet standpunkt, hvis CFHs adfærd var kommet gennem mediemøllen.

Mvh Jan

 

Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
10.12.12 14:45
Nepotister skal have modstand fra første færd!

Uanset hvad så bliver man nødt til at hive de vandtætte skotter ned mellem på den ene side sit arbejde og på den anden side sin familie og sine venner. Det gælder både politikere, direktører, bestyrelsesmedlemmer og mange andre.

Jeg vil kalde det fokusflytning eller forsøg på spin, når nogle forsøger at nedtone brøden med, at der jo kun er tale om sølle 180.000 kr.

Det er altså ikke omfanget af brøden, der betyder noget. Det, der er væsentligt at holde sig for øje, er derimod, at nepotisme ofte starter på et lavere og tilsyneladende mere uskyldigt plan, men hurtigt begiver sig videre til det næste plan og igen videre til det næste og så videre, medmindre andre sætter en effektiv stopper for den, og/eller den sunde fornuft pludselig indfinder sig igen.

Nepotisme skal bekæmpes så tidligt som muligt og så tæt på udgangspunktet som muligt, for jo længere tid nepotister halser derudad, mens andre lader stå til, desto flere ulykker ender vi op med!

Det gælder i øvrigt alle steder i samfundet - og også når nepotister er venligtsindede over for en selv!!

Så keep on moving, kære Christiansborg-journalister :-)

De bedste hilsner
Ida

Fremhævet af Journalisten
Jens Larsen
31.03.13 09:31