Magasinerne styrtbløder

På fem år er oplagstal for danske magasiner og ugeblade i gennemsnit faldet 25 procent, skriver Information

Magasinbranchen er i krise. En oversigt foretaget af Danmarks Statistik viser markant nedgang i oplagstallet for 20 udvalgte magasiner og ugeblade. I gennemsnit er oplagstallet på 25 procent, skriver dagbladet Information.

Værst er det gået ud over ugemagasinet Anders And, der er næsten halveret i oplagstal.

Kig Ind, I Form, Alt for damerne og Hendes Verden er gået over 40 procent ned de seneste fem år.

I andet geled rammer krisen kioskerne, der ikke længere henter de samme indtægter fra salg af magasiner og derfor er nødt til at hente indtægterne andre steder, fra fx salg af lottokuponer.

Ejvind Hansen, som er forskningschef i Journalistisk Filosofi på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, ser faldet i oplagstallene som et tegn på, at magasinet i sin nuværende form ikke er en rentabel forretningsmodel.

»De læsere, som før har købt magasiner, er flyttet over på internettet, hvor de får adgang til smal viden om specifikke nicher,« forklarer Ejvind Hansen til Information.

»Der er så meget tilgængeligt stof på internettet, at kundegrundlaget for mange magasiner simpelthen forsvinder,« siger Karen Klitgaard Povlsen, der er professor på Institut for Medievidenskab på Aarhus Universitet.

0 Kommentarer