Egmonts blade skal være nyhedsmedier på nettet

Egmonts nye digitale chefredaktør, Jan Thoresen, skal løfte journalistikken på nettet. Indtil nu har Egmont kun haft en kommerciel chef på nettet. »Vi befinder os der, hvor vi lige har forstået nettet, men endnu ikke udnyttet den forståelse,« siger chef for ugebladsgruppen Marianne Gram

Fra 1. oktober får Egmont Publishing sin første digitale chefredaktør, når norske Jan Thoresen skifter fra klikk.no. Jan Thoresen skal give Egmont mere trafik på nettet, så for eksempel Alt For Damerne, Hjemmet og Euroman bliver lige så stærke på nettet som på papir, forklarer chef for ugebladsgruppen i Egmont Publishing Marianne Gram.

»Vi har haft en kommerciel chef, men ikke en redaktionel chef på nettet. Hvis vi skal øge trafikken på nettet, kræver det godt indhold, og at der er nogle, der kan coache på det. Det bliver en stor del af Jan Thoresens opgave,« siger hun.

Jan Thoresen skal hver dag sparre med journalisterne på nettet, forbedre samarbejdet mellem de forskellige sites og søgemaskine-optimere.

De seneste to år har Egmont haft en fremgang på 66 procent i besøg på nettet. Tallene for de enkelte sites kan dog slet ikke måle sig med for eksempel dr.dk, tv2.dk eller de store dagblade. I dag ligger altfordamerne.dk nummer 62 på FDIM's liste. Iform.dk er nummer 73. http://fdim.dk/statistik/internet/toplisten

First choice på nettet

Ambitionen er ifølge Marianne Gram at kapre de samme læsere på nettet, som Egmont har på papir.

»Vi skal være first choice på nettet, så de målgrupper, vi har på papir, også bruger os på nettet. Jeg drømmer for eksempel om, at hvis man som kvinde om fem år skal finde en opskrift eller en god historie, så er altfordamerne.dk det sted, du helt naturligt går hen.«

For at nå dertil skal indholdet være bedre.

»Man kan ikke bare sige, at man vil have en hel masse brugere. Man er nødt til at levere det rigtige indhold til brugerne for at få det,« forklarer Marianne Gram.

I dag er mange Egmont-historier på nettet lister, inspirationsartikler og korte nyheder. Vil Egmont i stigende grad lægge printhistorier på nettet, eller hvordan vil I løfte netjournalistikken med ”det rigtige indhold”?

»Det kan være relevante printhistorier – men dem udnytter vi i dag allerede ganske massivt. Derudover bliver det op til Jan at afgøre, hvilke typer af eksklusivt indhold vi vil prioritere. Han taler om at vælge ’de rigtige historier’, og det har han haft stor succes med i Norge,« forklarer Marianne Gram.

Indtil nu har Egmont fået flere læserne på nettet ved at lave små, relativt billige knopskydninger. Og initiativerne er startet andre steder end på redaktionerne.

»Det kan for eksempel være marketing eller bladsalg. Det er startet helt andre steder end på de typiske nyhedsmedier. At et ugeblads hjemmeside også er et nyhedsmedie, det har taget den danske magasinverden lang tid at forstå,« siger hun.

Netjournalister skal arbejde på tværs

Ændringerne betyder også, at journalisterne på nettet skal være parate til at arbejde for andre blade end deres ”eget” blad, forklarer Marianne Gram.

»Hvis vi har en kæmpe live-satsning, ville vi i dag slet ikke tænke på at afsætte to ekstra medarbejdere til det, fordi folk har så hamrende travlt. Vi skal ikke skalte og valte med medarbejderne, men vi skal hjælpe hinanden. Så når altfordamerne.dk har brug for hjælp, så træder hjemmet.dk til og omvendt. Det er lidt tungt i dag, og der skal vi kunne tænke mere samlet og på tværs,« mener hun.

Mens en række dagblade, DR og TV 2 længe har satset på journalistik på nettet, har Egmont – ligesom Bonnier og Aller – været mere tilbageholdende.

»Man kan lidt provokerende sige, at vi befinder os der, hvor vi lige har forstået nettet, men endnu ikke udnyttet den forståelse,« siger hun.

I dag har hvert blad hos Egmont sin egen lille webredaktion på op til to-tre personer. De får fremover Jan Thoresen som daglig leder, men chefredaktørerne på de enkelte blade har fortsat ansvaret for indholdet på hjemmesiderne.

»Chefredaktøren skal kunne regne med at have sine hjemmesider, og at brandet ikke bliver udvandet eller udvikler sig til noget helt andet,« siger hun.​

 

0 Kommentarer