search

»Ingen troede, vi var sindssyge nok til at lave et ugeblad på print«

Det nye ugeblad Tæt På vil tage kampen op mod Se og Hør og Her&Nu på print. »Det kan lyde lidt mærkeligt, men vi har ingen store planer for det digitale,« siger chefredaktør Per Kuskner. Se holdet her

»Der har været mange gæt. Men ingen troede, vi var sindssyge nok til at lave et ugeblad på print,« griner Per Kuskner.

Han skal være chefredaktør på det nye ugeblad Tæt På, der vil tage kampen op mod Se og Hør og Her&Nu. Per Kuskner var i mange år på Se og Hør som journalist, redaktionssekretær og webredaktør og var senest chef på Her&Nu. Direktør bliver Erling Tind Larsen, der før sommerferien stoppede i Egmont som chefredaktør på Her&Nu og digital chefredaktør, i huset.

»Vi synes, der er et hul i markedet. Det er populært stof,« siger Per Kuskner og fortsætter:

»Der er mange troløse læsere i det marked. De er ligeglade med, hvad bladet hedder, hvis det er en god forside. Hvor du nærmest kan sætte det ungarske flag på forsiden af Familie Journal, læserne skal nok købe det alligevel, så skal vi have ugens bedste forsider.«

Her er holdet

For at få ugens bedste forsider har Per Kuskner og Erling Tind Larsen sammensat et hold, de mener kan vinde over konkurrenterne: Holdet tæller Nikolaj Vraa, Peter Bugge og Camilla Linnebjerg, samt to endnu hemmelige kolleger: En journalist og en layouter.

»Jeg vil ikke lyde hovskisnovski, men der er ikke mange i journaliststanden, der kan det. Man kan spørge, om det ikke er sværere at lave nyheder på Børsen, men det er faktisk rigtig svært at lave ugeblad, og kun få er rigtig gode. Der har vi nappet de bedste cirkusheste i manegen. Det styrker vores lille blad, men det tager også lidt pondus ud af konkurrenterne,« siger Per Kuskner.

Alle fotos skal tages af freelancefotografer, og tv-stoffet købes hos Ritzau. En del af layoutet vil også blive lavet uden for huset.

»Det er en lille redaktion, men også hamrende effektive folk. Se og Hør har mange flere, men det handler om at være effektive og tage mange opgaver. Aviserne har rigtig mange journalister, men de har også flere historier, der tager uger eller måneder at grave frem. Du har altid mange jern i ilden som ugebladsjournalist. Samtidig med, at du graver en god skilsmisse op, går du et smut til premiere. Og når du har haft deadline, så får du lige en god frokost – og så ellers i gang igen.«

Milliardær i ryggen

Projektet er finansieret af Karsten Ree, der blev milliardær, da han solgte Den Blå Avis for 2,1 mia. kr. i 2008. Men Per Kuskner understreger, at det er langt billigere at lancere et nyt ugeblad i dag end før.

»Der skal ikke millioner og atter millioner til. Det er meget nemmere i dag, fordi du kan udlicitere tingene. Jeg var på Se og Hør i 18 år, og der var vanvittigt mange ansatte. Der var næsten lige så mange på tv-redaktionen som den almindelige redaktion. I dag behøver du ikke et kæmpestort personale.«

Du nævner, at man kan spare mange penge ved at udlicitere. Men bliver kvaliteten så ikke også ringere?

»Nej, for det essentielle laves på den fælles redaktion. Hvis vi alle sad hjemme i stuen, så ville det blive et helvede. Men om layouteren sidder i England, Skive eller Indien, er ligegyldigt, for du får tingene hjem på et splitsekund. Så er det let at sige ”kan du ikke lave den i blå farve, så den matcher kjolen?”, det er stadig bare et klik med en knap,« siger Per Kuskner.

Han henviser til Egmont Publishing, som sidste år besluttede at flytte en stor del af layoutet af ugeblade og magasiner til Vietnam.

»Jeg sad selv som redaktionschef på Her&Nu, da de udliciterede til Vietnam. Det gik forrygende. Det er klart, at folk kommer op at køre over det, for kan man nu det? Men jeg synes ikke, man får et kvalitetsmæssigt dårligere produkt, medmindre du udliciterer de helt centrale opgaver,« lyder det fra Per Kuskner.

Vil I få layoutet uden for landet?

»Det vil jeg helst ikke svare på endnu.«

Ingen store planer for det digitale

En afgørende forskel på Tæt På og konkurrenterne er det digitale. Her vil Tæt På nemlig holde meget lavt blus og fokusere på det trykte blad.

»Det kan lyde lidt mærkeligt, men vi har ingen store planer for det digitale. Står vi så begravet i tryksværte uden at se lyset, kan man spørge. Nej, vi kommer på nettet, men vi får ikke en digital redaktion. Vi laver det, vi er bedst til: Print, der skal sælges i supermarkeder, kiosker og på tankstationer. Jeg har selv været webredaktør på Se og Hør og set, hvor fantastisk svært det er at lave penge i det marked, medmindre du har enorm volumen som eb.dk, tv2.dk eller bt.dk.«

Hvad gør I, hvis I sidder med en god historie, som I ikke kan holde i fire dage?

»Der er to ting at gøre: Enten lægger vi den på Facebook og henviser til vores hjemmeside, som vil være en lidt statisk størrelse. Eller også kan vi tage fat i en samarbejdspartner, som selvfølgelig ikke er Se og Hør eller Her&Nu,« siger Per Kuskner, der dog ikke ønsker at sige, hvem det så kan være.

Erling Tind Larsen stoppede på Her&Nu, efter at ugebladet havde trukket to forsidehistorier tilbage.

»Ledelsen og jeg er ikke enige om, hvad for et blad Her&Nu skal være. I kølvandet på den turbulens, som Her&Nu har været inde i, er der naturligt opstået en diskussion om, hvor tæt vi skal gå til kanten, og hvor vi skal placere os i markedet. Det har vi ikke været helt enige om,« sagde Erling Tind Larsen dengang til Journalisten.

Per Kuskner fortæller, at Tæt På skal ramme et sted rent journalistisk mellem Se og Hør og Her&Nu.

Vi ved nøjagtigt, hvad der skal til

Projektet startede som en løs idé, kort efter at Erling Tind Larsen stoppede på Her&Nu.

»Erling og jeg talte lidt løst, og så var der Karsten Ree, som også havde nogle gode idéer. Det var lidt tilfældigt, at det faldt sammen på den måde.«

Per Kuskner er glad for at have milliardæren med om bord.
»Hvis vi skulle bruge børneopsparingen og pantsætte sommerhuset, så skal man have is i maven. Selvfølgelig skal det lykkes. Men vi er ikke pressede på den måde, at vi lukker, hvis vi ikke sælger noget den første uge. Vi skal æde os ind på markedet.«

Selv om holdet er lille, og der ikke står en stor magasinkæmpe som Aller eller Egmont bag, er Per Kuskner overbevist om, at Tæt På bliver en succes. Nøglen er erfaring.

»Vi kommer ikke til at begå begynderfejl. Vi har i alt over 100 års erfaring i bagagen. Det her kan gøres på den nemme måde, for vi ved nøjagtigt, hvad der skal til: Vi skal have nyheder om kendte danskere, lidt Hollywood og noget kongehus. Vi prøver ikke at famle os vej gennem junglen, vi kender stierne.«

Tæt På skal udkomme onsdag ligesom både Se og Hør og Her&Nu.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen