Onsdag formiddag har Kantar Gallup offentliggjort læsertal for den seneste halvårsperiode for printudgaverne af de danske aviser, ugeblade og magasiner.
Perioden dækker 2. halvår af 2016 og rummer ikke mange gode nyheder for den danske mediebranche, hvis man sammenligner med samme periode året før. Særligt ikke for de landsdækkende dagblade; ikke en eneste landsdækkende avis har formået at øge sit læsertal fra sidste halvår af 2015 til sidste halvår 2016.
Procentvis er tilbagegangen størst for Jyllands-Posten, der har måttet vinke farvel til 16 procent af læserne. Information har mistet 12 procent af sine læsere, mens tilbagegangen for både Politiken, BT og Ekstra Bladet er på 10 procent. Weekendavisen, Kristeligt Dagblad og Børsen holder nogenlunde skansen.
Gallup oplyser til Journalisten, at det kraftige fald i Søndagsavisens læsertal skyldes, at avisen har frasolgt en del af sine aktiviteter til Sjællandske Medier, hvilket har gjort det kompliceret at spørge til.
Nordjyske mister hver fjerde læser
Kigger man på læsertallene for de regionale dagblade, ser det overordnet lidt mindre nedslående ud end for de landsdækkende aviser.
Flere øger læsertallet – herunder Fyens Stiftstidende, Frederiksborg Amts Avis og Viborg Stifts Folkeblad – mens de fleste dog går tilbage.
Særligt skidt ser det ud for Nordjyske Stiftstidende, der mistede knap hver fjerde læser fra 2. halvår 2015 til 2. halvår 2016.
Nedgangen fortsætter for de store ugeblade
Læsertallene fra Kantar Gallup viser også, at flere af de store ugeblade har det svært.
Både Billedbladet, Familie Journal, Her & Nu, Hjemmet, Ude og Hjemme, Se & Hør og Søndag mister læsere. Blandt de ugeblade, der går frem, finder man blandt andet Femina, Hendes Verden, Danske Kommuner og Dagens Medicin.
Ser man på læsertallene for de 10 største magasiner herhjemme, skal man også kigge langt efter lyspunkterne i læsertalsudviklingen fra andet halvår af 2015 til andet halvår 2016. Hus Forbi går som den eneste en lille smule frem – over resten af linjen er der moderat læsertilbagegang.
4