Torsdag formiddag frigav Kantar Gallup læsertal for printudgaverne de danske aviser, ugeblade og magasiner i andet halvår 2017.
Tallene afslører, at en lang række dagblade har mistet læsere, hvis man sammenligner med samme periode året inden. Kun Jyllands-Posten og Kristeligt Dagblad formår at holde på deres print-læsere – over resten af linjen er der tilbagegang.
Procentvis er tilbagegangen størst for Metroxpress. Gratisavisen har mistet 19 procent af deres læsere i perioden. Og både BT, Ekstra Bladet, Børsen og Information har måtte vinke farvel til i omegnen af 15 procent af deres læsere.
For Politiken og Berlingske er tilbagegangen mindre markant.
Gode nyheder for fynske dagblade
Lidt mere lyst ser det ud, hvis man retter blikket mod de regionale dagblade.
Mest positivt er det for den lille Fyns Amtsavis, der går fra 26.000 til 30.000 læsere, svarende til en stigning på 15 procent. Også Fyens Stiftstidende vinder læsere – her er læserfremgangen i omegnen af syv procent.
Horsens Folkeblad tegner sig også for en fremgang på 7 procent, mens fremgangen er en anelse mindre for både Dagbladet Ringkøbing-Skjern, Helsingør Dagblad og Herning Folkeblad.
Samvirke i front
Blandt de ugentlige udgivelser er der til gengæld langt mellem de gode nyheder. Ude og Hjemme går en anelse frem, men alle andre store ugeblade mister læsere.
Eksempelvis mister Billed-Bladet 13 procent af læserne, mens Se og Hør går 11 procent tilbage.
Blandt de 10 største magasiner er læsertallene mere konstante. I toppen mister det gratisomdelte Idényt læsere, mens Coops medlemsblad Samvirke vinder læsere. Dermed er Samvirke nu det største magasin herhjemme målt på læsertal.
6