Her til formiddag har Kantar Gallup offentliggjort læsertal for printudgaverne af de danske aviser, ugeblade og magasiner i forårs- og sommermånederne 2017
Perioden dækker 1. april til 1. oktober 2017 og byder overordnet set på flere nedslående end gode nyheder for printpressen, hvis man sammenligner med samme periode sidste år.
Særligt de danske betalingsaviser skal kigge langt efter succeserne. Information fastholder sit læsertal, og Jyllands-Posten går en anelse frem, men ellers er der læsertilbagegang over hele linjen.
Procentvis er tilbagegangen størst for Ekstra Bladet, der har måttet vinke farvel til 17 procent af sine læsere i perioden. Men også BT, Kristeligt Dagblad og Weekendavisen har mistet i omegnen af hver tiende læser.
25 procent flere læsere til Helsingør Dagblad
Kigger man på de regionale dagblade, ser billedet overordnet set en anelse mindre dystert ud. Her kan ni af aviserne konstatere en lille læserfremgang.
For både Fyens Stiftstidende, Fyns Amtsavis, Lolland-Falster Folketidende og Nordjyske Stiftstidende ligger læserfremgangen omkring fem procent.
Særligt godt ser det ud for Helsingør Dagblad, der havde 25 procent flere læsere i forårs- og sommermånederne 2017 end i samme periode sidste år. Også Bornholms Tidende er godt med med en læserfremgang på knap 12 procent.
Delt førsteplads som mest læste magasin
For langt de fleste af ugebladene er de nye læsertal også kedelig læsning.
Alt for Damerne, Femina og Ude og Hjemme går frem som de tre eneste ugeblade. Til gengæld er tilbagegangen stor for især Anders And & Co.-bladet, der har mistet 20 procent af sine læsere.
Blandt magasinerne er det nyt, at Coops Samvirke er kravlet helt op på siden af det husstandsomdelte Idé-Nyt som Danmarks mest læste magasin. Begge magasiner har dog mistet læsere siden sidste år.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.