Onsdag skrev Journalisten, at netmediet Elektronista ifølge mediejurist Peter Lind Nielsen ikke markerer annoncørbetalt indhold tydeligt nok.
Elektronista har markeret en artikelserie om digital sikkerhed med et banner i toppen, hvor det fremgår, at serien er lavet ”i samarbejde med Kaspersky”.
Forbrugerombudsmanden slår fast, at ”i samarbejde med” ikke er godt nok, hvis der er penge mellem parterne.
Forbrugerombudsmanden, som afgør sager om skjult reklame, vil ikke vurdere konkrete sager, men udtaler sig på generelt plan.
”Hvis man har en aftale med en virksomhed om at eksponere et produkt eller selve virksomheden, så skal det fremstå tydeligt, at der er tale om reklame,” siger fuldmægtig i Forbrugerombudsmanden, Marie Asmussen.
Ikke rendyrket reklame
I et andet eksempel fra Elektronista – artiklen ”Det perfekte hjemmekontor for under 1000 kroner” – står i en linje under artiklen, at der er tale om et samarbejde med DBA Guide.
Elektronistas redaktør, Christiane Vejlø, sagde til Journalisten i går, at hun er uenig i, at det ikke står klart nok for læserne, hvad der er tale om. Hun mener heller ikke, at der er tale om ”rendyrket reklame”, men partnerskaber.
Hun peger på, at der under artikler, som de omtalte virksomheder har betalt for, står en beskrivelse af Elektronistas såkaldte ”brandteam” i en boks, hvor der blandt andet står: ”Elektronista Brandteamet arbejder med kommercielle partnere. Artikler kan derfor indeholde affiliate links, native content eller videoer.”
”Jeg mener bestemt, at man skal gøre opmærksom på, at ting er kommercielle. Det er også grunden til, at der fire steder i artiklen står, at den er kommerciel. Hvis man klikker sig ind på guiden, kan man som bruger ikke undgå at se, at det er kommercielt content," sagde Christiane Vejlø.
Læseren skal forstå, at indholdet er betalt
Marie Asmussen siger dog til Journalisten, at deklarering af betalt indhold skal stå i starten af omtalen.
I publikationen "gode råd til bloggere om skjult reklame" skriver Forbrugerombudsmanden følgende eksempler på tydelig markering af betalt indhold:
”Reklame, annonce, betalt indlæg og sponsoreret indlæg.”
”Markeringen 'i samarbejde med' vil efter Forbrugerombudsmandens vurdering ikke være tilstrækkelig. Simpelthen fordi det efter vores opfattelse ikke gør læseren tilstrækkeligt opmærksom på, at det her er noget, man har fået betaling for at skrive,” siger Marie Asmussen til Journalisten.
Reklame, hvis virksomheden promoveres
Peter Lind Nielsen fortalte til Journalisten, at et samarbejde mellem medier og virksomheder i visse tilfælde kan være berettiget uden at kalde det reklame – dog kun, hvis virksomheden blot bidrager med viden, og aldrig hvis virksomheden betaler mediet.
Hvor går grænsen? Hvornår er et samarbejde reklame?
”Definitionen på en reklame er, om det er noget, der har til hensigt at promovere eller fremme afsætningen af virksomhedens produkt,” siger Marie Asmussen.
Derudover forklarer hun, at det afgørende for, om en aktivitet er omfattet af markedsføringsloven, om den, der eksponeres, udbyder varer og tjenesteydelser på markedet.
I den pågældende artikel i serien om digital sikkerhed, anbefaler Elektronista konkret et gratis produkt, som Kaspersky udbyder. Men at det er gratis gør ifølge Marie Asmussen ingen forskel. Så længe det er en vare, der udbydes på markedet, falder det ind under markedsføringsloven.
Markering på alle platforme
Det er ikke kun i selve artiklen, at der skal stå, at det er betalt indhold, fastslår Maria Asmussen. Det skal fremgå klart af alle omtaler, også hvis det betalte indhold lægges på forsiden eller på sociale medier.
”På hver enkelte omtale skal det være så tydeligt markeret, at du som læser er klar over, at du læser en reklame,” siger Marie Asmussen.
På forsiden af Elektronista.dk er annoncørbetalt indhold markeret med en orange boks med ordet ”Brandteam” – navnet på den redaktion, der står for Elektronistas kommercielle samarbejder.
Christiane Vejlø sagde i går til Journalisten, at hun også her mener, det er markeret tydeligt nok, at der er tale om indhold, som annoncører har betalt.
Ønsker bedre kontrol
Tidligere har Forbrugerombudsmanden sagt til Journalisten, at man vil kontrollere mediernes brug af skjult reklame bedre.
Marie Asmussen kan ikke sige, om Forbrugerombudsmanden har tænkt sig at handle på det konkrete eksempel vedrørende Elektronista.
Opdatering 19/5 klokken 10.01: Christiane Vejlø har i en mail efter publicering oplyst, at man nu vil ændre ”kategorien brandteam til sponsoreret”. I den artikelserie, som Journalisten har gennemgået, optræder dog stadig en boks i starten med formuleringen ”i samarbejde med” og uden ”sponsoreret”.
Journalisten har siden torsdag formiddag forsøgt at få et interview med Christiane Vejlø. Vi forsøger fortsat.
4