”På 180grader får du et dagligt overblik over de vigtigste politiske nyheder fra dansk og udenlandsk politik.”
Sådan skriver onlinemediet 180grader – Danmarks Liberale Netavis om sig selv på 180grader.dk.
Men ud over politiske nyheder har man de seneste uger også kunnet læse anprisende artikler om blandt andet havefræsere, bonuspoint til online-casinoer og opvaskemaskiner på 180grader.dk. Og det undrer advokat og mediejurist Peter Lind Nielsen.
”Umiddelbart har plæneklippere, opvaskemaskiner osv. jo ikke noget med hovedindholdet på 180grader.dk at gøre. Det ser mystisk ud og ligner sponsoreret indhold,” siger han og tilføjer:
”Og hvis det er det, er det ikke varedeklareret ordentligt. Det skal stå med tydelige bogstaver, at det er en reklame eller en annonce, hvis der er en kommerciel hensigt. Og det skal være særlig tydeligt her, fordi det fremgår med samme teksttype og placering som det redaktionelle indhold.”
180grader: En fejl
Jimmi Meilstrup, der er ejer og ansvarlig for det kommercielle indhold på 180grader.dk, skriver i en mail til Journalisten, at der er tale om en fejl.
”I forbindelse med en større teknisk omlægning af 180grader har vi ikke være opmærksomme på, at artiklernes markering af kommercielt/sponsoreret indhold midlertidigt var forsvundet. Dette var en fejl, som vi nu har rettet,” skriver Jimmi Meilstrup.
Journalisten ville gerne have spurgt, om fejlen har stået på, siden 180grader ifølge hjemmesiden omlagde sin tekniske platform for fire måneder siden. Men Jimmi Meilstrup har ikke yderligere at tilføje og afviser at stille op til interview.
”Vi er helt enige i, at markedsføringsloven skal overholdes,” slutter han sin mail.
Ekspert: Ny markering var ikke nok
180grader.dk har søndag rettet ved at markere mediets reklametekster om blandt andet havefræsere og opvaskemaskiner med ’sponsoreret’. Men ifølge Peter Lind Nielsens vurdering er det ikke en tilstrækkelig mærkning, og 180grader lever fortsat ikke op til markedsføringsloven.
”Jeg mener ikke umiddelbart, at den overholder reglerne. Der skal stå ’annonce’ eller ’reklame’, og det skal fremgå klart, hvem der reklameres for. ”Sponseret” er ikke godt nok,” skriver han i en mail og henviser til forbrugerombudsmandens retningslinjer.
Jimmi Meilstrup fra 180grader.dk er efterfølgende vendt tilbage med en kommentar til den vurdering:
”Endnu en gang, tak for din mail. Der var en fejl – den er rettet, og så er der vist ikke mere i den sag,” skriver han.
Der står nu ’reklame’ på det sponsorerede indhold på 180grader.dk.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.