JP genopliver deadlinen

Der følger tre digitale deadlines med JP's nye Premium-projekt. »Vi forpligter os til at levere kvalitetsindhold,« siger chefredaktør på Jyllands-Posten Pierre Collignon

Der følger tre digitale deadlines med JP's nye Premium-projekt. »Vi forpligter os til at levere kvalitetsindhold,« siger chefredaktør på Jyllands-Posten Pierre CollignonJyllands-Posten genopliver deadlinen i det digitale projekt JP Premium.

Avisens nye koncept med betalingsjournalistik på nettet blev lanceret her til morgen. I forbindelse med projektet har Jyllands-Posten besluttet, at læserne skal have tre faste portioner kvalitetsjournalistik om dagen i form af nyhedsbreve.

»Vi laver nogle løbende deadlines klokken 06.00, 12 og 19, hvor vi forpligter os til at levere kvalitetsindhold,« siger chefredaktør på Jyllands-Posten Pierre Collignon til journalisten.dk.

JP Premium er Jyllands-Postens bud på en betalingsstrategi, hvor man som bruger betaler for et »tilhørsforhold« til avisens journalistik. Der bliver ikke ændret synderligt ved det gratis indhold, som allerede findes på jp.dk. Men oven i de almindelige, gratis nyheder er der nu oprettet en særlig del af sitet, der kun er tilgængelig for abonnenter.

Modellen er inspireret af franske Le Monde og er et alternativ til den model, som eksempelvis The New York Times anvender, hvor brugerne bliver afkrævet betaling, efter at man har læst et bestemt antal artikler.

Tre gange dagligt

Ud over at få adgang til betalingsdelen af jp.dk får abonnenter mulighed for at tilmelde sig de daglige nyhedsbreve. Chefredaktør Pierre Collignon fortæller, at det er vigtigt at målrette indholdet til de behov, som brugerne har på de tre klokkeslæt.

»Vi skal møde folk, hvor de er, på en måde, der er behagelig, og så det ikke føles som lektier.«

»Vi skal levere indhold, der passer til den stemning, folk er i, når de er interesseret i en morgenbriefing, en middagspause eller en aftenflade. Vi tror på, at vores journalistik sagtens kan konkurrere med mange af de andre tilbud, som folk har. Når de sidder hjemme i sofaen og på nettet med Ipad'en og ser tv, så er det dér, vi skal ramme dem med lean-back-journalistik,« siger Pierre Collignon.

Han mener, at den nye model ikke kun kommer brugerne til gode, men at den også bliver en vægtstang for journalistikken.

»Vi har lige siddet til redaktionsmøde, hvor vi har snakket om "hvad har vi til 12'eren, hvad har vi til 19'eren?" De deadlines til nyhedsbrevene virker som en ekstremt god motor internt på redaktionen, for vi bruger dem som målstreger for os selv. Når man har lovet brugerne noget kvalitet, så forpligter og motiverer man sig også,« siger Pierre Collignon.

Han fortæller desuden, at Jyllands-Posten har været forskånet for strabadser i forbindelse med dagens lancering.

»Det er gået forbavsende godt, for man frygter jo altid, at teknikken skal blive et problem, men alle systemer kører, som de skal, så vi er sgu meget glade – også journalistisk,« siger Pierre Collignon.

0 Kommentarer