»Nettet er ikke et andenrangsmedie«

Det er en myte, at journalistik på nettet er mere tabloid. Direktøren for Mediawatch og de tre andre 'watches' siger, at abonnementsbetalte nichemedier på nettet ofte har mere at tilbyde end avisernes erhvervssider

Det er en myte, at journalistik på nettet er mere tabloid. Direktøren for Mediawatch og de tre andre 'watches' siger, at abonnementsbetalte nichemedier på nettet ofte har mere at tilbyde end avisernes erhvervssider

Der er ikke udsigt til overskud på den korte bane. Men det skal nok komme. For forretningsmodellen holder, mener direktør for Watch Medier Anders Heering.

Han er chef for Mediawatch.dk, Shippingwatch.dk, Medwatch.dk og Finanswatch.dk. Fire nichemedier på nettet, som ikke er finansieret via bannerreklamer, men primært via abonnementer – og det er godt for journalistikken, mener Anders Heering.

»Nettet er ikke et andenrangsmedie og journalistikken behøver ikke være tabloid,« forklarer han.

Abonnementerne betyder, at de fire nichemedier ikke behøver at jagte kliktal. Og målgruppen af nichebrugere giver plads til en bredere vifte af historier.

»I modsætning til aviserne har vi som nichemedie mulighed for at give en dækning, der også indbefatter de virksomheder og sager, som aviserne måske ikke skriver så meget om. Vores dækning af medicinalbranchen begrænser sig f.eks. ikke til, når der kommer regnskab fra Novo, eller at der kører en stor sag om Lundbecks dødssprøjte. Der er masser af andre interessante historier hver eneste dag,« siger Anders Heering.

Han forklarer, at der bliver produceret en del korte nyheder – ligesom på avisredaktionerne.
»Men hvis historien kalder på det, behøver vi ikke begrænse os til 100 linjer, der skæres endnu skarpere til forsiden,« siger han.

Faktisk ser han nogle tendenser i erhvervspressen, der skaber grobund for nichemedier på nettet.

»Der er en tendens til at historierne i erhvervspressen bliver skåret så skarpt at nuancerne forsvinder. Vi mener, at man sagtens kan lave kritisk og fair journalistik uden at give køb på nuancerne.«

Der er i alt 17 journalister ansat på Watch Medier.

»Så der skal sælges nogle abonnementer,« forklarer Anders Heering. De fleste store medievirksomheder abonnerer for eksempel på Mediawatch. Udfordringen er at komme bredest muligt ud i virksomhederne, så det ikke kun er eksempel direktionen og kommunikationsafdelingen, der abonnerer på et af de fire sites.

Sidste år kom Finanswatch, og i år Medwatch og ShippingWatch. Ingen af dem giver overskud, men Mediawatch er tættest på.

»Vi arbejder kraftigt på at Mediawatch går i plus i år. Økonomisk er der fremgang. Men vi vil hellere vise et overskud end at tale om det,« siger han.

0 Kommentarer