search

Danske Medier om sexisme i branchen: Det har ikke haft fokus nok

Praktikantvejledere skal klædes bedre på for at undgå, at praktikanter udsættes for sexisme, lyder det fra Danske Medier, som erkender, at branchen ikke har været god nok til at ændre kulturen

Det er ikke bare på danske mediearbejdspladser, underskriftsindsamlingen fra 701 danske kvinder i mediebranchen om problemer med sexisme har vakt opsigt.

Også i de private mediers brancheorganisation, Danske Medier, har de spærret øjnene op.

”Vi kan høre fra vores medlemmer, at de har fokus på det. Men selv om flere for eksempel har iværksat retningslinjer for, hvordan man skal henvende sig, hvis man har været udsat for sexisme, så har det åbenbart ikke virket. Hvis der er 701 kvinder, der har haft oplevelser, som ikke har været okay, så er der et problem,” siger Louise Brincker, direktør i Danske Medier.

Hun har fredag morgen været i dialog med både DJ og DMJX for at drøfte, hvad mediearbejdspladserne yderligere kan tage af tiltag for at løse problemer med sexisme. Og særligt et område er sprunget i øjnene: Praktikanterne.

”Mange af de kvinder, der fortæller konkrete historier, deler oplevelser, fra da de var praktikanter. Det viser, at der er brug for at sætte ind her,” siger Louise Brincker.

Hun bliver bestyrket af, at mange bliver formet af kulturen på arbejdspladserne i deres første år på arbejdsmarkedet. Derfor vil Danske Medier se på, hvordan de kan justere det obligatoriske praktikantvejlederkursus, så praktikantvejledere bliver bedre rustet til at tage hånd om deres praktikant, hvis de bliver udsat for sexisme.

”Det, der er udfordringen for praktikantvejlederen, er, at de jo er en del af kulturen på den arbejdsplads, hvor det måske finder sted. Så vi må se på, hvordan vi ruster praktikantvejlederne til at lære at se arbejdspladsen udefra, at se det med praktikantens øjne,” siger Louise Brincker.

Sexismen er i kulturen

Derudover vil Danske Medier tage emnet op i ’alle relevante udvalg’, siger Louise Brincker.

”Dermed kan vi skabe en ramme, som gør, at man kan udveksle gode erfaringer om tiltag, som virker. Det handler om at sætte ord på noget, der er rigtigt svært. Kulturen gror i væggene, og man ændrer den ikke overnight,” siger hun og tilføjer, at Danske Medier også vil søge inspiration hos de nordiske brancheorganisationer.

Politiken vil igangsætte en anonym undersøgelse om problemet. Der er netop brug for tiltag på de enkelte arbejdspladser, hvis branchen skal problemet til livs, mener Louise Brincker.

”Når emnet kommer ind på de enkelte arbejdspladser, bliver det meget konkret, hvad det handler om i praksis, og det kan gøre det nemmere at stå frem i praksis,” siger Louise Brincker.

Har arbejdsgiverne været gode nok frem til nu til at løse problemet?

”Arbejdsgiverne har gjort et forsøg på det, og de har haft fokus på det, men der er ingen tvivl om, at nu skal der yderligere fokus,” siger Louise Brincker og tilføjer:

”De har haft fokus på det, de har haft det oppe og vende i samarbejdsudvalg, i APV’ere, så det er jo ikke, fordi der ikke har været fokus på det, men der har ikke været fokus nok.”

Er det så et forkert fokus, de har haft?

”Det kan jeg ikke sige. Det tror jeg, du skal spørge om på de enkelte mediearbejdspladser.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen