Daniel Rye fotograferede skuespilleren, der er Daniel Rye i ny spillefilm

Daniel Rye har fotograferet manden, der spiller ham selv i filmen om fotografens gidseltagning i Syrien. Det lyder måske mærkeligt. Men: ”jeg ser det nok ikke på den måde, som andre gør”, siger Daniel Rye

Der var Esben Smed, der havde foreslået, at han skulle hoppe i søen midt ude i Marselisborg Skov.

Så sådan blev det. Daniel Rye havde ingen indvendinger. Han greb de muligheder, der kom, og skød løs, da Esben Smed stod med fødderne i vandet.

”Han havde et stykke tid tænkt på, at det kunne være et fedt billede. Han kunne se sig selv i en position, hvor han gik og søgte efter fodfæste i forsøget på at skulle være en anden person. At han skulle spille en person, hvor der var et facit, folk kunne sammenligne med,” siger Daniel Rye.

Fotografen Daniel Ryes historie er velkendt. I 2013 blev han kidnappet af Islamisk Stat i Syrien, da han var på opgave. Først 398 dage senere blev han løsladt efter en længere forhandlingsproces.

Det bliver nu til en film, ’Ser du månen, Daniel’, som er lavet på baggrund af bogen af samme navn, som Puk Damsgård skrev om Daniel Ryes gidseltagning. I filmen spiller Esben Smed hovedrollen som Daniel Rye.

Udefra set var det derfor et specielt øjeblik, som fandt sted i skoven i udkanten af Aarhus en dag i juli. Daniel Rye var hyret til at skyde portrætter af Esben Smed for Euroman. Artiklen til bladet var skrevet af Puk Damsgård. Meget af det handlede om den kommende film, der handler om Daniel Ryes historie.

Med ét ord: Meta.

EsbenSmed2

Havde aldrig set en film med Esben Smed før

Daniel Rye var bevidst om, at det var en metahistorie, han fotograferede. Men det var ikke det, der fyldte for ham på dagen.

”Jeg har et meget afslappet forhold til, at Esben spiller mig i en film. Jeg ser det nok ikke på den måde, som andre gør. Esben spiller en karakter, som ligner noget, jeg har været igennem. Men den helt personlige, metaagtige oplevelse af, at der går én rundt ved siden af mig, der er mig selv, har jeg ikke,” siger Daniel Rye.

De to havde mødt hinanden en håndfuld gange før. Inden optagelserne på ‘Ser du månen, Daniel’ ville Esben Smed gerne snakke med Daniel Rye. Interviewe ham, kan man næsten sige. Første gang de mødtes, var på en café i Aarhus i april.

”Jeg havde aldrig set en film med Esben før. Jeg kendte ham ikke som skuespiller. Det havde måske været anderledes, hvis det var Mads Mikkelsen, jeg havde mødt, men det var lidt mere som at mødes med en journalist. Det var meget roligt og afslappet,” siger Daniel Rye.

Var det svært at snakke med ham om dine oplevelser?

”Nej. Jeg har generelt ikke svært ved at snakke om det, jeg har oplevet i Syrien. Men det var spændende at møde en mand, der stillede andre spørgsmål. Hvilke overlevelsesteknikker, jeg brugte, når jeg var helt alene. Hvad det betød at have en kammerat ved siden af sig. Han spurgte uddybende ind til de ting, fordi han selv skulle føle dem. Det var en oplevelse,” siger Daniel Rye.

”Der kom et magisk rum”

Som fotograf betød det, at opgaven var langt mere interessant, da han skulle fotografere Esben Smed til Euroman.

”Der var en gensidig respekt mellem Esben og jeg. Det gjorde, at det blev en ekstremt god dag. Jeg fik lov til at få længere tid, end jeg ellers ville have fået lov til. Det var også en af grundene til, at jeg sagde ja, da Euroman ringede og spurgte. Jeg kunne forestille mig, at det ville blive godt,” siger Daniel Rye.

Selve dagen startede de to med at spise en frokost. Derefter fotograferede de i en stor, mørk silo på havnen i Aarhus og til sidst i Marselisborg Skov. Dagen var planlagt som en vandringsrute.

”Fotoseancen havde et andet fokus end at få nogle bestemte billeder i kassen. Der kom et magisk rum, hvor jeg som fotograf slappede af. Der var mere tid til at gå og lede efter det gode lys, den gode stemning, og så holde fast, når det var der,” siger Daniel Rye.

”Min egen tanke var først, at vi skulle befinde os både i den fiktive verden og i den virkelige verden. I siloerne skulle vi finde det mørke, som Esben også skulle dykke ned i. Og så ud i skoven, som han selv bor tæt på.”

EsbenSmed1

”For ham var dagen barnemad”

Daniel Rye er selv tilfreds med resultatet af fotograferingen. Han skyder sjældent portrætter og er ofte mere dokumentarisk som fotograf. Han er eksempelvis netop nu ved at færdiggøre en bog, som har været undervejs i tre år. Bogen handler om en familie fra Malawi, som ofte bliver ramt af tørke og oversvømmelse. Her har han boet i 120 dage i alt sammen med familien.

”Jeg stiller ikke tingene op. Jeg laver reportager og følger mennesker. Jeg kan ikke tillade mig at styre noget. Derfor var det rart, at Esben og jeg havde en vej, vi skulle gå, og billederne skabte lidt sig selv,” siger han.

”Samtidig kunne vi gå og hyggesnakke og vende en masse ting. Samtidig var Esben sindssygt professionel og er vant til at stå 12 timer foran kameraet hver dag. For ham var dagen med mig barnemad,” siger Daniel Rye.

Fotografen har indtil videre kun set et udkast til den endelige film. Det færdige værk har først premiere 29. august.

Men han håber, den kommer til at klare sig godt. Så folk måske kan blive klogere på, hvor alvorlige tingene er i Syrien.

Selv håber han fremover at kunne lave flere projekter som fotobogen fra Malawi. Som forhåbentligt kan finansieres igennem de foredrag, han holder, og indtægter fra filmen og bogen. Lige nu er Daniel Rye meget optaget af spørgsmålet om klimaflygtninge og de konsekvenser, det har for verden.

”Det håber jeg på at kunne fortsætte min fotografiske karriere med. Jeg har ikke en interesse i at dække krige og konflikter. Det er der mange andre, der kan gøre med mere ro i sindet end mig,” siger han.

0 Kommentarer

Læs også

I Folkvers arkiv: ”En god fotograf består af 5% talent, 45% hårdt arbejde og 50% fiaskoer”

03. DECEMBER 2018

Søren har fået 1,4 millioner kroner til at fotografere fisk

06. MAJ 2019