search

Euroman og Eurowoman anklages for at favorisere annoncører

Tidligere medarbejdere fortæller til DR’s 'Detektor', at Eurowoman og Euroman i årevis har sammenblandet kommercielt og redaktionelt indhold. Egmont afviser: Ingen kan købe sig adgang til redaktionel omtale

DR’s 'Detektor' har talt med 15 tidligere medarbejdere på magasinerne Euroman, Eurowoman og Egmont Publishing, som udgiver magasinerne. Alle medarbejderne fortæller samstemmigt, at det forventedes, at tøj, smykker og ure fra de to blades annoncører bliver prioriteret, når der skulle vælges produkter til modeserier og skrives redaktionelle artikler med mode- og produktanbefalinger. 

Det skriver DR.

Hvis der ligger kommercielle interesser bag redaktionelt indhold, uden at det er deklareret, er det skjult reklame og dermed ulovligt ifølge Markedsføringsloven.

'Detektor' er kommet i besiddelse af en såkaldt annoncørliste, hvor Eurowomans mode-, ur- og smykkeannoncører er skrevet ind. Hver gang en medarbejder har sørget for at omtale en annoncør i magasinet, bliver der sat en streg ved modeannoncøren på listen.

”Listerne var med til redaktionsmøderne, hvor det blev diskuteret helt åbenlyst, at annoncørerne skulle have redaktionel omtale i magasinerne,” fortæller en tidligere medarbejder.

Medarbejdernes udsagn understøttes af interne mails, som 'Detektor' også er kommet i besiddelse af. 

Magasindirektør Tina Nikolaisen hos Egmont Publishing afviser, at der skulle være nogen som helst sammenblanding af kommercielt og redaktionelt indhold på magasinerne. 

Tina Nikolaisen skriver i en mail til 'Detektor'.

”Vi kan ikke udelukke, at tidligere medarbejdere har opfattet formålet med annoncørlisterne forkert. Bundlinjen er, at ingen kan købe sig adgang til redaktionel omtale hverken gennem annoncer eller på anden vis. Men baseret på jeres henvendelse har vi valgt endnu en gang at indskærpe dette internt,” skriver Tina Nikolaisen.

Kommentarer
1
Søren Rathje
08.09.18 05:30
@Tina Nicholaisen: Ingen er
@Tina Nicholaisen: Ingen er forhåbentlig så dumme, at de kan tro på det Bluff og Bullshit, du her sender afsted - at DINE tidligere medarbejdere skulle have "opfattet formålet med annoncørlisterne forkert". Som øverste leder burde du have mere format og bredere skuldre end på en så ussel og illoyal måde at tørre det af på dine underordnede.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen