Billige amerikanske medier mangler købere

Investeringer i den amerikanske mediebranche er billige, men selv til spotpris har det ingen interesse.

Investeringer i den amerikanske mediebranche er billige, men selv til spotpris har det ingen interesse.

Mediebranchen i USA er ikke attraktiv i øjeblik. Børsnoterede medieselskaber har svært ved at finde købere – og det gælder også medieselskaber, som er røget en tur i udsalgskassen og kan købes til billige penge. New York Times har kigget på medieverdenens salgsobjekter og fundet markedet fuldstændig paralyseret.

Et af de seneste eksempler er Chicago Sun-Times. Engang kunne dagbladet få investorerne til at hoste penge op en masse. Nu har avisens ledelse problemer med at sælge. Tilbage i februar meddelte koncernen, at den ønskede at sælge hele avisen eller dele af den fra, og Sun-Times Media Groups adm. direktør, Cyrus F. Freidheim Jr., kunne i maj fortælle om stor interesse fra flere sider. Siden har avisens ledelse været tavs, mens selskabets aktiekurs er faldet med 91 procent siden begyndelsen af 2007. Det betyder, at markedsværdien i dag er 34 mio. dollar (163 mio. kr.). Det skriver Jyllands-Posten.

Chicago Sun-Times er ikke et enestående eksempel. News Corporation, der overtog Dow Jones & Co. i december, har forsøgt at sælge Dow Jones' småaviser fra uden held. På børsen har selskaber som Journal Register Company og Gatehouse Media mistet 99 procent af deres markedsværdi.