Berlingske og Politiken afviser artikel-tyveri

Siden i mandags har der på sociale medier floreret anklager om, at Berlingske og Politiken skulle have stjålet en freelance-historie. Aviserne fortæller, at det er en misforståelse, og forklarer her deres version

Mandag postede freelancejournalist Helle Maj et indlæg på sin Facebook-profil, der startede med ordene: ” Mon de har en god smag i munden?”

Det meget delte indlæg forklarede efterfølgende, hvordan Helle Maj og hendes partner, Jørn Stjerneklar, havde sendt et artikelforslag til både Berlingske og Politiken, hvorefter begge aviser havde taget kontakt til deres hovedkilde i Uganda.

Helle Maj fortæller til Journalisten, at hun har svært ved at tro, at det er en tilfældighed:

»Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men jeg synes, det virker usandsynligt, at de to aviser henholdsvis tre dage og to dage efter, vi fortalte dem om hovedkilden, selv kontakter hende på eget initiativ. Som freelancere er det noget, vi desværre prøver ofte, og reaktionerne på Facebook har da også været, at det sker for andre freelancere, at aviserne på den måde tager historie-ideerne og lader deres egne journalister lave dem,« siger Helle Maj fra Sydafrika, hvor hun bor og arbejder med Jørn Stjerneklar.

Både Politiken og Berlingske forklarer, at de var opmærksomme på historien, før de blev kontaktet af Helle Maj og Jørn Stjerneklar. I korte træk handler historien om, at en danskejet farm i Uganda er blevet invaderet af en højtstående politiker med et tæskehold, og at de danske ejere nu kæmper mod systemet for at få deres land tilbage – eller få erstatning.

Historien er blevet endnu mere aktuel af, at udviklingsminister Christian Friis Bach i dag tager til Uganda, hvor det hele er sket. Jørn Stjerneklar og Helle Maj kontaktede Politiken og Berlingske henholdsvis fredag og lørdag i sidste uge – og mandag blev de klar over, at begge aviser har været i kontakt med deres hovedkilde, som er den danske farmer. Herefter skriver Helle Maj indlægget på Facebook, og Journalisten har sjældent oplevet at få så mange opfordringer til at kigge på en sag.

Både Politiken og Berlingske lader dog til at have gode forklaringer på, hvordan de fandt frem til historien på egen hånd. I fredags fik Jørn Stjerneklar fat i jourhavende på Politiken, som ville vende historien med udlandsredaktør Michael Jarlner:

»Jeg var til læsermøde, så der gik noget tid, før jeg talte med jourhavende. Han fortalte mig om historien, men på det tidspunkt var vi i fuld sving med at lave den samme historie. Jeg informerede dem om, at vi er i gang med historien, fordi jeg synes, det er mest rimeligt. Det er klassisk, at vi er flere, der får den samme ide. Når vi informerer om, at vi også er i gang med den, så har de en chance for at sende den videre til et andet medie,« fortæller Michael Jarlner. Han tilføjer, at han har arbejdet med freelancere i 20 år:

»Jeg er aldrig blevet beskyldt for det her før. Jeg kan godt forstå, atdet er frustrerende, når man sidder ude i verden med en god ide, og man har en følelse af, at man lige har givet den væk. Men vi kan også læse ugandiske aviser heroppe i dag til forskel fra for 20 år siden, og vi er afhængige af vores freelancere og har derfor brug for et godt tillidsforhold til dem – derfor ville vi aldrig stjæle deres historier,« siger Michael Jarlner, der pointerer, at han rent faktisk har modtaget en mail fra Jørn Stjerneklar, der udtrykker tillid til, at historien ikke er ”stjålet” fra ham.

Politiken blev ifølge avisens egen forklaring opmærksom på historien i fredags, da de i en anden sammenhæng var i forbindelse med en dansk kilde i Uganda, der hedder Søren Jegindø. Han har over for Journalisten bekræftet det forløb.

Efter at Politiken sent fredag giver afslaget til Helle Maj og Jørn Stjerneklar, sender de to freelancere tilbuddet om artiklen til Berlingske. Men på det tidspunkt har Berlingske Nyhedsbureau allerede kontakt til hovedkilden, forklarer chef for Berlingske Nyhedsbureau Jakob Weiss:

»Vores journalist har arbejdet på denne historie igennem længere tid. I løbet af sidste uge var vi også i kontakt med Udenrigsministeriet omkring den, og vi var både i kontakt med hovedkilden fredag og lørdag. Journalisten, der snakkede med hovedkilden, har ikke adgang til den mailboks, som Jørn Stjerneklar sendte til,« fortæller Jakob Weiss.

»Det virker, som om kilden gerne har villet have sin historie i pressen, og derfor har hun forsøgt at få kontakt til flere forskellige journalister. Den vej igennem hørte vi om historien allerede i februar,« fortæller Jakob Weiss.

Journalisten har snakket med hovedkilden, der har farmen i Uganda, Trine Riis Jensen. Hun bekræfter, at hun har forsøgt at få danske medier til at tage historien op igennem længere tid. Hun fortæller, at hun ad flere omgange var i kontakt med journalisten fra Berlingske Nyhedsbureau, og at han til at starte med ikke bragte historien. Derfor tog hun kontakt til ham igen senere og fortalte ham om, at ministeren var på vej til Uganda – og at der også var andre journalister, der havde vist interesse for historien. Hun kan dog ikke huske præcist, hvornår det var.

Ud over at Berlingske rent faktisk bragte en kort omtale af hændelsen allerede i december, har historien på trods af interessen endnu ikke været bragt i de store medier. Politiken-journalisten skal besøge den invaderede farm i forbindelse med ministerens besøg i disse dage, og Berlingske Nyhedsbureau arbejder med historien som forproduktion til påskeferien.

Journalisten har efterfølgende skrevet til Helle Maj, der i første omgang skrev på Facebook, og forklaret, at det lader til, at både Berlingske og Politiken har en god forklaring. Hun svarer:

”Det var for mærkeligt i mine ører. Og derfor skrev jeg ovenstående på Facebook. Hvis jeg har taget fejl, så undskylder jeg gerne. Men helt ærligt: Ville du ikke have tænkt som mig?” skriver hun i en email.