TV 2 vil erobre nettet med “nyhedsraketter”

Scootere og iPads skal hjælpe TV 2 med at slå konkurrenter som EB.dk og blive Danmarks hurtigste på nettet. TV2.dk er flyttet fysisk sammen med News. »Vi skal udgøre frontlinjen og kæmpe for hver eneste nyhed fra time til time,« siger digital nyhedschef Simon Stilling

Scootere og iPads skal hjælpe TV 2 med at slå konkurrenter som EB.dk og blive Danmarks hurtigste på nettet. TV2.dk er flyttet fysisk sammen med News. »Vi skal udgøre frontlinjen og kæmpe for hver eneste nyhed fra time til time,« siger digital nyhedschef Simon StillingTV 2 opruster med en ny digital strategi. Nu er målet at besejre de førende netmedier på hurtigheden, især inden for kriminalstof og politik. Blandt våbnene er scootere og iPads.

Det fortæller digital nyhedschef Simon Stilling.

»Tidligere har nyhederne på tv2.dk meget været en hjemmeredaktion. Den helt store nyhed er, at vi skal ud i virkeligheden og lave nyhederne der, hvor de sker. Vi har oprustet og hentet nogle dygtige folk til at supplere de dygtige folk, vi har i forvejen,« siger han til journalisten.dk.

Helt konkret betyder den nye strategi, at TV 2 indfører begrebet "nyhedsraketter". Stationen er i færd med at købe scootere og iPad Mini'er til formålet.

»Formålet med nyhedsraketterne er, at vi kan rykke lynhurtigt ud. Scooterne gør os mindre afhængige af trafikken – vi bliver mere mobile og kan nå hurtigere frem. Og med iPad Mini kan vi streame på 4G i høj kvalitet, samtidig med at vi kan liveblogge direkte, når der sker noget. Målet er, at vi skal ud og agere i stedet for bare at reagere hjemmefra. Nyhedsraketterne gør os i stand til at konkurrere med de hurtigste medier i landet,« siger Simon Stilling.

»Vi har været afhængige af, at News eller Nyhederne nåede frem med deres sendevogne, før vi kunne dække en begivenhed. Men det er tungt at sende ud og sætte op. Vi har ikke været hurtige nok i forhold til konkurrenterne, fx Ekstrabladet.dk.«

TV 2 køber to scootere (mærket er stadig ikke besluttet), og tre medarbejdere på netredaktionen vil blive uddannet specifikt til rollen som nyhedsraketter. To vil sidde i København og rykke ud på scooter, en vil sidde i Odense og rykke ud i bil.

Hvad med Jylland?

»Vi har jo en redaktion i Odense, og der kan rykke en raket derfra, hvis vi synes, det er det værd. Ellers har vi heldigvis et rigtig godt samarbejde med TV 2-regionerne, som er rigtig hurtige til at rykke ud til lokale begivenheder. Det er klart, at vi skal dække hele landet.«

Scooterne er ikke ankommet endnu, men i går havde tv2.dk alligevel generalprøve på de nye takter, fortæller Stilling.

»Vi havde en lille generalprøve med obduktionen af den meget omtalte ulv. Vi havde en mand på pletten lynhurtigt, som både sendte tv-billeder og lyd – og kun med brug af en iPad. De billeder havde vi solo. Vi sendte live-tv i 51 minutter, og vi havde rigtig mange seere og overraskende positive tilbagemeldinger. Det var en god start.«

Ambitionen er, at de nye nyhedsraketter skal ankomme 20 til 30 minutter hurtigere end de øvrige TV 2-medier som fx News. Men samtidig skal lige præcis TV2 News og tv2.dk arbejde meget tættere sammen.

Efter Simon Stilling blev ansat på TV 2 – fra et job som nyhedschef på Ekstra Bladet – er nyhedsredaktionen på net fysisk flyttet sammen med News-kollegerne. Der er også blevet oprettet en ny plads i chefredaktionen til Simon Stilling.

»Vi har simpelthen fysisk flyttet hovedredaktionen til København, hvor vi nu sidder sammen med News. Det sender et signal om, at det er samme nerve, samme puls som News, som vi skal have ind på tv2.dk.«

Han fortæller, at den nye satsning på net – og på samspil mellem net og News – skal repræsentere TV2 i frontlinjen i den danske "nyhedskrig".

»Den store strategi er, at nettet sammen med News skal være frontkæmperne i den nyhedskrig, der udspiller sig lige nu. Det handler også om, at News og tv2.dk henvender sig til forskellige målgrupper, men vi er gjort af det samme DNA. Derfor er vi ikke konkurrenter. Vi skal udgøre frontlinjen og kæmpe for hver eneste nyhed fra time til time. Vi skal være først, og vi skal være bedst.«

Fordi tv2.dk historisk set har lavet det meste stof fra kontoret, har det indimellem været svært at følge med de hurtigste konkurrenter på nettet.

»Vi har måske før overladt initiativet til nogle af de rigtig dygtige netmedier, der har været lynhurtige i marken. Men nu skal vi ud og slå dem,« siger Simon Stilling.

TV 2 har i forbindelse med den nye store satsning på nettet ansat seks nye journalister. To fra BT, to fra Ekstra Bladet, en fra DR.dk og en fra Information. Det sker dog samtidig med en rokade, så der er ikke reelt opnormeret med seks mand på bundlinjen. I alt er der tilføjet en halv fuldtidsstilling.

Er der noget generelt, der kendetegner de folk, I nu har ansat?

»Generelt skal vi op i tempo over hele linjen. Men vi satser fx massivt på krim-stoffet, og derfor har vi hentet Jan Lauridtsen og Astrid Søndberg fra BT. Det er både de aktuelle krim-nyheder, men ambitionen er også at lave dagsordensættende historier, hvor vi kommer om bag facaden på de miljøer, der også er i Danmark.«

»Jeg synes, der mangler kvalitetsjournalistik på nettet i dag. Det vil vi bidrage med,« fortsætter Simon Stilling.

Tv2.dk kommer også til at satse mere på politikstoffet.

Tre af fire er hentet fra tabloiderne. Det lugter jo lidt af, at I vil ind og besejre dem på det, der har været deres hjemmebane. Er det rigtigt?

»Hvis du spørger, om vi skal være Ekstrabladet.dk, så er svaret "nej, det skal vi ikke". De har valgt en vej, vi ikke skal nedad. Men i forhold til deres hurtighed og ambitionen om at være først, der vil vi gerne byde op til dans. Det gælder også krim og politik, hvor vi skal være bedst. De lettere kliks, som fx billedbårne historier om personer, der har knap så meget tøj på, dem må de gerne have for sig selv,« siger Simon Stilling.

Er der også tilført penge nok til tv2.dk til alle jeres ambitioner?

»Det er helt tydeligt, at nettet og mobilen er fokusområder på TV 2. Det understreges også af, at nettet nu er repræsenteret i chefredaktionen. Tv2.dk spiller lige nu en mindre rolle i det store TV 2-regnskab, men tingene forandrer sig jo hele tiden. Direktionen har meldt ud, at tv2.dk er en forretning, der skal give overskud. Også mere end i dag.«

Simon Stilling fortæller, at tv2.dk allerede i dag giver overskud, men han vil ikke løfte sløret for de konkrete tal, ej heller hvor stort et overskud, der er målsætningen for den nye digitale strategi.

2 Kommentarer

Henrik Hansen
10. DECEMBER 2012
Re: TV 2 vil erobre nettet med "nyhedsraketter"
Utvivlsomt vil ikke kun scooterne men også de såkaldte piloter der skal føre dem, blive vist frem på Go' Morgen Danmark ved enhver given lejlighed. Vi vil høre om de "banebrydende" og "afslørende" historier, som de skal ud og dække. I praksis vil det sige, at de kommer først til alle trafikulykker, mord og røverier, og kan sende "live" fra et trafikkryds i det indre København før alle andre.
Lars B. Jørgensen
25. NOVEMBER 2012
Re: TV 2 vil erobre nettet med "nyhedsraketter"
Jeg glæder mig usigeligt til at høre mere om valget af scooter