search

Politiken tjener på madomtale

På forsiden af politiken.dk fremhæver avisen tre restauranter. Det er altid restauranter, hvor Politiken selv tjener penge, hver gang en læser bestiller mad. Ekspert siger, at det er ulovlig skjult reklame, og Forbrugerombudsmanden går nu ind i sagen  

Man kan godt mærke det på besøgstallet, når Politikens Ibyen-side omtaler en restaurant. Det fortæller Waheed Folami, der ejer dessert- og cocktailbaren Candeur i indre København. Han har været i branchen i syv år:

»Det er ikke det samme som for fem år siden, hvor folk ikke blev bombarderet med tilbud på samme måde, men når der er omtale i de store dagblade, så plejer det stadig at give noget,« fortæller han.

Candeur lå i toppen af en guide, som Politikens Ibyen-side for nyligt lavede over steder, man kan spise pandekager. Guiden er indrettet sådan, at når Candeur bliver nævnt, så er der også en rød knap, hvor man kan bestille bord på Candeur via tjenesten earlybird.dk. Earlybird.dk betaler Politiken noget, hver gang det sker, og Waheed Folami betaler lidt til earlybird.dk.

Problematisk at den økonomiske sammenhæng ikke fremgår

Det er dog et problem, at den økonomiske sammenhæng ikke fremgår af Politikens artikel, fortæller to eksperter. Når man redaktionelt fremhæver noget mod betaling, så skal det være tydeligt, at der er tale om en annonce. Den omtalte røde knap, som sender dig videre til en bordbestilling på earlybird.dk, ligner ikke umiddelbart en annonce, siger eksperterne:

»Jeg finder det tvivlsomt, om den enkelte læser vil identificere det her som en annonce. Man anvender de samme farver, og det er integreret i den redaktionelle tekst. Der er i hvert fald ikke gjort meget ud af at henlede opmærksomheden på en kommerciel hensigt bag placeringen af knapperne,« siger Jan Trzaskowski, der er lektor på CBS og ekspert i markedsføringsret.

Politiken samarbejder med tre forskellige firmaer, hvorigennem man kan bestille enten takeaway eller bord på Politikens hjemmeside. Det er earlybird.dk, e-take­away.dk og bordibyen.dk. I et interview med Journalisten i februar fortalte Politikens udviklingschef, Anders Emil Møller, at e-takeaways hjemmeside gik ned i den første weekend, efter at man lancerede samarbejdet med Politiken, på grund af den store efterspørgsel.

Det fortalte han i forbindelse med den omlægning af Ibyen-siden, hvor man fjernede kulturjournalistikken og i stedet opbyggede siden omkring databaser over byens tilbud. Der er masser af restauranter og cafeer i Politikens database, som ikke har den omtalte røde knap, hvor man kan bestille bord eller takeaway. Politiken fremhæver dog de restauranter og cafeer, som Politiken selv tjener penge på, når læserne trykker på den røde knap.

I strid med markedsføringsloven

På forsiden af politiken.dk bliver tre af restauranterne fremhævet på skift, og det er kun restauranter, som har én af de røde knapper. Det er i strid med markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, siger Peter Lind Nielsen, der er partner i advokatfirmaet Bird&Bird og underviser i medieret på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

»Når det ikke er tilfældige restauranter, man vælger ud til forsiden, men dem, Politiken tjener penge på, så mener jeg, at det er varedeklareret helt forkert. Man skal gøre opmærksom på, at det er en annonce, og det sker ikke. Knapperne står i den redaktionelle tekst og ligner resten af Politiken-universet. Det er den samme røde farve, og det er den samme teksttype, så jeg ville tro, at det var en uvildig journalistisk behandlet madanmeldelse,« siger Peter Lind Nielsen, der også mener, at det er i strid med de presseetiske regler:

»Der må ikke være den sammenblanding mellem det redaktionelle og det kommercielle, som er her. Man går ikke til det ud fra en journalistisk vinkel. Man gør det ud fra en rent kommerciel vinkel,« siger Peter Lind Nielsen.

Politiken har tidligere værnet om den redaktionelle uafhængighed i restaurant-dækningen. Da madanmelder Adam Price åbnede en restaurant i 2011, meldte kulturredaktøren ud, at han ikke længere kunne anmelde. Journalisten har spurgt Politiken, hvorfor de så må fremhæve restauranter, som de selv har økonomiske interesser i.

"Troværdigheden er det allervigtigste"

Udviklingschef Anders Emil Møller har sendt følgende kommentar i en mail:

”For Politiken er troværdigheden det allervigtigste. Derfor tager vi problemstillingen om forholdet mellem redaktionelt og kommercielt yderst alvorligt og arbejder hele tiden løbende på at sikre klare afmeldinger og dækkende varedeklaration på alt indhold, så vores brugere ikke er i tvivl. Politiken.dk skal kunne rumme mange forskellige typer af indhold af både kommerciel og redaktionel karakter uden at gå på kompromis med hverken lovgivning eller etiske regler. På baggrund af meldingen fra de to eksperter vil vi gå IBYEN nøje igennem, så vi sikrer, at der ikke er problemer.”

Forbrugerombudsmanden meddeler til Journalisten, at han vil bede Politiken om en forklaring, efter at han nu har fået fremlagt sagen. 

Kommentarer
1
Jeppe Krogsager
10.10.14 13:10
Politiken har tidligere
Politiken har tidligere undskyldt på vegne af alle danskere overfor alle dem, der følte sig krænket over at deres ørkengud blev tegnet i en anden dansk avis.
Derfor kan det da ikke være nogen hemmelighed, at avisen indgår en aftale med pizzasælgere.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen