Norsk lokal-gigant fordobler overskud – kraftig vækst i digitale abonnenter

Der er penge i at udgive lokalaviser – i hvert fald i Norge, hvor landets næststørste mediekoncern Amedia nu har 160.000 fuldt digitale abonnenter og stort overskud på bundlinjen. ”Hvis det er relevant nok, så kan du få brugerne til at betale,” siger Geir Terje Ruud om fremgangen
  • Pressefoto: Amedia
    Amedia udgiver over 60 lokalaviser og fordoblede i 2017 overskuddet før skat til 326 millioner danske kroner.
09.03.2018 · 15:01

Norges næststørste mediekoncern fremlagde i dag et årsregnskab, der ville gøre de fleste danske mediechefer grønne af misundelse. 

Amedia udgiver over 60 lokalaviser og fik i 2017 et overskud før skat på 326 millioner danske kroner. Det er en fordobling af overskuddet i forhold til året før. Og stigningen skyldes først og fremmest en vækst i digitale abonnenter.

Væksten er resultatet af et systematisk arbejde med at udvikle indholdet i Amedias lokalaviser, siger Amedias koncernchef, Are Stokstad, i en pressemeddelelse. 

”Titusinder har genopdaget betydningen af en god lokalavis”, siger han.

Amedias lokalaviser havde ved årsskiftet 160.000 fuldt digitale abonnenter efter en vækst på 45 procent det seneste år.

Det handler om relevans

Geir Terje Ruud er tidligere digital chefredaktør på Ekstra Bladet. I dag er han bosat i Oslo og udviklingsdirektør i det norske nyhedsbureau NTB. Han siger, at Amedias succes med digitale abonnenter er resultatet af et langvarigt analysearbejde.

”Amedia har de seneste år lavet grundige undersøgelser af, hvad der optager læserne, og hvad de er villige til at betale for,” forklarer Geir Terje Ruud.

”Nøgleordet er ”relevans”, siger han.

”Hvis man forstår, at man skal skrive om det, der er relevant i lokalsamfundet, og hvis historien er unik, så er man nået langt,” siger han.

Vil betale for krim og lokalsport

Tidligere tog aviserne betaling for historier, som folk ikke var villige til at betale for. Men salget voksede, da aviserne begyndte at lægge for eksempel lette krimhistorier og sportsreferater i de lavere rækker bag betalingsmuren.

”Det var nemlig historier, som læserne fandt interessante –  og som ingen andre skrev,” forklarer Geir Terje Ruud.

Fra gratis til betaling

Geir Terje Ruud siger, at norske netmedier – ligesom de danske – i en årrække har været domineret af gratis indhold.

”Men nu er de begyndt at tage betaling, fordi villigheden til at betale er der, og teknologien er på plads,” lyder det fra Geir Terje Ruud.

I Danmark taler vi om, at det nærmest er umuligt at få brugerne til at betale for noget, der tidligere har været gratis. Hvordan er det lykkes i Norge?

”Hvis det er relevant nok, så kan du få brugerne til at betale,” siger Geir Terje Ruud.

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikations- og mediemedarbejder

EUC Lillebælt
Ansøgningsfrist: 07.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

Pressechef til DMI

DMI
Ansøgningsfrist: 05.10

Rektor til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 30.09

Kommunikationsmedarbejder til sociale medier og presse

Odense ZOO
Ansøgningsfrist: 07.10

Studentermedhjælper

LIF - Lægemiddelindustriforeningen
Ansøgningsfrist: 01.10

FOA søger digital kommunikationskonsulent

FOA
Ansøgningsfrist: 08.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 12.10

Kommunikationskonsulent

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 07.10

Danskskrivende journalist til Slesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.09

Forlagsredaktør

Bibelselskabet
Ansøgningsfrist: 04.10

Pressechef til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 01.10

Kommunikationskonsulent

Patienterstatningen
Ansøgningsfrist: 04.10

SOME- OG CONTENT MANAGER

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 30.09

Reporter til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 28.09

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10