”Hvis du prøver at gå ind på www.nytimes.com fra din desktop her i bygningen, vil du hele ugen modtage en besked om at se The Times på din mobil eller tablet”.
Sådan lød beskeden i en mail, som de ansatte på New York Times forrige uge modtog fra ledelsen. Af mailen fremgik det, at mere end halvdelen af avisens nettrafik i dag kommer fra mobile enheder, og at ledelsen derfor, som et forsøg, ville lukke for de ansattes desktop-adgang til avisens eget nyhedssite i en uge.
”Vi håber, at denne midlertidige ændring vil hjælpe med at anspore os til at gøre mobilen til en endnu mere central del af alt, hvad vi gør,” sluttede den kortfattede mail, som kan læses her.
Eksperimentet med at tvinge de ansatte over på mobile enheder har vakt opsigt flere steder, og er blandt andet blevet kaldt ”genialt” af teknologi-sitet The Next Web.
Oplevelsen er anderledes på mobilen
Herhjemme er Filip Wallberg, redaktør for sociale og digitale medier hos Jysk Fynske Medier, også begejstret:
»Jeg synes, det er et fantastisk forsøg. Vores journalistik ser jo ikke ens ud på tværs af platforme, men vi journalister ser den oftest på vores store skærme. Og når jeg åbner en artikel på min store dejlige computerskærm, så oplever jeg altså journalistikken på en anden måde, end når jeg sidder på min mobil. For at tvinge os til at forstå det, synes jeg umiddelbart, det en god idé,« siger han.
Filip Wallberg nævner, at for eksempel interaktive kort og indlejrede elementer fra sociale medier kan opleves markant anderledes fra mobilen.
»Den forståelse bliver vi nødt til at prioritere, for trafikken kommer i stigende grad fra mobile enheder. Og på et tidspunkt tipper det,« siger han.
Kunne du tænke dig at gennemføre eksperimentet fra New York Times hos Jysk Fynske Medier?
»Ja, det kunne da være rigtig interessant på et tidspunkt.«
EB: Digitale journalister er allerede på mobilen
Ifølge en rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism ved Oxford Universitet, som udkom i sidste uge, er Danmark det land i verden, hvor allerflest bruger smartphone til at læse nyheder.
På eb.dk, som er landets største nyhedssite målt på daglige brugere, er strategien ’mobil-first’. Alligevel har digital redaktør Anders Refnov ikke noget ønske om at gøre som New York Times og blokere for journalisternes desktop-adgang til eb.dk.
»Det er en sjov, men unødvendig gimmick for Ekstra Bladet. Mine medarbejdere er allerede digitalt funderede, og en del af det at være digital journalist i dag er også at være på mobile platforme. Det behøver jeg slet ikke at animere til,« siger han.
Anders Refnov understreger dog, at han er helt enig med New York Times i, at mobilen er afgørende.
»Desktops primetime bliver mindre og mindre, så de mobile platforme er ekstremt vigtige. Det kigger vores redaktionelle udviklingsteam hele tiden på. Og dem, der sidder og prioriterer forsiden på eb.dk, har to skærme, så de løbende kan følge med i hvordan layoutet ser ud på både desktop og mobil,« siger han.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.