search

Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Statsministerens tidligere spindoktor og fortrolige medarbejder gennem mange år, Ulla Østergaard, står for planlægningen af valgdækningen på TV2 News. Det bekræfter kanalchef Mikkel Hertz over for Journalisten.dk.

Statsministerens tidligere spindoktor og fortrolige medarbejder gennem mange år, Ulla Østergaard, står for planlægningen af valgdækningen på TV2 News. Det bekræfter kanalchef Mikkel Hertz over for Journalisten.dk.

Ulla Østergaard var i en periode på fem år Lars Løkke Rasmussens fortrolige og nærmeste rådgiver, da han var indenrigs- og sundhedsminister. Nu er hun som redaktør i fuld gang med at planlægge dækningen af det forestående folketingsvalg for TV2 News.

»Ulla Østergaard har ansvaret for at lave skabelonen til valgkampsdækningen på TV2 News. Det består i at komme med et koncept til, hvilke programmer der skal være, og hvornår de skal ligge. Hvad der skal ligge i den første uge, anden uge og sidste uge og sørge for, at det bliver økonomiberegnet,« siger kanalchef Mikkel Hertz til Journalisten.dk.

Han oplyser, at mens det er Ulla Østergaard, der står for planlægningen af TV2 News' valgdækning, så er det Roald Hald Andersen, der har ansvaret for hovedkanalens valgdækning.

Ulla Østergaard var i perioden fra 2001 til 2006 pressechef i Indenrigs- og Sundhedsministeriet og dermed spindoktor for Lars Løkke Rasmussen. Da TV2 News blev etableret i december 2006, blev hun redaktør for kanalen. Herefter var hun en kort periode pressechef for Ny Alliance, mens partiet stadig havde Naser Khader som frontfigur. Men for knap tre år siden i december 2007 vendte hun tilbage til TV2 News som redaktør.

I dag er hun ansvarlig for alle magasiner på TV2 News. Det drejer sig blandt andet om 'Mogensen og Kristiansen,' 'Tirsdagsanalysen' og programmet 'Ellemann og Lykketoft'. Ulla Østergaard har fortsat en god forbindelse til statsministeren. Da der for nylig var partilederdebat, var det Ulla Østergaard, der sørgede for aftalen med Lars Løkke Rasmussen. Ulla Østergaard er derudover gift med skatteminister Troels Lund Poulsens nuværende pressechef, Peter Arnfeldt.

Det er Mikkel Hertz, som har vurderet, at ansættelsen af statsministerens tidligere spindoktor var uproblematisk for TV2 News.

»Vi har overvejet, om vi kunne have Ulla ansat i den funktion, hun har som redaktionschef med ansvar for Mogensen og Kristiansen og Tirsdagsanalysen. Det har vi vurderet, at vi godt kunne. Den vurdering er jeg primært ansvarlig for. Det er, fordi jeg kender Ulla så godt, og jeg ved, hvor hendes loyalitet ligger, og at hun ikke blander tingene sammen,« siger Mikkel Hertz.

Men det er vel korrekt, at hun har privatøkonomiske interesser i, at regeringen bliver siddende, fordi hendes mand er ansat af regeringen og tjener over en million om året på at være det?

»Det har du og jeg også. Hvis der kommer en ny regering, så ændrer vores privatøkonomi sig i en bedre eller dårligere retning. Det har da ingen indflydelse på, hvordan du agerer, eller hvordan jeg agerer,« siger Mikkel Hertz.

Men Ulla Østergaard har vel en mere direkte privatøkonomisk interesse?

»Sådan kan man godt udtrykke det. Men det er strengt taget hendes mand, der har den privatøkonomiske interesse. Hun kan godt leve af de penge, hun tjener her. Jeg synes, at det er en perfid måde at udlægge det på. Jeg synes, at det må være et spørgsmål om, om hun er en loyal medarbejder. Jeg har fuld tillid til, at hun kan holde tingene adskilt. Jeg mener, at hun er dybt engageret. Hendes ægteskab gør ikke, at jeg har mindre tillid til Ulla,« siger Mikkel Hertz og fortsætter:

»Jeg vil bare tilføje, at hvis der begynder at køre en masse spin om, at vi ikke kan holde skidt og kanel for sig, så må vi håndtere det på en eller anden måde.« Mikkel Hertz ønsker dog ikke at uddybe, hvad TV 2 i så fald vil gøre.

Senest har Ulla Østergaard gjort sig bemærket, fordi hun ringede til Statsministeriet og undskyldte, at en TV 2-journalist opsøgte statsministeren på TV 2's parkeringsplads uden en forudgående aftale. Statsministeren var netop kommet ud fra et interview i Mogensen og Kristiansen, da en journalist fra TV 2 for rullende kameraer begyndte at stille spørgsmål til Lars Løkke Rasmussen om den verserende sag om betaling til privathospitaler.

Ifølge Politikens dækning af sagen fik det statsministeren til at stoppe op, men uden at svare på journalistens spørgsmål. Efter flere pinefulde sekunders tavshed prøvede journalisten igen at stille et spørgsmål, men blev denne gang afbrudt af en vred statsminister, der gav journalisten en skideballe. Efter en kort diskussion indvilligede statsministeren alligevel i et interview.

Det var Mikkel Hertz, der besluttede, at optagelsen af den vrede statsminister ikke skulle sendes, og at interviewet skulle slettes fra arkivet. Ulla Østergaard var dog den eneste kontakt mellem TV 2 og Statsministeriet den dag, da hun ringede for at sige undskyld.

Blandt medarbejderne på TV 2 har sagen skabt røre. I aften mandag ved 20-tiden stiller Mikkel Hertz op til et møde, hvor alle medarbejderne på TV2 Nyheder og News har mulighed for at stille spørgsmål om sagen.

I Sverige blev en nyhedschef i øvrigt fjernet fra sin post, da hendes søster for nylig blev udnævnt til minister. Den beslutning var den svenske nyhedschef selv enig i. Ulla Østergaard mener ikke, at hendes situation er sammenlignelig.

»En sammenlignelig sag? Jeg har ikke nogen søster eller nogen familiemedlemmer, der er i regeringen.«

Nej, men du har jo en mand, der arbejder for den siddende regering, og har på den måde vel privatøkonomiske interesser i, at den bliver siddende?

»Ja, det kan man selvfølgelig godt påstå, men det er måske lidt langt ude. Jeg er i stand til at forsørge mig selv med den løn, jeg får fra TV 2. Men det har jeg ærligt talt ikke nogen kommentarer til. Det synes jeg, at du skal snakke med Jakob Nybroe om. Han er nyhedschef hos os, og det er ham, der leder og fordeler arbejdet, så det synes jeg, du skal snakke med ham om.«

Mens kanalchef Mikkel Hertz gerne vil fortælle, hvilken rolle Ulla Østergaard har i arbejdet med TV 2's dækning af det kommende folketingsvalg, så ønsker hun ikke selv at fortælle om det.

Er det korrekt forstået, at du er ansvarlig for TV 2's valgdækning?

»Næ, ikke specielt. Jeg er ansvarlig for dele af den, ja.«

Hvilke dele er det?

»Jamen, hvorfor spørger du om det? Der er en meget stor plan med mange forskellige navne på.«

Kunne du svare på, hvilke dele det er?

»Nej, det ser jeg ikke nogen grund til. Hvorfor er det relevant?,« spørger Ulla Østergaard.

Kommentarer
29
Jesper Jakobsen
25.10.10 14:20
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Puha - det er godt nok kritisk med den snigende berufsverbot der breder sig hvis man ikke kan få et arbejde fordi ens mand er bureaukrat i regeringen.

Hvad med ens mor og far og søster - kan de have et arbejder der gør at man ikke selv kan arbejde i medierne?

Hvad med ens gode venner?

 

Iøvrigt er TV2news en privat aktør og ikke underlagt public service hensyn, så der er ikke noget at komme efter. Det er der til nøds på DR og TV2(hovedkanalen)

Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Schwarz
25.10.10 14:24
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Jeg undrer mig. Hvorfor har Journalisten ikke vinklet spørgsmålene til Ulla Østergaard og Jakob Nybroe på, at Ulla Østergaard har været spindoktor for Løkke? Jeg synes umiddelbart, at det virker irrelevant, at hendes mand tjener mange penge hos skatteministeren. Umiddelbart kan jeg nemlig ikke forestille mig, at Østergaard er en af de kvinder, som har svært ved at lønforhandle eller ville have det svært med at klare sig økonomisk efter en eventuel skilsmisse?!

Tværtimod synes jeg, at det er langt mere relevant, at en tidligere spindoktor for den tidligere Sundhedsminister og nuværende Statsminister ringer og undskylder til Statsministeriet, fordi en journalist på hendes arbejdsplads har gjort hendes tidligere chef sur.

Spørgsmålene burde, efter min mening, have fokuseret på UØ's forbindelse til Løkke og ikke Peter Arnfeldts løn.For hvad er hendes aktier i at undskylde, og kan det potentielt påvirke TV2's kommende valgdækning?

Derfor tænker jeg, om I har en specifik årsag, at I har vinklet på hendes private parforhold?

 

/Elisabeth

Fremhævet af Journalisten
Signe Højgaard Nielsen
25.10.10 14:39
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Kære Elisabeth

Tak for dit bidrag.

Ulla Østergaard ønskede ikke at svare på flere spørgsmål om sagen og henviste til sine chefer, så det var svært at få svar på det hele. Jeg ville også gerne have svar på hendes rolle i TV 2's sletning af interviewet med Lars Løkke, men det ønskede hun ikke at kommentere.

Med venlig hilsen

Signe Højgaard Nielsen

Fremhævet af Journalisten
Jesper Dahl Caruso
25.10.10 15:05
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Stop nu! Inden denne sag går i selvsving: Ulla Østergaard er redaktør på det program, som Løkke forlader på TV2 News(Mogensen og Kristiansen). Når chefen for stationen så vælger at fjerne indslaget fra arkivet, er det vel meget logisk, at redaktøren ringer (især når de to kender hinanden). Lad nu være med at gøre det til en eller anden spooky teori om alt muligt grimt.

Ulla Østergaard har - som det fremgår af teksten - både været ansat af Løkke og af oppositionen (Ny Alliance - som var i opposition den gang - primært til DF). Jeg kan for egen regning tilføje - da jeg kender Ulla - at hun før DJH i flere år var sekretær for SF'eren John Iversen i EU.

Peter Arnfeldt er politisk rådgiver for en Venstre-minister og var det tidligere for en K-minister (Bendtsen) og en RV-minister (Marianne Jelved i den tidligere regering).

Hvis vi inddrager Mogensen (tidl. S-spindoktor) og Lykketoft (S) fra to af Ulla Østergaards programmer på News, rammer hun altså direkte eller indirekte (gennem sit ægteskab) SF, S, RV, V, K og Liberal Alliance. Jeg har svært ved at se, hvorfor den baggrund skal diskvalificere hende fra at koordinere valgdækningen på TV2 News. Pas nu på ikke at se spøgelser derude.

/ mvh jesper caruso

Fremhævet af Journalisten
Randi Pedersen
25.10.10 15:23
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Jeg tænkte præcis det samme som Elisabeth.

Hvad og hvordan Ulla Østergaards mand tjener sine penge er en meget mærkelig vinkel på så principiel en sag og næsten en fornærmelse. Det kunne højst være relevant at nævne, at hun stadig via sin mands person - og ikke hans løn - er tæt på regeringen. 

Til gengæld burde det da være lysende klart for journalisten, at det drejer sig om Ulla Østergaards helt personlige fortid og kontakter. Hvordan stiller hun sig til, at det kan få nogle til at anfægte hendes troværdighed i det nuværende job? Eller måske kan have en negativt indflydelse på hele arbejdspladsen?.

Den side af sagen forbliver nu næsten uudforsket,  bortset fra et lille pip om valgkampen på TV2 News. Mødt med så tåbelige spørgsmål får Ulla Ø.en god grund til at svare så afvisende som tilfældet er. Det er dybt beklageligt.

Randi P. 

Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Schwarz
25.10.10 16:18
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

@ Signe

ja, det var ærgerligt og ikke overraskende, men så ville jeg nok have foretrukket at se en lang række kritiske spørgsmål om dette til UØ, hvor hun svarede, at det ville hun ikke svare på fremfor at diskutere husbondens løn. Eller i hvert fald en kommentar om, at I havde spurgt hende om disse ting, men at hun nægtede at kommentere det, ligesom hun ikke ville svare på, hvad hun står for ift. den kommende valgdækning.

Grunden til, at jeg som Randi stejler, er, at jeg også syntes, at det nærmest var en fornærmelse over for UØ at tale om hendes mands løn fremfor hendes egen positionering i sagen. Personligt, tror jeg, var jeg blevet skide sur - og tøsefornærmet.;)

Jesper kan have ret i, at det kan være logisk, at UØ ringer, fordi hun kender Løkke. Men jeg kan ikke forstå nødvendigheden i at undskylde, men snarere, "sorry, der forekom sgu en misforståelse, for vi havde sendt journalisten ud, men glemt at sige det, så kan du ikke være lidt munter næste gang". Og ja, hun har da været indirekte i forbindelse med de fleste partier, men hun har stadig også været spindoktor for Løkke i fem år. Det behøver overhovedet ikke at diskvalificere hende til at koordinere valgdækningen, men jeg holder fast i, at det er problematisk, at der kommer en undskyldning fra hendes side, hvorefter episoden bliver slettet fra TV2's arkiver.

Personligt er jeg ret ligeglad, at Løkke flippede, måske havde han en dårlig dag, whatever, men at TV2 sletter videoen, og deres redaktør undskylder, finder jeg ganske underligt, og det er her, hvor jeg synes, at vinklen ligger. For så bliver det pludseligt en sag. Jeg siger ikke, at de partout skulle vise indslaget, men de burde ikke have slettet det - hvilket jo også er grunden til, at TV2's journalister holder møde i aften.

 /Elisabeth 

Fremhævet af Journalisten
Signe Højgaard Nielsen
25.10.10 16:44
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Kære Elisabeth

Tak for endnu en kommentar. Jeg kan et langt stykke af vejen sagtens følge din argumentation. Du har da helt ret i, at det ville være interessant at få Ulla Østergaards eget syn på det forhold, at hun har været ansat for Lars Løkke Rasmussen i fem år, og svar på, hvorfor hun ringede og sagde undskyld til Statsministeriet, og om hun opfordrede til, at interviewet blev slettet. (Det var ikke Ulla Østergaard, der valgte, at indslaget ikke skulle bruges, og at det skulle slettes. Det var MIkkel Hertz's beslutninger).

 Jeg oplevede, at Ulla Østergaard var afvisende allerede efter mit første spørgsmål, som var, om det var korrekt forstået, at hun var ansvarlig for TV 2's valgdækning.

Hun svarede udenom og stillede i stedet modspørgsmål. Jeg troede, at det var et simpelt faktuelt spørgsmål, og blev derfor overrasket over, at hun ikke ville fortælle om det. Derfor gav det ikke mening at fortsætte med samtlige af mine spørgsmål, da hun også afviste at tale om den aktuelle sag om sletningen af interviewet med Lars Løkke Rasmussen. Men jeg vil da foreslå, at en af mine kollegaer ringer op igen og forsøger at få en uddybning.

Vh

 Signe Højgaard Nielsen

 

Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
25.10.10 16:52
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Jeg blev overrasket over, hvor lille den danske medieverden er.
 
Det bliver snart  svært at finde nogen, der ikke er impliceret. 
Fremhævet af Journalisten
Hans Ellermann
25.10.10 17:19
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News
Det værste ved Ulla Østergaard er ikke at hun får fjernet materiale fra serverne. Værre er at hun fik fucket Liberal Alliances valgkamp op ved sidste valg. Hvis TV2s dækning af næste valg bliver lige så biased er der ikke lyse udsigter for Danmarks fremtid.
Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
25.10.10 17:21
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Sikke noget vrøvl. TV2 har public service kontrakt og får statsstøtte for hundredevis af millioner.

Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Schwarz
25.10.10 17:39
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

@ Hans --> LOL!

@Signe: jeg synes helt klart, at I skal prøve igen. Nej, TV2 News behøver ikke at leve op til public service reglerne, men jeg ville mene, at det kan være i strid med god presseskik at gå ind og fjerne sådan en video. (Det var nemmere dengang, man bare kunne sige, at der gik båndsalat i lortet ;D). Jeg er klar over, at det var Hertz's beslutning (nogen skal jo tage ansvaret), men synes, at det skal undersøges, om hun implicit er en interessant figur ift netop dette. Ærgerligt, at hun var så afvisende, men det er, efter min mening, en indikation på, at man bør prøve igen, for hvorfor har hun grund til at være det, hvis hun har sit på det rene, tænker jeg helt automatisk. For hvis hun nu havde ringet på "sorry, der forekom sgu en misforståelse, for vi havde sendt journalisten ud, men glemt at sige det, så kan du ikke være lidt munter næste gang"-måden, så er det jo ok - det er jo kildepleje. Men det lader ikke til, at det er det, hun har gjort. For så havde hun svaret på dine spørgsmål ;)

/ E 

Fremhævet af Journalisten
Jeppe Nilsson
25.10.10 18:09
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Vrøvl? TV2 får ikke en krone i statsstøtte - hvis du ved noget som resten af DK ikke ved, så  dokumenter det! 

Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
25.10.10 18:46
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News
Helt ærligt! Når B.T. ringer til Journalisten i anledning af en Journalisten-journalists familierelationer til en politiker, så flyver vi lavt (https://journalisten.dk/sa-flyver-vi-lavt). Nu problematiserer samme Journalisten-journalist så en anden journalists familierelationer, så nu flyver vi højt, eller hvad? Eller har vi bare sluppet jordforbindelsen?
Fremhævet af Journalisten
Jesper Dahl Caruso
25.10.10 19:19
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Jeg skal hverken være defensor for Ulla Østergaard, Mikkel Hertz, Lars Løkke, eller andre, men gentager: Slap nu af, kære venner...

Spørgsmål: Er der overhovedet en eneste, som ved, hvem Ulla Østergaard ringede til, og hvad hun sagde? Kunne det tænkes, at hun som redaktør sagde præcis det, som @Elisabeth skriver i et tidligere indlæg - nemlig: "sorry, der forekom sgu en misforståelse ..." Og kunne man forestille sig, at hun som redaktør ville have givet Villy Søvndal eller Helle Thorning-Schmidt samme behandling?

Pas nu på med at se spøgelser ved højlys dag ...

/ caruso

Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Schwarz
25.10.10 19:52
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Hertz har undskyldt...

http://www.berlingske.dk/nyheder/tv2-chef-beklager-slettet-loekke-klip 

Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
25.10.10 20:32
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News
En glimrende pointe - i et noget rodet indlæg. Det kan heller ikke passe, at man ved at arbejde for et politisk parti i en periode udelukker sig selv fra at vende tilbage til rollen som journalist senere.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Maxe
25.10.10 21:56
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Klapjagten på Ulla Østergaard er udtryk for en usmagelig puritanisme blandt nogle journalister.

Der er ikke ret mange af os, der kan komme igennem et helt arbejdsliv uden på et tidspunkt at have været ansat i andres brød. Nogle af nød, nogle af os af lyst. Og nogle af os har undervejs været beskæftiget med politisk kommunikation. Det kan ikke være rigtigt, at det skal medføre et livslangt Berufsverbot, når det handler om at arbejde på en nyhedsredaktion.

Det er udtryk for rablende paranoia, hvis man tror, at Ulla Østergaard kan - eller er så uprofessionel, at hun vil - forsøge at planlægge TV2/News' valgdækning på en måde, så hun kan favorisere Løkke som tak for gammelt venskab. Så stor magt har ingen enkeltperson på en redaktion, og så dumme er hverken Ulla Østergaard, hendes kolleger eller seerne. Tværtimod vil seerne få glæde af hendes indgående kendskab til Løkke og til livet på Christiansborg.

Og det er da fuldstændig ude i hampen, hvis Ulla Østergaard skal hetzes ud af jobbet, fordi hun er gift med en spindoktor. Det næste bliver vel, at man også skal miste jobbet, hvis man har en søster, der er aktiv politiker. Men inden vi når dertil, skulle man måske genlæse Paula Larrains blogindlæg:
https://journalisten.dk/alle-journalister-er-inhabile

 

Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
25.10.10 21:57
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News
Beklager rodet. Der fulgte noget utilsigtet formatering med, da jeg klippede linket ind fra en kopi jeg havde taget af mit første indlæg om det samme, som er blevet slettet... Ak ja, der gælder tydeligvis ikke samme regler for Journalisten-journalister som for andre journalister
Fremhævet af Journalisten
morten bruun
25.10.10 22:24
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Kære kolleger.

Nu er jeg hverken medie-, valg- eller fortidsforsker, men vover alligevel at byde alle velkommen til denne uvildige og uafhængige meningsmåling:

Kan det tænkes, at Ulla Østergaard er en dygtig journalist? Kan det tænkes, at hun er en dygtig redaktør? Kan det tænkes, at hun den fatale fredag ganske enkelt glemte at fortælle hans demokratiske højhed statsministeren, at hovedkanalen ville interviewe ham på parkeringspladsen? Kan det tænkes, at hun som politisk redaktør på TV2 News er ansvarlig for - og allerede også i gang med planlægningen af - det valg valg, der kommer i løbet af blot et år? (Kan det i det hele taget tænkes, at en politisk redaktør er ansvarlig for valgdækningen?) Kan det tænkes, at hun som ansvarlig for programmet 'Mogensen og Kristiansen' har uddelt grønne ører til ministre i den regering, som hendes privatøkonomi åbenbart/måske/måske ikke er afhængig af, fordi hendes mand arbejder for en af ministrene? Kan det tænkes, at Journalistens medarbejder på sagen kan hænge valgplakater op for sin søster og stadig bevare faglige troværdighed? Kan det tænkes, at denne sag skråstreg debat er langt ude i hampen?

Ja:______ (sæt kryds)

Nej:_____ (sæt kryds)

De bedste hilsner

Morten (der ligesom mange andre mener at det var en kæmpe fejl at slette det famøse indslag, men nu har chefen sagt undskyld og så er alle glade og skal vi så ikke bare komme videre...?)  

Fremhævet af Journalisten
Esben Ørberg
26.10.10 05:07
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News
Signe altså! Har du selv interesse i en ny regering? Elending journalistisk vinkel om Ulla Østergaard. Når professionelle journaliter og kommunikationsfolk skifter job, flytter loyaliteten omgående med til den nye arbejdsgiver. Ellers er de jo ikke professionelle - og konkurrenceklausuler er endnu sjældne i danske medieverden. Kort sagt: Du fik ikke meget pølse af den pind.
Fremhævet af Journalisten
Lars Balle Mortensen
26.10.10 05:09
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Vrøvl. Terminen skal betales og derfor har hun da en voldsom interesse i at hendes mands økonomi er fungerende. 

Når jeg tænker på, hvor meget kritik der i sin tid var af, at Uffe Ellemanns kone kunne være (en i øvrigt irrelevant for sin mands domæne)TV2-chef, så er det da underligt at dette område skal være så fyfy.

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
26.10.10 06:31
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Herre jemini - standen har alvorligere problemer end hvilke journalister, der er gift med hvem, og hvilke politiske interesser deres søskende har. Ulla Østergaard er dygtig og professionel, og netop fordi hendes forbindelser er så kendte, vil mit gæt være, at hun gør sig endnu mere umage end de fleste for ikke at tækkes bestemte partier eller politikere. News har glimrende politiske magasiner - faktisk nok de bedste på dansk tv - og jeg har ikke indtryk af, at regeringen på nogen måde slipper lettere end oppositionen i dem. 

Skulle Ulla Østergaard have været en historie, skulle det have været den langt mere overordnede om, hvornår en journalist egentlig er for belastet til at kunne betragtes som troværdig. Skal vi være renere end sne? Eller skal vi - som lægerne med tilknytning til medicinalbranchen - oplyse om vores interesser og forbindelser, så andre kan vurdere, om de kan have påvirket en artikel eller udsendelse? Diskvalificerer et medlemsskab af Danmarks Naturfredningsforening en journalist i at skrive om miljø- og klimapolitik? Er der ens regler på de journalistiske arbejdspladser for den type situationer? ER der overhovedet regler? Det vil jeg gerne læse om. Ikke enkeltsager, der kommer til at virke hetzende og får lov at stå uforløst.

Fremhævet af Journalisten
Majbrit Krogh
26.10.10 06:52
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Jeg skal ikke sige noget om Ulla Østergaards journalistiske virke - så godt kender jeg hende ikke - men jeg vil da gerne svare på de spørgsmål du stiller.

"Kan det tænkes, at hun er en dygtig redaktør? Kan det tænkes, at hun den fatale fredag ganske enkelt glemte at fortælle hans demokratiske højhed statsministeren, at hovedkanalen ville interviewe ham på parkeringspladsen?" skriver du.

Well, de to ting udelukker vel hinanden ret godt. Jeg siger ikke, at man kun kan være dygtig, hvis man aldrig nogensinde fejler, men hvis det var hendes ansvar, at fortælle det til Statsministeren, så må man sige, at det er en pænt vigtig ting at glemme. 

Fremhævet af Journalisten
Torben Krogh
26.10.10 07:40
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Nu er der nogle kvindelige kolleger, der har gjort opmærksom på det usmagelige i at spørge Ulla Østergaard (som jeg absolut ikke kender, er i familie med eller noget) om hun er er til at stole på, når regeringen betaler hendes mands løn.

Bare for god ordens skyld, og for at der ikke skal være nogen, der råber "kønspolitik", så vil jeg gerne tilslutte mig synspunktet. Jeg formoder stærkt, at når TV2 betaler UØ's løn, så er hendes mands arbejde uvedkommende for hendes indsats. Ellers har TV2s  ansættende chefer da et mega-problem.

Find noget relevant at spørge om i stedet for - eksempler er der givet rigelig af ovenfor.

Fremhævet af Journalisten
Lars Balle Mortensen
26.10.10 09:43
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Jo, det kan nemt passe at man udelukker sig. De karrierevalg man foretager udelukker i alle andre brancher folk fra visse andre karrierer. 

 Det er altså ikke svært at forstå, at begavede mennesker dropper tv's nyhedsdækning, når både den journalistiske vinkel og kommentatorerne skifter fra at være ansat som ultraloyal  partimedarbejder til uafhængig i løbet af fem minutter.

 

Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
26.10.10 10:33
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Hej Lars.

Vil du ikke give et par eksempler på de karrierevalg, du omtaler?

Og hvorfor mener du, at en person der har været loyal over for en tidligere arbejdsgiver ikke kan være det over for en ny arbejdsgiver?

Fremhævet af Journalisten
Jens Jørgen Madsen
26.10.10 14:36
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News

Da TV 2's kanalchef, Mikkel Hertz, i sidste uge beordrede tv-optagelserne med den angiveligt arrige Lars Løkke Rasmussen slettet stod det hurtigt klart, at det ikke var den mest gennemtænkte beslutning.
I hvert fald ikke i forhold til offentlighedens opfattelse af stationens redaktionelle frihed.

For lynhurtigt efterlod det et indtryk af, Mikkel Hertz enten ikke havde fuld tillid til sine medarbejdere, eller - og hvad værre var - at indslaget med statsministeren var direkte kompromitterende og at TV 2 muligvis kunne tænkes at ligge under for politisk pres.
Ren spekulation. Måske...

Men uanset hvorvidt disse antagelser havde det mindste hold i virkeligheden eller blot var ubegrundede og ondsindede anklager født i hovedet på indignerede journalister, så havde TV 2 selv givet anledning til, at de kunne opstå. Og tillige udvikle et selvstændigt liv.

Da det dernæst kom frem, at Lars Løkkes tidligere spindoktor, Ulla Østergaard, der i dag er ansvarlig for alle magasin-udsendelser på TV 2 News, rent faktisk havde ringet og undskyldt over for statsministeriet - fordi News uden varsel havde stillet de uannoncerede spørgsmål til Lars Løkke foran et rullende kamera på TV 2's parkeringsplads - så blev spekulationerne ikke mindre interessante. Tværtimod.  

Derfor ønskede Journalisten.dk at få Ulla Østergaard i tale, og høre, hvorfor hun havde ringet til Statsministeriet? Og hvad samtalen havde handlet om. Hvorfor sagde hun undskyld? Og var det i virkeligheden hende, der havde bedt om at få optagelsen med Lars Løkke slettet, som kollegaerne på TV 2 var begyndt at tale om. Men også hvilken rolle Ulla Østergaard har på TV 2, og hvordan hun undgår, at der opstår nogen tvivl om, at hendes eget ægteskab med en af regeringens fremtrædende spindoktorer ikke influerer. Altså helt legitime spørgsmål.

På det tidspunkt havde Mikkel Hertz i øvrigt endnu ikke været ude at beklage sletningen af det famøse tv-klip med Løkke, hvilket han først gjorde så sent som i aftes.
Og i dagene op til medarbejdermødet - som blev gennemført via et videolink mellem TV 2 i København og Odense - gik snakken derfor naturligvis blandt alle de ansatte på TV 2. Nogle var oprigtigt bekymrede for, at Lars Løkkes tidligere pressechef, Ulla Østergaard, var begyndt at undskylde kollegaernes journalistiske arbejde over for Statsministeriet. Det opfattede de som illoyalt og bekymringen cirkulerede hurtigt videre rundt i mediebranchen - heriblandt til Journalisten.dk.

Enkelte begyndte at se og tale om et større mønster - eller spøgelser om man vil - fordi Ulla Østergaard samtidig havde fået tildelt ansvaret for valgdækningen på TV 2 News samt udviklingen af selve konceptet for dækningen af det forestående Folketingsvalg. Herunder hvilke programmer, der skal være, og hvornår de skal ligge.

I princippet fuldstændigt uproblematisk, fordi Ulla Østergaard naturligvis som enhver anden professionel journalist sagtens burde og kan skille skidt fra snot. Også selv med et CV, der blandt andet tæller opgaver som forhenværende pressechef i Indenrigs- og sundhedsministeriet. Og som helt korrekt også tæller opgaver som pressechef for Ny Alliance og sekretærjob for SF'eren John Iversen i Bruxelles.
Det er der i hvert fald ingen grund til ikke at antage.

Men fordi Mikkel Hertz havde så svært ved at beklage sletningen af klippet og kontakten til Statsministeriet. Og fordi det nærmest blev holdt som en statshemmelighed, at Ulla Østergaard havde fået ansvaret for valgdækningen, så blev det i sig selv et emne. Spekulationerne fik lov til at vokse.

Og netop derfor ønskede vi på Journalisten.dk at bringe svar på tiltale. Om muligt.

Det skulle så vise sig ikke at være så nemt, da Ulla Østergaard ikke ønskede at svare på spørgsmålene fra vores journalist Signe Højgaard Nielsen. Hun blev i stedet henvist til nyhedschef Jakob Nybroe. Og siden videre til Mikkel Hertz.
Og med de delvist ulne svar og delvist fraværende svar fra Ulla Østergaard var hun selv med til at fastholde tvivlen og spekulationerne.

Havde hun blot stillet sig frem og svaret, så havde der næppe været nogen som helst grund til at drage motiverne i tvivl.

mvh

Jens Jørgen Madsen, webredaktør 

Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
29.10.10 07:15
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News
Underskudsgarantier til hele koncernen,  licenspenge til regionerne. Skal du ha' flere?
Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
04.11.10 11:22
Re: Løkkes tidligere spindoktor bag valgdækningen på TV 2 News
http://www.information.dk/telegram/249784
Fremhævet af Journalisten