Lasse Jensen: Google slår søm i medie-ligkisten

»Google er som en panserdivision, der erobrer mere og mere territorium og i processen udrydder de traditionelle mediers letbevæbnede kavaleri,« skriver Lasse Jensen. Skal Google dele sit overskud med de danske medier, spørger han

I løbet af et tiår er Google blevet den største af de store. Søgemaskine-koncernen tjener milliarder i hele verden – og også i Danmark – på at hjælpe os alle med forfinede søgninger på nettet.

"Vi tænker ikke over det, men hver gang vi klikker på Google, slår vi endnu et søm i de traditionelle mediers ligkiste," skriver Lasse Jensen, vært på Mennesker og Medier på P1, i dagens Information.

Det skyldes kort sagt, at Google suger en stor del af annoncekronerne på nettet, som måske ellers ville være endt i mediernes pengekasser.

Som journalisten.dk tidligere har beskrevet, har Google haft sammenstød med mediebranchen i flere lande. De vil have en del af kagen, fordi Google som søgemaskine tjener penge på deres indhold. I Frankrig har Google købt sig til fred ved at oprette en fond på 450 millioner kroner, som skal støtte de franske medier. Også i Tyskland er der stridigheder.

Men skal Google betale, kan det også ske over skattebilletten, skriver Lasse Jensen. Google menes at tjene omkring halvanden milliard kroner i Danmark, men det eneste Google-selskab i Danmark – Google Aps – havde i 2011 et overskud på 13,8 millioner kroner at betale skat af, lyder det.

"Når man køber reklamer på Google, betaler man regningen i Irland. Så hver gang, vi bruger Google, undergraver vi danske mediers økonomi og bidrager kun økonomisk til samfundet i meget beskeden grad. Googles officielle overskud er 20 procent af den globale omsætning, og hvis det skulle omsættes til danske forhold, ville resultatet i Danmark være omkring 400 millioner kroner, som med en selskabsskat på 25 procent ville betyde 100 millioner i statskassen. En femtedel af den samlede støtte til aviser, blade og netmedier," skriver Lasse Jensen.

 

 

1 Kommentar

Niels Riis Ebbesen
13. FEBRUAR 2013
Hvis de danske medier mener,
Hvis de danske medier mener, at Google snylter på deres indhold, så kan de bare lægge en ren tekstfil i roden på deres hjemmeside, den skal ha' fil-navnet "robots.txt", og i den skal der blot stå flg.:

User-agent: *
Disallow: /

Med den tekst vil INTET på avisens hjemmeside blive indekseret i Google eller andre søgemaskiner.

Alternativt, så kan aviserne også blokere for de IP-adresser, som søgemaskinernes robotter benytter, en hurtig søgning på Google henviser til masser af sites, der lister alle IP-adresserne til de store søgemaskiners robotter. Og når søgemaskinernes robotter ikke kan indeksere indholdet på en hjemmeside, så kan den jo heller ikke liste siden i søgeresultaterne.

Men da søgemaskinerne lever af, at levere de søgeresultater som deres brugere efterspørger, så kan det jo ikke udelukkes, at de måske vil overveje, at betale udvalgte medier for, at de kan indeksere indholdet på deres sites.

Og det må under alle omstændigheder være rækkefølgen, for medierne kan ikke først invitere søgerobotterne indenfor, og så i anden omgang kræve, at der skal betales for besøget.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen