Telmore sælger journalistik og taletid – med succes

Er teleabonnementer den løsning, som skal få de unge til igen at betale for aviser og magasiner? Det tror Telmores direktør, Rasmus Busk, der i disse dage oplever stor succes med at sælge taletid sammen med abonnementer på eb.dk, pol.dk og fire Egmont-magasiner

De fleste klassiske medier leder i disse år med lys og lygte efter modellen, der skal få danskerne til at betale for journalistik på nettet. Måske er der nu kommet et seriøst bud på en forretningsmodel.

Teleselskabet Telmore har siden 16. juni solgt det såkaldte Telmore Play, hvor man ud over mobilabonnementet får adgang til 12 digitale medietjenester, herunder fri adgang til betalingsområderne på politiken.dk og ekstrabladet.dk, samt onlineversioner af Egmont-magasinerne Euroman, Eurowoman, Gastro og Rum.

Flyvende fra start

Ordningen med at kombinere taletid og medieadgang er ifølge Telmores direktør, Rasmus Busk, kommet flyvende fra start.

»Allerede på de første to en halv uge genererede vi 10.000 kunder. Det er rigtig meget, og det stiger og stiger,« fortæller han.

Ideen med at sælge andre digitalprodukter sammen med teleabonnementet kendes fra musiktjenester som eksempelvis Spotify og TDC Play, men at teleselskaber sælger adgang til skrevne medier er nyt herhjemme og ifølge Rasmus Busk en ide, Telmore selv har udviklet.

»Det vælter ud med tjenester, ikke kun musiktjenester, men også videotjenester, og nu begynder magasiner og bøger også i stigende grad at blive digitaliseret. I mine øjne er den slags også mobil content. Nyheder er efterhånden mere læst på mobiltelefoner end på nettet,« siger Rasmus Busk.

»Hvis nogen samler det hele, tror vi på, at det kan skabe en revolution«

Han tror, kombinationen af tjenester som TV2 Play, onlinenyheder og onlinemagasiner vil være et springende punkt for mange kunder.

»Selv om der er mange abonnementstjenester, har ingen af dem fået rigtig mange kunder, måske undtagen Netflix. Jeg tror, det handler om, at folk ikke er klar til tre-fire forskellige abonnementsforhold. Men hvis nogen samler det hele, så tror vi på, at det kan skabe en revolution,« siger Rasmus Busk.

De skrevne medier, der indgår i Telmore Play, kommer fra henholdsvis JP/Politikens Hus og Egmont. Forhandlingerne med de involverede parter har ifølge Rasmus Busk stået på i et halvt års tid, og i den periode har der været en række andre medier inde over, som altså endte med ikke at komme med.

»Det, mediepartnerne jo gør, er, at de lader os have abonnementsforhold. Og den slags er lidt prekært. Men de ser det som en mulighed for at komme bredere ud. De kan se, at de får flere kunder og nogle segmenter, de ikke har så meget fat på i dag,« siger han.

249 kroner om måneden

Prisen for Telmore Play er 249 kroner om måneden. Til sammenligning koster det 66 kroner om måneden at have fri adgang til politiken.dk, 29 kroner om måneden af have adgang til Ekstra Bladet Ekstra og 129 kroner for fuld adgang til TV2 Play. Et årsabonnement på Euroman, hvor du både får det trykte blad samt en tablet-version, koster normalt 850 kroner.

Rasmus Busk vil ikke fortælle nærmere om, hvordan Telmore afregner med mediepartnerne. Men han mener selv, at det vil være en god forretning for de deltagende medier.

»Mit gæt er, at det er en fantastisk business-case. I dag monetariserer man meget lidt på sin online-produktion. Så det, vi lægger ovenpå af kunder, er rent overskud, medmindre de kannibaliserer på sig selv, og det er der ikke noget, der tyder på.«

Egmont: For tidligt at sige, om det er en succes

Bladsalgsdirektør i Egmont Publishing Henrik Løvstrøm bekræfter, at det blandt andet er håbet om at nå ud til nye læsere, der har fået Egmont til at hoppe med på vognen.

”Telmore Play er en interessant forretningsmodel, som giver os mulighed for at komme ud med fire af vores eksklusive magasiner til en endnu større målgruppe. Vi forventer at nå nogle kvalitetsbevidste digitale forbrugere, som ikke abonnerer på vores trykte magasiner i dag, og at samarbejdet vil udvide vores målgruppe og tiltrække flere nye digitale abonnenter,” skriver han i en mail til Journalisten.

Om det økonomisk set er en rentabel måde at sælge journalistik på, vil han endnu ikke give et bud på.

 ”Vi ser samarbejdet med Telmore Play som et tiltag af flere i forhold til at øge salget af digitale abonnementer, det er endnu for tidligt at sige noget om, hvorvidt det er en succes for os. Vi tester markedet og gør os nogle vigtige erfaringer,” skriver Henrik Løvstrøm.

Det har ikke været muligt at få kommentarer fra de salgsansvarlige på Politiken og Ekstra Bladet.

0 Kommentarer