search

Kredsformand efterlyser ulønnede stringere på Facebook

I en Facebook-opdatering efterlyser formanden for Kreds Fyn ulønnet arbejdskraft i form af ”lokalrapportører” og ”stringere” til Totallokal Svendborg. Problematisk, mener næstformand for Kreds Fyn. Helt på linje med andre medier, siger formanden selv

”Totallokal Svendborg kunne godt bruge et par håndfulde lokalrapportører.”

Sådan lyder den første sætning i en Facebook-opdatering fra Finn Arne Hansen, formand for Kreds Fyn, på hans åbne Facebook-profil den 23.februar. Senere i opslaget beskriver Finn Arne Hansen det som ”en stringer, der kan sætte ord sammen, fotografere og måske endda levere en video en gang imellem”.

Det fremgår også af opslaget, at ”der foreløbig ikke er penge i det, men det kommer der, hvis du tegner eller tiltrækker annoncer, eller hvis det myldrer ind med abonnenter fra dit område.”

Journalisten har talt med Michael Lorenzen, næstformand i Kreds Fyn, der finder opslaget på Facebook problematisk.

»Jeg ville aldrig selv have skrevet sådan en Facebook-opdatering. Jeg går helt principielt ind for, at folk skal have løn, når de laver et stykke arbejde,« siger han.

Meddelerrolle er frivilligt arbejde

Michael Lorenzen forventer dog ikke, at meddelere skal have fuld overenskomstløn, men »at de bestemt skal have noget for at levere det, der efterlyses«, siger han og henviser til teksten i Facebook-opslaget.

Finn Arne Hansen ønskede ikke at tale om den specifikke Facebook-opdatering, da Journalisten ringede til ham, men han vil gerne kommentere på meddeler-rollen generelt.

»Meddelere er ikke journalister, men almindelige mennesker, der skal komme med tips, informationer og videoer, hvis de har lyst. De kan også komme med navnenyheder. I bund og grund er det frivilligt arbejde. Det er fuldstændig sidestillet med, hvad andre medier gør,« siger han.

Han mener ikke, der er nogen forskel på, hvad han og Totallokal Svendborg gør, og hvad andre medier gør, når det gælder brugen af meddelere.

»Principielt er der ingen forskel på, at vi brugere meddelere, og andre medier bruger meddelere. Forskellen er, at vi ingen penge har, og det har aviserne. Vi håber at kunne lønne vores meddelere hen ad vejen.«

»Vi er sidestillet med andre aviser«

Næstformand i Kreds Fyn Michael Lorenzen ville aldrig selv skrive en sådan opdatering. Han betegner den som problematisk. Hvordan forholder du dig til det?

»Det må han gerne mene. De har også meddelere på Fyns Amts Avis, blandt andet til den side, jeg sendte til dig. De får statsstøtte og er momsfri. Jeg er uenig i, at vi ikke må gøre det. Vi er sidestillet med andre aviser på det punkt.«

Siden i Fyns Amts Avis, som Finn Arne Hansen refererer til, er ’Din Side’. Beskrivelsen af siden i avisen fortæller blandt andet, at ’Din Side’ er læsernes side med ”indsendte billeder, sudoko og meget mere”.

Michael Lorenzen, som er journalist på Fyns Amts Avis, medgiver, at aviser bruger meddelere, men vil ikke kommentere yderligere på, hvilke forhold Fyns Amts Avis har for de læsere, der sender materiale ind til ’Din Side’.

DJ-medlemmer kan blive franchise-modtagere

Ifølge Finn Arne Hansen er der ingen risiko for, at et DJ-medlem skulle levere indhold som meddeler.

»DJ-medlemmer har den mulighed, at de kan blive franchise-modtagere for Totallokal. Der køber man sit eget område og skaber sin egen indtægt, så det er en helt anden snak.«

Det er sportsjournalist Henrik Larsen, der står bag Totallokal, og da Journalisten interviewede ham i november sidste år, fortalte han, at udfordringen med Totallokal bliver at tjene penge.

Et af midlerne til at få klingende mønt i kassen er franchising. Helt kort betyder det, at interesserede journalister »for et mindre startgebyr« kan købe sig rettigheder til at bruge Totallokal som platform.

»Det er en franchisekæde, og man er ikke sikret en grundløn,« sagde Henrik Larsen til Journalisten.

Kort fortalt er tanken, at totallokal.dk kan spire i hele landet med hver sin uafhængige redaktør, der bruger Henrik Larsens skabelon og brand.

Kommentarer
16
Bodil Rohde
10.03.14 16:41
Finn Arne dog. Hvordan kan du
Finn Arne dog. Hvordan kan du da finde på det?

Ét er, at du selv har købt dig ind foretagenet som franchise-modtager og arbejdet for det.

Men at forsøge at hyre ulønnet arbejdskraft til Totallokal Svendborg, som jo er et blad, det burde du afholde dig fra som Kredsformand.

Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Bo Schriver
10.03.14 18:24
Giv Finn Arne en hurtig exit
Giv Finn Arne en hurtig exit ud af DJ!
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
10.03.14 18:43
Hej Bodil, vi gjorde akkurat
Hej Bodil, vi gjorde akkurat det samme på Fyns Amts Avis, da jeg var der. Vi kørte et stort program for at finde sognemeddelere. Jette Purup, der stod i spidsen for projektet, fik vores hæderspris, Kæphesten for det. Jeg synes også, man burde hædre Henrik Larsen for at have modet til at forlade sit job, investere et stort beløb samt masser af timer og energi på at forsøge på at skabe et nyt medie og nye arbejdspladser. Hvad forestiller du dig? At nye medier som TotalLokal.dk skal betale meddelere journalistløn, mens Fynske Medier med sin pengetank på 250 mio. kr., opsparet vha. momsfrihed og mediestøtte ikke skal?
Fremhævet af Journalisten
Henrik Larsen
10.03.14 18:59
Muntert, som ordet franchise,
Muntert, som ordet franchise, der ellers i andre brancher og for ganske mange mennesker er en alment accepteret måde at arbejde på, pr. automatik får journalister til at bekymres.

Muntert, at Michael Lorenzen, næstformanden i Kreds Fyn, mener, at meddelere ”bestemt skal have noget for at levere det, der efterlyses”, når etablerede medier, der i forvejen begunstiges af momsfritagelse og massiv statsstøtte for slet ikke at tale om DR, der med omkring 3,5 milliarder kroner i tilskud befinder sig i et andet solsystem langt fra den kommercielle verden (selv om de bevæger sig på den kommercielle bane) hver dag dænges til med materiale ude fra, uden at det giver anledning til, at afsenderne belønnes.

Enhver, der har en flig af erfaring med klassisk medie-drift ved, at en del af maskinrummet betjenes af ulønnede meddelere, trofaste kilder, rapportører. Eller, hvad man nu ønsker at kalde dem.

Hvad med alle de historier, som i en lind strøm hapses fra hjemmesider og Facebook? Skal de skribenter ikke aflønnes?

Altså undskyld – skal vi som vi et lille, nyt medie uden en krone i statstilskud sige undskyld for, at vi med de bedste hensigter spørger nogle mennesker, om de på frivillig basis kunne have lyst at bidrage?
Vi lover ikke noget. Vi tvinger ikke nogen.

I øvrigt sørgmuntert, hvordan Totallokal i løbet af sin korte levetid, vi er knapt oppegående, er blevet bombarderet med spørgsmål om, hvordan vi skal tjene penge, og om der ikke er eller andet suspekt ved franchise-konceptet.
Og nu tilsat denne bekymring om, at vi ydmygt spørger nogle mennesker om, de kunne have lyst at blive meddelere.

Vi svarer gerne ud fra de bedste hensigter i en tid, hvor der er brug for nye svar og længes efter den dag, hvor man med fare for at bide i eget ben stilede ligeså bidske spørgsmål til de etablerede medier.
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
10.03.14 19:25
Kære Finn Arne

Kære Finn Arne

Det her handler ikke om at finde sogne-meddelere.

Det handler om, at du som Kredsformand forsøger at hyre
ulønnet arbejdskraft til dit eget franchise-projekt.

Og det er mildt sagt upassende for en kredsformand i DJ.

Jeg håber ikke, at resten af kredsbestyrelsen synes, at din
fremgangsmåde er OK.

Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Henrik Larsen
10.03.14 19:42
Kære Bodil Rohde

Kære Bodil Rohde
Danske lokalaviser har i årevis, har selv solid erfaring inden for den verden, udtænkt planer om, hvordan man fik fat i flere frivillige meddelere. Men det er så åbenbart mere legitimt at gøre, når man får statsstøtte og ikke er en del af et franchise-projekt.
Vh/Henrik Larsen, indehaver Tottallokal.
PS: håber ikke, at du er ligeså hurtig til at fælde dom i dit journalistiske virke.
Fremhævet af Journalisten
Susanne Jørgensen
10.03.14 19:46
Jeg har i alle årene som
Jeg har i alle årene som lokaljournalist benyttet mig af meddelere. Helt almindelige mennesker som havde lyst og interesse i at profilere deres eget lokalområde. Og selvfølgelig blev de aflønnet. Med et avisabonnement!

Når krybben er tom, bides hestene. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er det, debatten og kritikken her er udtryk for. At branchen er trængt, og at vi hver især frygter for vores levebrød, men at ønske enhver, man er uenig med, en hurtig exit ud af forbundet, er næppe vejen frem.

Jeg forstår det således, at Finn Arne og Totallokal søger efter borgere, der frivilligt og af egen interesse vil bidrage med input og dermed være med til at sikre, at mediet kommer ud i alle lokale afkroge. Til alles bedste skulle man mene.

Der er med andre ord ikke tale om journalistik, som man ex. ser det på korrespondenterne.dk, hvor uddannede journalister skriver ganske gratis.



Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
10.03.14 20:22
Tak til Susanne Jørgensen. Og
Tak til Susanne Jørgensen. Og, kære Bodil, jeg er ikke franchisetager - endnu. Det forbyder a-kassen, fordi jeg måtte lukke mit CVR-nummer i juni 2013. Jeg er p.t. i aktivering hos Totallokal.dk. Men glæd dig dog over, at der findes folk som Henrik, der prøver at skabe nye journalistiske arbejdspladser. Og til Bjarne Mouridsen, som startede den her debat: hvor var din reaktion som kredsens næstformand, da Fyens Stiftstidende dikterede en lønnedsættelse til freelancerne på en hel tabloidside fra 3500 til 2500 kr.? Eller sagt på en anden måde, skulle vi ikke se lidt mere på de væsentlige faglige spørgsmål?
Fremhævet af Journalisten
Hans-Henrik Dyssel
11.03.14 00:22
Muligvis ikke det rette forum
Muligvis ikke det rette forum, men jeg bliver simpelthen rundtosset, når min fynske kredsformand stiller op til by- og regionsråd for Liberal Alliance, "arbejder" i statsbetalt aktivering og samtidig efterspørger gratis arbejdskraft.
Det allermest muntre er, at han skriver i sit "opslag", at den ulønnede tjans hos ham kan give point på journalistuddannelserne. Så desperate er vi vel ikke.
Fremhævet af Journalisten
Bjarne Mouridsen
12.03.14 18:06
Kære Finn Arne. Jo, jeg
Kære Finn Arne. Jo, jeg startede godt nok debatten - ikke her, men på Kreds Fyns interne Facebook side. Årsagen har jeg også forklaret: Jeg kommer hjem fra seminar i Freelancegruppen, hvor der bl.a. blev talt om kampen mod gratis arbejde, og ser så min kredsformand efterspørge samme. Det hænger ikke sammen i min optik. Når det ikke hænger sammen, er det netop fordi, du er kredsformand og dermed sidder på en tillidspost i det forbund, der er modstander af det, du åbenbart går ind for. Derfor er det sagen uvedkommende, hvad Fyens Stiftstidende har gjort i sin tid. Chefredaktøren for FS er mig bekendt ikke formand for noget i DJ, men repræsenterer netop vores modpart. En anden ting er så en strid om ord. Er det meddelere, stringere eller noget tredje, der efterspørges? Som jeg læser det, efterspørger du ikke en almindelig borger, der leverer små tip på frivillig basis. I annoncen skriver du "en "stringer", der kan sætte ord sammen, fotografere og måske endda levere en video en gang imellem.". Ifølge Oxford Dictionary er en stringer "A newspaper correspondent who is retained on a part-time basis to report on events in a particular place" - altså en freelancer! Sådan betegner vi dem fx også i DR, som jeg er tilknyttet.
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Milsgaard
13.03.14 11:33
Kære Finn Arne

Kære Finn Arne

Noget forkert bliver ikke mere rigtigt af, at andre gør det eller har gjort det.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Larsen
13.03.14 12:53
Kære kloge hoveder.

Kære kloge hoveder.
Et simpelt ja eller nej spørgsmål, som rammer 100 procent ind, hvad Finn Arne efterspørger:
Må man som et lille, nyt internetmedie, der hverken får statsstøtte eller indtil videre tjener penge, spørge nogle mennesker, om de har lyst at bidrage frivilligt?
Ja eller nej?
Venlig hilsen
Henrik Larsen, indehaver Totallokal.
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Milsgaard
13.03.14 13:07
Kære kloge Henrik. Hvis man
Kære kloge Henrik. Hvis man yder et stykke journalistisk arbejde, skal man have penge for det. Du forsøger at spille den "lille mand" ved at skrive "lille, nyt internetmedie" - men det er aldeles irrelevant, om du er lille, stor, rund eller tyk. Det er undergravende for en hel masse menneskers levebrød at benytte gratis arbejdskraft. Punktum.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Larsen
13.03.14 13:51
Hold da op… hvor kunne jeg
Hold da op… hvor kunne jeg ønske mig en flig af refleksion i den her tråd.

Og specielt i en branche, som i den grad er trængt og måske derfor ikke pr. automatik har gavn af at nedsable alt nyt - og nej, var det så bare nyt. Totallokal efterspørger i dette tilfælde bare meddelere, hjælpere. Noget, etablere medier har fundet acceptabelt at gøre i årevis.

Mikkel: undrer mig over, at du i din konklusion ikke tager med, at danske netmedier i hobetal og ligeledes traditionelle medier benytter frivillige hjælpere. Vi drister os bare til at efterspørge, hvad et utal af medier allerede gør.

Er det bedre som statsstøttet journalist på et etableret medie at sidde og fifle i flere timer med en pressemeddelelse, som er forfattet af et betalt menneske fra en eller anden organisation, der plejer et bestemt formål, end at forsøge at viderebringe et budskab fra et menneske, som efter bedste beskub og uden betaling og uden skjulte dagsordener forsøger at informere om, hvad han sikkert i forvejen gør til en eller anden hjemmeside?
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Milsgaard
13.03.14 14:30
Henrik, det er stadig ikke et
Henrik, det er stadig ikke et super godt argument, at man da bare gør noget forkert, fordi andre også gør det.
Fremhævet af Journalisten
henrik larsen
13.03.14 15:06
Næ, det har du ret i. Hvis vi
Næ, det har du ret i. Hvis vi så gjorde noget forkert. Det gør vi ikke.
Fremhævet af Journalisten