search

Kød og blod, mod og muskler: Fem ting, vi kan lære af Arne-kommunikationen

Tidligere særlig rådgiver og kommunikationsrådgiver Henrik Kjerrumgaard storroser Socialdemokratiets kommunikation af kampen for en ny ret til tidlig pension. Her er, hvad kommunikatører kan lære af det

Et parti i komplet kontrol.

Sådan opsummerer Henrik Kjerrumgaard, tidligere særlig rådgiver for Margrethe Vestager og kommunikationsrådgiver i bureauet White Cloud, Socialdemokratiets lancering af sit udspil til en ret til tidlig pension – også kendt som Arne-pensionen.

”De skal have stor ros for deres kommunikation,” siger han.

”Mette Frederiksen styrer samtalen fuldstændigt. Hun dikterer, hvad hendes konkurrenter skal tale om og forholde sig til.”

Da regeringen tirsdag kunne præsentere sit udspil i et nøje iscenesat setup på et slagteri i Horsens, var intet tilfældigt, vurderer Henrik Kjerrumgaard.

Journalisten har tidligere udredt, hvordan og med hvilke greb Socialdemokratiet allerede inden valget i 2019 med idéen om en ny pensionsret til nedslidte fuldstændigt greb den politiske dagsorden.

Og det var kulminationen på partiets langsigtede strategi, der indtil videre kulminerede med præsentationen af udspillet, vurderer kommunikationseksperten.

Men hvad kan man som kommunikatør egentlig lære af regeringens kommunikation af retten til en tidlig pension? Det giver Henrik Kjerrumgaard sit bud på her.

#1 Tænk strategisk 

”Når du lægger en plan, så har du større sandsynlighed for succes. Det her er strategisk, planlagt og velgennemarbejdet. Tit tænker folk, at vi skal have noget pr eller en kampagne, når de skal have et budskab ud. Men hvorfor skal vi det? Og hvilken fortælling passer det ind i?

Det har Socialdemokratiet været god til. De har for lang tid siden besluttet sig for, hvilke mål de jagter. Det kan være et evigt problem i politik, fordi tingene går så hurtigt, og mange agerer på ting, der sker i momentet. Grunden til deres succes er, at de er så strategiske.

At de har tænkt strategisk betyder, at de kan forberede sig ordentligt. De har alle mand på dæk, når de præsenterer noget. De har styr på deres argumenter. De ved, hvilken kritik der kan komme, og hvad de kan svare på det.

Det gør også, at du nemmere kan gribe muligheder, der opstår undervejs. I en nylig kampagnevideo tager Mette Frederiksen også springet direkte fra sine greatest coronahits om, at nu skal de svage være de stærkeste, og at vi skal holde afstand sammen, til et lille land med et stort fællesskab. Det er en direkte kobling til Arnes pension.”

#2 Gør dit budskab menneskeligt 

”Retten til en tidlig pension er meget abstrakt, og det rummer en masse tekniske detaljer. Det er et godt kommunikativt greb at personliggøre det. Hele kommunikationen er blevet personificeret i en mand, der hedder Arne. Vi ved, hvordan han ser ud, og vi kan se på ham, at han er en mand, der har levet et hårdt liv. Det er en menneskeliggørelse i kød og blod, og det er meget nemmere for mennesker at forholde sig til end beregninger og procentsatser.

Du kan også gøre det med letforståelige symboler. Når Mette Frederiksen vil fortælle om, at hun er en autentisk socialdemokrat, der er i øjenhøjde med Arne, gør hun det med leverpostejmader og panerede fisk. Arne er bare en brik i det store billede.”

#3 Vær konsistent i dit budskab 

”Den strategiske tænkning betyder, at Socialdemokratiet bliver meget konsistent i, hvad de siger. De gentager deres budskab. Det er, uanset hvem i partiet der siger noget.

Hvor mange gange har vi efterhånden ikke hørt, at nu er det Arnes tur. De lykkes med at gentage budskabet og få journalisterne til at skrive om det igen. Det er ligesom med annoncering – du skal se en annonce et vist antal gange, før den virker. Det betyder, at det med Arne, det sidder virkelig fast. Der er ingen, der ikke ved, hvad Arnes pension går ud på. Vi kan alle mærke, at det er hjerteblod for dem.”

#4 Læg muskler bag 

”Det kræver alt dit fokus at lave sådan en strategi. Det koster penge og er ressourcekrævende. Og Socialdemokratiet har virkelig investeret ressourcer, tid og penge. Det er ikke noget, der er lavet for 100.000 kroner inklusive moms.

Det handler ikke kun om penge. Det handler mest af alt om at prioritere. Hvis du vil 10 ting med dine kræfter, så bliver det et tyndt lag smør. Men her prioriterer de. Det handler om Arne, og det handler om retten til tidlig pension. Og det bliver de belønnet for.”

#5 Sæt noget på spil 

”Du skal være modig, når du vil kommunikere noget så stort. Mette Frederiksen har ikke været bange for at sige, at det er afgørende for hendes succes som statsminister, at der kommer en ret til tidlig pension. Det er også noget af det første, hun nævner, da hun kommer ud med sin nye regering.

Normalt vil man sige, at det, hun gør, er lidt farligt. Hun forøger indsatsen, og mislykkes det, er lussingen meget større. Det gør, at vi tænker, fuck, hun har styr på det. Hun har en plan. Og hun kan ende med at tabe.

Hvis vi bruger en fodboldanalogi, så har det hold, der starter aggressivt i et højt pres, også mulighed for at overrumple modstanderne. Det har Mette Frederiksen gjort her. Hun har droppet politikersproget og siger klart, at det her, det er vigtigt, det kommer til at ske, og vi fejler, hvis det mislykkes.”

Kommentarer
3
Jens Halling
20.08.20 19:00
#6 : Giv penge til dine kernevælgere på bekostning af dine politiske modstandere.
Men hvad, den var vel for dyb til at tage med i den oprindelige oversigt.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
20.08.20 21:36
#7: Undlad at tale for højt om, at den færdige lov alligevel slet ikke endte med at være målrettet nedslidte, men derimod er et tilbud til alle personer, som har bare været på arbejdsmarkedet i et bestemt antal år. Om så de er slidte eller ej.
Fremhævet af Journalisten
Steen Ole Rasmussen
20.08.20 22:06
kommunikation: at have det at svømme i, som som kommer ud af fisken, som fisken i ?
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen