search

Heftig kinesisk kritik af dansk satiretegning: ”Det kinesiske styre forsøger at kvæle enhver form for kritik”

Kina forsøger at bestemme, hvad der skal stå i vestlige medier, siger Erik Petri, formanden for Danske Bladtegnere. Han forsvarer tegning i JP med det kinesiske flag

For 10 dage siden kom det frem, at Kina har forsøgt at presse svenske medier, der har lavet kritisk journalistik om Kina.

Nu retter den kinesiske kritik sig mod Jyllands-Posten, der får hug for en tegning af det kinesiske flag lavet af Niels Bo Bojesen.

Tegningen forestiller det kinesiske flag med sygdommen coronavirus i stedet for de fem stjerner.

John Liu, generalsekretær i det kinesiske handelskammer, siger i en pressemeddelelse, at tegneren Niels Bo Bojesen ”mangler almendannelse og personlige egenskaber som medfølelse og sympati”.  

Det er reaktionen, der er alvorlig

Erik Petri, formand for Danske Bladtegnere, ser ikke tegningen som et problem.

”Det er reaktionen, der er alvorlig. Det kinesiske styre forsøger at kvæle enhver form for kritik. De vil bestemme, hvad der skal stå i vestlige medier,” siger han.

Han er glad for, at Jyllands-Postens chefredaktør, Jacob Nybroe, har forsvaret tegningen.

”Vi kan ikke komme med en undskyldning for noget, vi ikke mener er forkert,” har Jacob Nybroe sagt til B.T. 

Jyllands-Postens Twitter-profil er blevet oversvømmet af indlæg fra især Kina, hvor Dannebrog blandt andet tegnes som et hagekors.

Erik Petri mener på ingen måde, at Niels Bo Bojesen er ansvarlig for de kraftige reaktioner.

”Han kan ikke tage ansvaret for, hvordan folk tolker tegningen.”

Folk må tolke, som de vil

Erik Petri understreger, at Jyllands-Posten er en dansk avis, der har bestilt en dansk tegning, der handler om coronavirus – en af de vigtigste historier i verden lige nu.

”Det er en simpel tegning, som folk kan tolke, som man vil,” siger han.

Når reaktionen fra Kina er så kraftig, kan det hænge sammen med, at der i Asien ikke er samme tradition for satiretegninger som i Europa, forklarer Erik Petri.

”Derfor forstår man ikke på samme måde, at satiretegninger er den almindelige borgers mulighed for at ytre sig.”

Ifølge Ritzau har statsminister Mette Frederiksen sagt om sagen: ”Jeg vil bare sige, at fra dansk side og fra regeringens side er der kun at sige, at vi har ytringsfrihed i Danmark. Også til at tegne.”

Fra Erik Petri lyder det:

”Det bliver spændende at se, om pandaerne i Københavns Zoo pakker deres kufferter og rejser hjem igen efter den her tegning.”

En mester i at lave flag

Tegneren Niels Bo Bojesen har brugt flag i sine tegninger talrige gange.

”Han har måske brugt det kinesiske flag fem gange og Union Jack 20 gange. Han er en mester i at lave flag og ordløs satire,” siger Erik Petri.

John Liu fra det kinesiske handelskammer uddyber over for Ritzau, at han ikke har mandat til at udtale sig om eventuelle konsekvenser, men kalder tegningen helt uacceptabel.

”Vores folk sørger, og vi gør vores bedste for at støtte dem, men når vi ser på billedet, føler vi os fornærmede og vrede,” siger han.

Kommentarer
16
Troels Leth
28.01.20 16:05
Enig - danske bladtegnere har en fin tradition for at opsummere komplicerede begivenheder i en elegant og satirisk streg - ofte ved at give et landeflag et kækt tvist. Men i dette tilfælde er det efter min mening ikke lykkedes. Den tegning er en grov forenkling af en dybt tragisk og uoverskuelig situation. Hvis blot tegneren i stedet havde givet stjernerne en maske på - for eksempel - så havde det efter min mening været elegant. Må JP ramme bedre plet i morgen.
Fremhævet af Journalisten
carsten dyreborg
28.01.20 16:33
De statsstyrede kinesiske reaktioner virker overdrevne på “vi danskere”.
Men: Hvad nu hvis tegningen havde vist det australske flag (Union Jack + seks stjerner) med brande i stedet for stjerner?
Fremhævet af Journalisten
Luchau
28.01.20 21:41
Super forfriskende, hvis det for en gangs skyld ikke var den amerikanske regering, der dikterede indholdet i danske nyhedsmedier.
Fremhævet af Journalisten
Allan S. K. Frederiksen
28.01.20 21:55
Man må sige at det er en umanerlig dårlig tegning. De fleste opfatter den som at der gøres grin med, at der igen er opstået en dødelig virus i Kina og finder den smagløs og plat.

Det er i øvrigt morsomt at man efter forgodtbefindende altid i medieverdenen glemmer en af hovedsætningerne i al formidling, nemlig at afsenderen er ansvarlig for at budskabet forstås korrekt af modtager.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
28.01.20 22:55
Det bliver spændende at se om Kina vælger at straffe Danmark, ved at begrænse importen af dansk svinekød, for så kan vi måske få en tiltrængt reduktion i antallet af svinefabrikker, og så kan landmændene blive sure på JyllandsPosten, der ellers er Venstre-bøndernes hoforgan.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
28.01.20 23:28
Det mest mærkelige er at alle kalder tegningen for satire. Det er det jo ikke. En simpel illustration uden brod mod nogen. Det må være surt for JP at skulle rykke ud med det store principielle forsvar for en ligegyldighed. (Jeg anerkender naturligvis at de nødvendigvis må gøre det).
Fremhævet af Journalisten
Vagn Bro
29.01.20 06:45
Allan S. K. Frederiksen - jeg har grundlæggende den samme opfattelse som dig.
Og selv den dygtigste tegner kan jo slå en skævert. Det forekommer mig både unødvendigt og ufølsomt at udsætte dødsfald i Kina for satire.
Ville der virkelig gå skår af tegneren og Jyllands-Posten at sige undskyld til det kinesiske folk, som kæmper med en helt ny dødelig sygdom?
Er vi i virkeligheden ved at ophøje satire til vor tids uangribelige ufejlbarlige religion, som må tilbedes ukritisk i hvilken form den end måtte fremtræde i.
For en ordens skyld, så oplevede jeg i sin tid at blive mødt med vrede af journalistkolleger, da jeg fandt det helt på sin plads, at Jyllands-Posten bragte Muhammed-tegningerne.
Det gør jeg stadig.
Men intet i denne verden er ufejlbarligt - heller ikke satire. Det synes jeg både tegneren og Jyllands-Posten skulle overveje en ekstra gang i relation til dødsfaldene på grund af en ny sygdom, som kineserne efter bedste evne kæmper med at inddæmme.
Satiren er uundværlig - men den er ikke guddommelig. Og i forhold til til situationen i Kina forekommer satiren i Jyllands-Posten mig malplaceret.
Fremhævet af Journalisten
Vagn Bro
29.01.20 10:50
Michael Kjærgaard: ’Det mest mærkelige er at alle kalder tegningen for satire’. (Citat slut)
Ja, det er mærkeligt. For i DR-programmet Deadline afviser Jyllands-Postens chefredaktør Jacob Nybroe selv at det er satire. Det er ’kun’ en illustration, siger han. https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_165709
Så uden at ’krænke satiren’ (og tegneren Niels Bo Bojesen), så kunne Jyllands-Posten vel godt sige undskyld for, at avisen – tilsyneladende utilsigtet og af ren og skær uvidenhed – er kommet til at illustrere både den kinesiske stat og det kinesiske folk som en potentiel dødelig virus.
For i det samme DR-program oplyser en Kina-kender nemlig, at den store stjerne på det kinesiske flag symboliserer den kinesiske stat, mens de fire små stjerner symboliserer det kinesiske folk.
Det var Niels Bo Bojesen forhåbentlig ikke klar over, da han illustrerede den potentielt dødelige nye epidemi som han gjorde.
I øvrigt rejser det spørgsmålet, hvorvidt Jyllands-Posten i det hele taget bør bruge kendte satiretegnere til at tegne illustrationer, der ikke er tænkt som satire?
Det gør det svært for den almindelige læser i farten at afkode, hvornår det er en neutral illustration og hvornår det er satire.
Mig forekommer det at være en uheldig sammenblanding – og i det aktuelle tilfælde en særdeles farlig cocktail, som Jyllands-Posten sikkert gerne havde været foruden.
Samtidig illustrerer Jyllands-Postens nye internationale satirekrise tydeligt, hvor ubærligt det åbenbart er for medier, chefredaktører og satiretegnere at beklage og undskylde for de fejl, de begår.
For uanset at Kinas demokrati langtfra er, hvad vi forstår ved et rigtigt demokrati, så kunne Jyllands-Posten vel godt sige undskyld til Kina, når avisen klokker i det.
Det ville være befriende at opleve i dagens Danmark, hvor medier og politikere åbenbart betragter det som et nederlag at erkende, at de også tager fejl og klokker i det en gang imellem.
Faktisk tror jeg, at det ville højne mediers og politikeres troværdighed betragteligt, hvis de gjorde det til en dyd og en vane at erkende fejl og sige undskyld for dem.
Og ikke som chefredaktør Jacob Nybroe sige i Deadline, at en undskyldning til Kina ville indebære, at så skulle han sige undskyld hele tiden.
Ja, hvorfor ikke? Hver gang der er grund til det. Og det synes jeg der er i dette tilfælde.
Jyllands-Posten er jo ved et uheld kommet til at illustrere (sammenligne) den kinesiske stat og det kinesiske folk med den dødbringende virus, samtidig med at kinesere dør af den.
Det kunne Jyllands-Posten godt sige undskyld for.
Ikke at sige undskyld, det virker ufølsomt.
Fremhævet af Journalisten
Susanne Nielsen
29.01.20 13:12
Jeg mener - ligesom flere andre, der har kommenteret her - at tegningen af det kinesiske flag, inficeret af coronavirus, både er usmagelig og utroligt dårligt timet! Man laver jo heller ikke satiretegninger af et fly, der netop er styrtet ned!
Derudover så er det ekstra følsomt, når en nations flag er indblandet. Vi danskere rammes jo nok også alle af en ubehagelig følelse, når Dannebrog brændes af - sådan som det efterhånden er sket nogle gange. Der er næppe nogen, der synes, at der er noget at grine af.
En undskyldning til det kinesiske folk ville være helt på sin plads her.
Fremhævet af Journalisten
Martin Kirchgässner
29.01.20 13:23
Som satire er tegningen plat og vel nærmest en visuel gimmick som ikke engang er sjov. Når man erstatter de fem stjerner med virus-celler, så er budskabet, at hele det kommunistiske styre og dets fire befolkniongsgrupper - bønderne, arbejderne, småborgerne og de patriotiske kapitalister alle er en farlig virus. Hvis det er hensigten med tegningen, så skylder JP en undskyldning. Uanset om man kan lide det kinesiske styre eller ej.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
30.01.20 11:26
Glimrende tegning - lidt ærgerligt for tegneren, at han delvist har kopieret en idé. Det er stærkt bekymrende, at så mange danskere har travlt med at tage afstand. Som de skriver "vi har ytringsfrihed, men"... Det lille "men" er farligt i længden. Hvis man skulle tage hensyn til dødsofre (som har min dybeste sym- og empati) skulle man jo ikke kritisere og tegne regimer, som har mange liv på samvittigheden. Som eksempelvis det kinesiske.
Fremhævet af Journalisten
Arne Abrahamsen
30.01.20 22:14
Nu trænger vi til en anden opfattelse af Jyllands-Postens omdiskuterede tegning af det kinesiske flag.
Det var den kinesiske ambassade der lynhurtigt udråbte det til at være en satiretegning. JP’s redaktør har forklaret, at det er en kommentar og skal ikke ses som satire, tværtimod. Hvorfor stoler man ikke på det? Prøv i stedet at se de afbillede coronavirusser som en hengiven og medfølende kommentar til en særdeles alvorlig epidemi som har ramt Kina.
Hvis vi f.eks. tænker os den situation, at der her i landet udbrød en tilsvarende epidemi med dødstal til følge, og et kinesisk dagblad kommenterede det med et opretstående dansk flag, hvor det hvide kors blev erstattet med et sorgfuldt sort. Ville vi da opfatte det som satire? Næppe nok. Snarere vil det fortolkes som værende en sympatisk kommentar til den alvorlige situation.
Lad os opfatte JP’s kinesiske flag på samme måde.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
31.01.20 09:46
Ganske god pointe, Arne Abrahamsen. Jeg er helt enig i, at tegningen er blevet fejlopfattet, men jeg havde så ikke tænkt på det med at corona-vira på flaget er en medfølende kommentar, men sådan kan det jo godt opfattes. Det med det sorte kors i Dannebrog må være en ren ide til Bo Bojesen, men forhåbentlig bliver det aldrig aktuelt.
Fremhævet af Journalisten
Jacob Møller
31.01.20 11:30
Er helt enig med Vagn Bro og Martin Kirchgässner. Der er tale om en satirisk tegning, som sætter lighedstegn mellem udbredelsen af en dødelig virusepidemi og symbolet på kinesisk kommunisme og det kinesiske folk i form af flaget. Satiren kan f.eks. fortolkes derhen, at udbredelse af kinesiske ideer (og mennesker - det kunne være Belt and Road projektet) er at betragte som en dødelig virus!
Det synspunkt, er der sikkert mange i vesten, som abonnerer på. Man kunne jo spørge tegneren, hvad hans mening med tegningen var, men han er tavs som graven - der er vel ikke nogen på Jyllandspostens redaktion, der har grebet ind i hans ytringsfrihed?
Fremhævet af Journalisten
Jesper Nielsen
31.01.20 15:15
Kunne det for øvrigt ikke blive betragtet som strafbart at gøre grin med et andet lands flag? Straffelovens § 110 e siger: »Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der offentligt forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller andet anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det Europæiske Råds flag«. Det lader til at ytringsfriheden ikke er ubegrænset...
Fremhævet af Journalisten
Kit Louise Strand
23.03.20 14:53
Læser først i dag, d. 23. marts ovenstående artikel med kommentarer... Igen undrer jeg mig over hvor svært mange mennesker har det med at forholde sig principielt til ytrings- og pressefrihed, men i stedet, som her, føler trang til at vurdere satiretegningens kvalitet og moralisere hvorvidt tegningen er etisk forsvarlig i denne situation:
Det er sagen totalt uvedkommende! Kina skal ikke diktere hvad vi bringer i vores aviser i Danmark!
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen