search

Forfatter beklager: Jeg overdrev om arabiske gader i Nordvest

Politisk redaktør Andreas Karker skriver i sin biografi om Ny Borgerliges Pernille Vermund, at der er gader i Københavns Nordvestkvarter, hvor der ”næsten kun er arabiske skilte, og man kan forledes til at tro, at man slet ikke er i Danmark”. ”Det giver et fejlagtigt indtryk,” erkender han

For to måneder siden udkom portrætbogen ’Værdikrigeren’ om Ny Borgerliges stifter og leder, Pernille Vermund, skrevet af BTMX’s politiske redaktør Andreas Karker.

I bogen er der en beskrivelse af Københavns Nordvestkvarter. Her skriver Andreas Karker, at området er ”meget arabisk”, og at ”der er gader i Nordvest, hvor der næsten kun er arabiske skilte, og man kan forledes til at tro, at man slet ikke er i Danmark”.

Beskrivelsen har vakt undren blandt flere, som kender området. Blandt andet Twitter-bruger og tidligere beboer i Nordvest Andreas Rasmussen, som har svært ved at genkende beskrivelsen.

I et svar til tweetet har Andreas Karker efterfølgende erkendt, at han er ”kommet til at overdrive”.

Gåtur gav slet ikke det billede

Andreas Karker fortæller til Journalisten, at han nåede frem til den konklusion, efter han tidligere på ugen blev inviteret i studiet hos Radio24syvs kulturprogram AK24syv for at uddybe sin beskrivelse af Nordvest-kvarteret.

”I forbindelse med, at Radio24syv ringer, går jeg en tur ude i Nordvest. Og jeg kan faktisk ikke finde de veje og skilte, jeg skriver om. Og mine øvrige betragtninger giver slet ikke det billede, jeg tegner i bogen – det virker ikke, som om man er i et andet land,” siger Andreas Karker til Journalisten.

Han ærgrer sig over beskrivelsen, som han vil få fjernet, hvis der skal trykkes et nyt oplag af bogen.

”Det er bare dårlig research. Det giver et fejlagtigt indtryk, og det beklager jeg,” siger han.

Onsdag sagde han det samme, da han efter sin gåtur i Nordvest var i studiet hos AK24syv. Det kan høres her.

Havde set gaden på en reportage

Andreas Karker forklarer baggrunden for beskrivelsen i bogen med, at han i forbindelse med en reportage om muslimske friskoler havde kørt igennem en gade i Nordvest og set de arabiske skilte. Men den gade kunne han altså ikke finde på sin gåtur.

”Og selv hvis de veje faktisk er der, og jeg bare ikke kan finde dem igen, så er de jo ikke beskrivende for hele området,” siger han.

Hvorfor tjekkede du ikke op på det, inden du skrev det i bogen?

”Jeg troede ikke, det var nødvendigt. Jeg følte, at det var, som jeg skrev. Og det er jeg da ked af. Jeg synes, det er ærgerligt. Én fejl, er én fejl for meget,” siger Andreas Karker. 

Kommentarer
13
Carsten Lorenzen
14.12.18 16:08
Hvorfor er han ikke fyret?
Hvorfor er han ikke fyret?
Fremhævet af Journalisten
Teddy Gehrke
14.12.18 16:29
Det er BT, Berlingskes lille
Det er BT, Berlingskes lille sorte sambo. Så bliver man vel nærmere forfremmet.
Fremhævet af Journalisten
Leif Hermann
14.12.18 16:35
”Jeg troede ikke, det var
”Jeg troede ikke, det var nødvendigt. Jeg følte, at det var, som jeg skrev. Og det er jeg da ked af. Jeg synes, det er ærgerligt. Én fejl, er én fejl for meget,” siger Andreas Karker. Gu' ve' om Karker har lært den der følelsernes journalistik, da han blev uddannet.
Fremhævet af Journalisten
Jan Michaelsen
14.12.18 17:10
Området omkring Nørrebro
Området omkring Nørrebro Station er absolut det mest eksotiske og multikulturelle i hele København. Det er værd at besøge.
Fremhævet af Journalisten
Jørn Albertus
14.12.18 19:19
Carsten Lorenzen stiller det
Carsten Lorenzen stiller det rigtige spørgsmål.

"Jeg følte, at det var, som jeg skrev." Det må være årets bortforklaring fra en journalist. Måske sad digterkysen for stramt. Det må han også have følt.
Fremhævet af Journalisten
Jan Kjærgaard
15.12.18 11:27
"Det er bare dårlig research"
"Det er bare dårlig research".

Jamen, det har du sandelig ret i, Karker.
Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
15.12.18 13:56
Pernille Vermund har en flot
Pernille Vermund har en flot røv og grimme tænder. Det kunne man konstatere, da TV2 viste hende også bagfra på talerstolen fra Ny Borgerliges landsmøde.

Jeg kunne ikke forstå, at DR og TV 2 valgte at vise landsmødet, da Ny Borgerlig er, indtil videre, kun varme luft.

Man kan kun være enig med svenskerne, der mener, at danskernes behov for at fastholde og forsvare en ytringsfrihed, der i bund og grund er rascistisk og er en fhv kolonimagt og slavetransport nation værdig, er dybt pinlig.

Jeg ser frem til, at Danmark får en ordentlig lov mod Hadesprog og Hadeforbrydelser, hvad der ikke sker så længe VLAK og DF styrer Folketingets flertal. Det tilbageskuende racistisk retorik gavner ingen. Vi skriver snart 2019, ikke 1819.
Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
15.12.18 14:00
I øvrigt er det en stor skam,
I øvrigt er det en stor skam, at BT overtog MetroXpress. Avisen er blevet så ligegyldig, at det ikke engang kan bruges af dårlige læsere.
Kender en del unge, der kun læser gratisaviser og det er så ærgerligt, at det, der var ret levende og havde godt underholdningsstof er blevet lagt i graven.
Fremhævet af Journalisten
Anders Hede
15.12.18 18:38
Hvis der er noget der er
Hvis der er noget der er uværdigt er det dine sexistiske nedladende kommentarer, Luci. Det hører ikke hjemme på et fint sted sim journalisten.dk
Fremhævet af Journalisten
Anders Jensen
15.12.18 19:41
Ja Pernille Vermund har en
Ja Pernille Vermund har en flot røv og flotte bryster og grimme tænder.

Efter det er der ikke meget positivt at skrive om hende og hendes parti.
Fremhævet af Journalisten
Cecilie Nissen Jøhnk
16.12.18 13:57
Når man bruger sin "følelser"
Når man bruger sin "følelser" til at beskrive en verden overtaget af "fremmede", som passer til ens dagsorden om at være et forfulgt mindretal i sit eget land, og først opdager "fejlen" når den bliver påtalt, så er det ikke "dårlig research", så er det "ondsindet løgn".
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
17.12.18 00:03
Eller er det mon
Eller er det mon kildeafsmitning? Jeg kan sagtens forestille mig, at den skingre Pernille Vermund har sagt noget sådant. Og hvis Karker tager hendes ord for sandhed, er den da først rigtig gal. Og bortforklaringerne bliver derefter.
Fremhævet af Journalisten
Søren Geckler
17.12.18 09:44
Dårlig research forudsætter
Dårlig research forudsætter vel, at der faktisk er foretaget research
Fremhævet af Journalisten