Efter flere års tøven: Netmedier melder sig til Pressenævnet

Det er nu muligt at klage til Pressenævnet over indhold på Woman.dk og Costume.dk. De to netmedier har netop tilmeldt sig Pressenævnet efter at have lovet det i flere år: ”Opgaven var faldet mellem flere stole,” forklarer chef hos Benjamin Media

Pressenævnets liste over medier, man kan klage over, blev i sidste uge udvidet med to onlinemedier: Benjamin Medias Costume.dk og Woman.dk. 
Det oplyser Pressenævnets sekretariatsleder, Lisbeth Feldvoss.

Costume.dk og Woman.dk optræder dermed på listen, som tæller næsten 1.200 netmedier.

Det særlige ved onlinemedier er, at de selv skal tilmelde sig Pressenævnet. Gør de ikke det, kan man ikke klage over brud på god presseskik.

”Faldet mellem to stole”

Woman.dk og Costume.dk har i en årrække lovet at tilmelde sig.

I 2016 undskyldte Benjamin Medias viceadministrerende direktør, Morten Trøst Poulsen, over for Journalisten, at Costume.dk og Woman.dk ikke var tilmeldt:

”Det er simpelthen, fordi vi ikke har været opmærksomme på det.”

Han lovede, at Woman.dk og Costume.dk ville blive tilmeldt.

I 2018 var det fortsat ikke sket.

”Den må være faldet mellem to stole,” forklarede Morten Trøst Poulsen til Journalisten ved den lejlighed.

”Faldet mellem to stole”

Mandag i sidste uge var Woman.dk og Costume.dk fortsat ikke anmeldt.

Administrationschef Julie Bjerg Norup svarede, at Journalistens henvendelse har givet Benjamin Media anledning til at undersøge sagen, forklarede hun.

”Og du har helt ret, opgaven var faldet mellem flere stole og ikke blevet løst,” skrev Julie Bjerg Norup, der nu ville tilmelde alle Benjamins netmedier til Pressenævnet, hvilket skete kort tid efter.

Fra 450 til 1.200 tilmeldte

I november 2015 måtte Pressenævnet droppe en klage mod Landbrugsavisen.dk, fordi mediet dengang ikke var tilmeldt.

Chefredaktøren forklarede, at der var tale om en fejl. I dag er netmediet tilmeldt.
Tidligere har for eksempel TV 2 Nord, Tænk, Se & Hør, Billedbladet, Zetland og Helsingør Dagblad ikke været tilmeldt.

Siden 2014 er antallet af tilmeldte medier vokset fra 450 til næsten 1.200.

0 Kommentarer