search

DR fjerner Botox-guide – eksperterne var ikke uvildige

Søndag publicerede DR en artikel, hvor to såkaldte Botox-eksperter guider læserne til Botox-behandling. Begge kilder lever til dels af selv at lave Botox-behandlinger. DR har nu fjernet artiklen, og en rettelse er på vej. ”Den lever ikke op til vores journalistiske standard,” siger redaktionschef

”Skal? Skal ikke? To Botox-eksperter guider dig, før du får sprøjten.”

Sådan lød overskriften på en artikel, der søndag blev publiceret på dr.dk. I artiklen svarer to såkaldte Botox-eksperter blandt andet på, om Botox er farligt, og om det er et mirakel. Den ene kilde er overlæge i plastikkirurgi på et privathospital, mens den anden ejer en plastikkirurgiklinik.

Og det kildevalg fik i går kritik fra flere på sociale medier. Mandag valgte DR så at pille artiklen af sitet.

”Vi har taget artiklen ned fra dr.dk, fordi vi ikke synes, at den lever op til vores journalistiske standard,” fortæller Kirsten Marie Svendsen, ledende redaktionschef i DR Nyheder.

”Når man som læser ser, at den ene er læge på et privathospital, og den anden har sin egen plastikkirurgiklinik, så kan man blive i tvivl om, om de er uvildige eksperter. Og det er ikke det, vi vil med vores journalistik,” uddyber hun.

Betvivler ikke kildernes udsagn

Kirsten Marie Svendsen understreger, at hun ikke har grund til at betvivle det, de to kilder siger i artiklen.

”Men for os er det afgørende, at man ikke må være i tvivl om, at de eksperter, vi har valgt, er uvildige,” siger hun. 

Hvorfor var der ikke en redaktør, som inden publicering af artiklen vurderede, at den ikke levede op til jeres journalistiske standard?

”Det burde der jo selvfølgelig også have været. Det er en fejl, og det beklager vi. Det er også derfor, vi tager artiklen af,” siger Kirsten Marie Svendsen.

Rettelse på vej

I sig selv fejlede emnet og spørgsmålene i artiklen dog ikke noget, siger Kirsten Marie Svendsen.

”Det kan godt være relevant at lave en artikel, hvor man stiller de her spørgsmål om Botox. Men så skal man som minimum have nogle uvildige eksperter, hvor man ikke kan være i tvivl om, om de har en interesse i sagen,” siger hun.

I har ikke deklarereret eller markeret nogen steder, at I har fjernet artiklen. Hvorfor ikke?

”Når vi en sjælden gang imellem fjerner en artikel, er det standard for os, at vi lægger en artikel ud på vores Fejl og Fakta-side om, at vi har fjernet en artikel og hvorfor. Og det gør vi også i denne sag. Redaktøren er i gang med at skrive den nu,” siger Kirsten Marie Svendsen.
 

Rettet kl. 14.58: DR fjernede artiklen mandag og ikke i dag, tirsdag, som vi først havde skrevet.  

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen