Direktør: »Kontant manipulerer og fortæller halve sandheder«

DR's forbrugermagasin "Kontant" fordrejer og fortier, og helte og skurke mases ind i en fordomsfuld koreografi. Det mener Charlotte Fischer, kommunikationsdirektør i Forsikring og Pension. Journalisten.dk har forsøgt at få en kommentar fra Kåre Quist.

DR's forbrugermagasin "Kontant" fordrejer og fortier, og helte og skurke mases ind i en fordomsfuld koreografi. Det mener Charlotte Fischer, kommunikationsdirektør i Forsikring og Pension. Journalisten.dk har forsøgt at få en kommentar fra Kåre Quist.

Sidste uge kritiserede DR's seer og lytterredaktør DR-journalister for at have en dårlig vane med at stramme vinklerne for meget. Nu er Charlotte Fischer ude med samme kritik. I et debatindlæg på journalisten.dk  og kommunikationsforum.dk gennemgår hun et indslag fra DR's forbrugermagasin, Kontant, fra den 31. august, hvor forsikringsselskaberne blev beskyldt for ikke at ville udbetale erstatning til kunder, der havde meldt deres bil stjålet.

I udsendelsen allierer Kåre Quist sig med en låsesmed for at drive udsendelsens bærende påstand: Forsikringsselskaberne siger, at man ikke kan stjæle en bil med startspærre. Det modbeviser låsesmeden.

»Kåre Quist driver pointen igen og igen i udsendelsen. For eksempel når han indleder programmet med: "Så viser jeg dig, hvor let det er at stjæle en bil, som man ifølge forsikringsbranchen slet ikke kan stjæle". Men Kåre Quist ved bedre. Det ene selskab i udsendelsen har udtrykkeligt fortalt Kontants redaktion forud for udsendelsen, at selskabet anerkender, at biler med startspærre kan stjæles – også uden at man har nøgle. Det samme siger selskabets skadesdirektør i et interview til Kontant. Kåre Quist? Ja, han fastholder ufortrødent og mod bedre vidende sin falske påstand,« skriver Charlotte Fischer.

»Branchen anklages for snyd. Ugen før udsendelsen annoncerer Kåre Quist i en trailer, at næste Kontant handler om, hvordan forsikringsselskaberne "snyder" deres kunder. For os er snyd en alvorlig sag. Man anklager ikke folk for at snyde med mindre, man har dokumentation,« skriver hun.

Ifølge Charlotte Fischer har ingen af de sager, Kåre Quist har fundet frem til udsendelsen, fået medhold hos ankenævn eller domstol, men:

»Værre er, at han i mangel af bedre hiver en sag frem, som den pågældende forsikringskunde har tabt med et brag i et enstemmigt Ankenævn for Forsikring. Kåre Quist ophøjer ikke desto mindre sagen til et slående eksempel på branchens snyd. Ankenævnet? Ja, det dumpes på møddingen(…) Den slags mener Kåre Quist åbenbart er ligegyldigt. Hvad ankenævnet og Forbrugerrådet mener om sagerne, hører vi aldrig om. Til trods for at Kontant har talt med begge. De sagde åbenbart ikke det rigtige. «

Som dokumentation for påstanden har Kontant i stedet bragt et interview med en ekstern lektor i forbrugerret:
»Lektoren åbner udsendelsen med at slå fast: "I realiteten har de danske bilejere jo en forsikring, som ikke dækker ved tyveri". Slam! At klart over 90 procent af de kunder, der melder deres bil stjålet, får udbetalt erstatning, er tilsyneladende gået hen over hovedet på den uforfærdede lektor.«

Charlotte Fischer skriver i sit debatindlæg, at hun er part i sagen og dermed inhabil, men at:

» Hun vil ikke finde sig i tæsk, der uddeles skruppelløst og i modstrid med virkeligheden – og oven i købet på den danske licensbetalte public service-kanal, DR. En station, hvis erklærede programetik er at være "danskernes troværdige formidler i en kompleks verden"«.

Læs hele indlægget her.

Journalisten.dk har været i kontakt med Kåre Quist. Han ville ikke kommentere på de konkrete beskyldninger, før han havde haft et møde med sin redaktør. Han lovede at kommentere på sagen senere i dag, men er endnu ikke vendt tilbage. Journalisten.dk følger fortsat op på sagen.