search

Direktør: »Kontant manipulerer og fortæller halve sandheder«

DR's forbrugermagasin "Kontant" fordrejer og fortier, og helte og skurke mases ind i en fordomsfuld koreografi. Det mener Charlotte Fischer, kommunikationsdirektør i Forsikring og Pension. Journalisten.dk har forsøgt at få en kommentar fra Kåre Quist.

DR's forbrugermagasin "Kontant" fordrejer og fortier, og helte og skurke mases ind i en fordomsfuld koreografi. Det mener Charlotte Fischer, kommunikationsdirektør i Forsikring og Pension. Journalisten.dk har forsøgt at få en kommentar fra Kåre Quist.

Sidste uge kritiserede DR's seer og lytterredaktør DR-journalister for at have en dårlig vane med at stramme vinklerne for meget. Nu er Charlotte Fischer ude med samme kritik. I et debatindlæg på journalisten.dk  og kommunikationsforum.dk gennemgår hun et indslag fra DR's forbrugermagasin, Kontant, fra den 31. august, hvor forsikringsselskaberne blev beskyldt for ikke at ville udbetale erstatning til kunder, der havde meldt deres bil stjålet.

I udsendelsen allierer Kåre Quist sig med en låsesmed for at drive udsendelsens bærende påstand: Forsikringsselskaberne siger, at man ikke kan stjæle en bil med startspærre. Det modbeviser låsesmeden.

»Kåre Quist driver pointen igen og igen i udsendelsen. For eksempel når han indleder programmet med: "Så viser jeg dig, hvor let det er at stjæle en bil, som man ifølge forsikringsbranchen slet ikke kan stjæle". Men Kåre Quist ved bedre. Det ene selskab i udsendelsen har udtrykkeligt fortalt Kontants redaktion forud for udsendelsen, at selskabet anerkender, at biler med startspærre kan stjæles – også uden at man har nøgle. Det samme siger selskabets skadesdirektør i et interview til Kontant. Kåre Quist? Ja, han fastholder ufortrødent og mod bedre vidende sin falske påstand,« skriver Charlotte Fischer.

»Branchen anklages for snyd. Ugen før udsendelsen annoncerer Kåre Quist i en trailer, at næste Kontant handler om, hvordan forsikringsselskaberne "snyder" deres kunder. For os er snyd en alvorlig sag. Man anklager ikke folk for at snyde med mindre, man har dokumentation,« skriver hun.

Ifølge Charlotte Fischer har ingen af de sager, Kåre Quist har fundet frem til udsendelsen, fået medhold hos ankenævn eller domstol, men:

»Værre er, at han i mangel af bedre hiver en sag frem, som den pågældende forsikringskunde har tabt med et brag i et enstemmigt Ankenævn for Forsikring. Kåre Quist ophøjer ikke desto mindre sagen til et slående eksempel på branchens snyd. Ankenævnet? Ja, det dumpes på møddingen(…) Den slags mener Kåre Quist åbenbart er ligegyldigt. Hvad ankenævnet og Forbrugerrådet mener om sagerne, hører vi aldrig om. Til trods for at Kontant har talt med begge. De sagde åbenbart ikke det rigtige. «

Som dokumentation for påstanden har Kontant i stedet bragt et interview med en ekstern lektor i forbrugerret:
»Lektoren åbner udsendelsen med at slå fast: "I realiteten har de danske bilejere jo en forsikring, som ikke dækker ved tyveri". Slam! At klart over 90 procent af de kunder, der melder deres bil stjålet, får udbetalt erstatning, er tilsyneladende gået hen over hovedet på den uforfærdede lektor.«

Charlotte Fischer skriver i sit debatindlæg, at hun er part i sagen og dermed inhabil, men at:

» Hun vil ikke finde sig i tæsk, der uddeles skruppelløst og i modstrid med virkeligheden – og oven i købet på den danske licensbetalte public service-kanal, DR. En station, hvis erklærede programetik er at være "danskernes troværdige formidler i en kompleks verden"«.

Læs hele indlægget her.

Journalisten.dk har været i kontakt med Kåre Quist. Han ville ikke kommentere på de konkrete beskyldninger, før han havde haft et møde med sin redaktør. Han lovede at kommentere på sagen senere i dag, men er endnu ikke vendt tilbage. Journalisten.dk følger fortsat op på sagen.

Kommentarer
5
Lars Axel Andersen
07.09.10 12:49
Re: Direktør: »Kontant manipulerer og fortæller halve sandheder«

"At klart over 90 procent af de kunder, der melder deres bil stjålet, får udbetalt erstatning, er tilsyneladende gået hen over hovedet på den uforfærdede lektor"

Til gengæld vil det sige, at 10% ikke får udbetalt erstatning...

Fremhævet af Journalisten
Jørgen Larsen
07.09.10 14:48
Re: Direktør: »Kontant manipulerer og fortæller halve sandheder«

 <cite> Til gengæld vil det sige, at 10% ikke får udbetalt erstatning...   </cite> 

 Du er vist ikke erhversjournalist 

Fremhævet af Journalisten
Hans Christian Poulsen
07.09.10 16:34
Re: Direktør: »Kontant manipulerer og fortæller halve sandheder«

Endnu et eksempel på en kedelig tendens, hvor redelig journalistik synes at blive tilsidesat for en kompromisløs jagt på sensationen uden plads til nuancer eller den hele historie. En public service station som DR burde holde sig for god til den slags letkøbte løsninger for at få kunder i butikken. Vi bliver som seere ikke hjulpet til at tage stilling eller til en bedre forståelse af en kompleks verden. Vi bliver blot passive tilskuere til et nøje koreograferet skuespil, hvor skurke og helte er udpeget  på forhånd. Ingen har en jordisk chance for at komme ordentligt til orde.

 Kåre Quist minder mere om en vækkelsesprædikant med et fastlagt budskab end en seriøst formidlende journalist. Der er en fuldstændig parallel til TV 2's Operation X, hvor journalistikken viger for en sorthvid verden med helte og skurke. Senest er pelsavlernes sag et godt eksempel på, hvordan en tv-station kammmer fuldstændig over.

I det aktuelle eksempel kunne man håbe, at en ordentlig og dygtige redaktionel ledelse ville forklare sig og undskylde på Kontants og DR's vegne, hvor det er nødvendigt. Et godt eksempel for den øvrige branche.

Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
07.09.10 19:59
Re: Direktør: »Kontant manipulerer og fortæller halve sandheder«

Jeg kan godt forstå, at der er nogen, der prøver at pille ved Kontant.

Det er godt tv og det virker.

F.eks. om dårlig kød og dårlige rejseselskaber.

Hvis jeg var kommet under behandling af Kåre Kvist, vil jeg også  stritte imod. 

Men Kontant gør et godt stykke arbejde i en tid hvor alt er fikseret på at tækkes erhvervslivet. Regeringen har gradvis svækket forbrugernes adgang til at klage, mens antallet af klager har eksploderet. Der er mange forbrugere, der føler sig magtesløse og programmet afspejler det.

Fremhævet af Journalisten
Allan Andersen
11.09.10 18:25
Re: Direktør: »Kontant manipulerer og fortæller halve sandheder«

Nu er jura og juristeri ikke nødvendigvis den menige borgers opfattelse af retfærdighed !

Rent privat forstår jeg udemærket at folk føler sig røævrendt når de har begge bilnøgler og bilen så findes afbrændt i en skov - hvorefter de får 0,- fordi forsikringen skriger "SVINDEL"

Forsikringens mening - og desværre og rettens - var jo at bilen IKKE kunne startes uden nøglen, men dette punkt blev jo klokkeklart modbevist i Kontant.

Kogt helt ned til hvad jeg mener er det vigtige i udsendelsen, kunne bilen stjæles uden nøgle - ja eller nej ?

Det kunne den så uden de store problemer, og endda med en nøgle fra en helt anden biltype !

Alligevel giver juraen forsikringen ret, hvilket er absolut uforståeligt i mine øjne/ører, da man åbenlyst overser en meget vigtig ting, nemlig at bilen snildt kunne være oplåst med fremmed nøgle og trukket væk eller kørt på feks. autotrailer.

Jeg spekulerer - ja, men det er også det som kaldes for tvivl og den bør da i sådan en sag komme kunden til gode medmindre man er jura uddannet eller forsikringsselskab.

Et gammelt mundheld lød "Forsikringer dækker alt - undtagen skader" og det gælder nogen steder også i dag.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen