Mandag lancerede Dansk Folkeparti en ny politisk kampagne, hvor partiets fire frontfigurer er tegnet i en nostalgisk streg og udstyret med talebobler med korte politiske budskaber som: ”Hold fast. Stem dansk” og: ”Smid tørklædet og meld dig ind i Danmark”.
Kampagnen er hurtigt blevet gjort til genstand for satiriske kommentarer og hån af især Dansk Folkepartis politiske modstandere på de sociale medier. Mange har delt tegningerne med omskrivninger eller manipulationer af budskaberne i taleboblerne.
Journalist Ayse Dudu Tepe har for eksempel delt et manipuleret billede fra kampagnen, hvor Martin Henriksens budskab ”Smid tørklædet og meld dig ind i Danmark” er omskrevet til ”Smid p-pillen og meld dig ind i Danmark”.
Smid p-pillen og meld dig ind i Danmark #dkpol pic.twitter.com/MCSm0cCuaw
— Ayşe Dudu Tepe (@AyseDuduTepe) September 3, 2018
Og Radikale Venstres Jens Rohde har delt samme tegning med kommentaren: ”Smid din indre racist og meld dig ind i Radikale Venstre”.
Smid din indre racist og meld dig ind i Radikale Venstre! #dkpol #dkmedier pic.twitter.com/OzXkGxE8GP
— Jens Rohde (@rohde_jens) September 4, 2018
Og den slags delinger fra politiske modstandere er netop meningen med kampagnen. Det vurderer freelancejournalist Susanne Sayers, som tager hatten af for Dansk Folkepartis PR-arbejde:
”Jeg synes, det er sindssygt godt politisk kommunikationsarbejde,” siger hun.
Forvanskning er også spredning af budskab
Susanne Sayers nævner, at det ikke er første gang, Dansk Folkepartis kampagner bliver genstand for debat og manipulation.
Hun nævner som eksempel en kampagne fra 2016 med et billede af en stor Dansk Folkeparti-familie, hvor en golden retriever åbenlyst var photoshoppet ind. Hunden optrådte efterfølgende i alle mulige billeder, hvor brugere på sociale medier havde fotoshoppet den ind, ligesom mennesker med anden hudfarve og tørklæde blev manipuleret ind i DF-familiebilledet.
”Dansk Folkeparti har erfaring med, at når de laver noget, så vil det blive forvansket. Men en forvanskning er jo også en spredning af budskabet. Derfor er jeg faktisk ikke i tvivl om, at den her faktisk er skabt til at blive delt på den måde,” siger Susanne Sayers.
Hun peger på, at skrifttypen i taleboblerne er lavet på en måde, så den er nem at efterligne, og at det er meget let for partiets modstandere at lave nye budskaber til dem.
”Meningen med kampagnen er selvfølgelig ikke at sprede budskaberne til folk, der er uenige. Men meningen er, at de spreder det, og gerne med deres egen kommentar, for det øger synligheden,” siger hun.
”De fleste deler med en negativ kommentar. Men det er jo ikke noget, der generer Dansk Folkeparti. De kender deres vælgere rigtig godt og ved, at hvis de ser noget, hvor DF hånes af nogen, som de opfatter som halalhippier ovre i København, så bekræfter det dem kun i, at DF er deres parti,” siger Susanne Sayers.
DF: Mere opmærksomhed end vi betalte for
Hos Dansk Folkeparti takker pressechef Søren Søndergaard for rosen fra Susanne Sayers. Han forklarer, at synlighed selvfølgelig er et mål med kampagnen.
”Kampagnen er, som alle kampagner, lavet for at få opmærksomhed. Og det er fint, når folk deler og driller!” skriver han i en mail til Journalisten fra ferie i Grækenland.
Men, tilføjer han:
”Det er også lidt latterligt, at vi i DF sjældent kan lave noget, uden at nogen på et selvfedt meningsparnas skal kloge sig, skrive om eller noget tredje.”
Søren Søndergaard henviser til, at det også skete med deres kampagne med Dansk Folkeparti-familiefotoet for to år siden, der udløste ”stor ståhej”.
”Det var ikke tilsigtet. Men kampagnen fik en del mere opmærksomhed, end vi betalte for. Nu synes vi, at tegninger kunne blive det nye sort. Og det tegnede univers åbner uanede muligheder,” skriver han.
Beatles og ‘De fem’
Blandt de mange kreative eksempler på, hvordan den aktuelle kampagne fra Dansk Folkeparti er blevet gjort til genstand for satire, kan nævnes denne, hvor Kristian Thulesen Dahl, Peter Skaarup, Søren Espersen og Martin Henriksen har fået Beatles-hår:
Satirens mester slår til igen #dkpol pic.twitter.com/E71LBEcJAR
— Morten R (@MortenRsej) 3. september 2018
Der er også denne, hvor de sammen med golden retriever-hunden fra Dansk Folkepartis forrige kampagne, er blevet til karaktererne i børnebogsserien ‘De fem’:
Okay, det er næsten for nemt – men svært at lade være 🙂 #dkpol pic.twitter.com/fh29Vz6h1L
— Chris Hvidberg (@ChrisHvidberg) 3. september 2018
Flere på sociale medier peger i øvrigt på, at stregen i tegningerne af de fire frontfigurer i partiet minder om den tegnestil, man nogle gange ser arabiske diktatorer tegnet i:
DF havde vist billede 1 som intention om med hvad deres annonce skulle associeres, men hvilken stil de endte i… #dkpol pic.twitter.com/CvyRXJzUUE
— Peter Huggler (@PeterHuggler) 4. september 2018
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.