search

Debat: Opråb fra lydhavet!

Mens de fleste aviser og ugeblade dækker og anmelder bøger, film- og tv massivt, så falder dækningen af podcast/radio/lydbøger kun drypvist. Hvor er brugervejledningen og kritikken, når det gælder hele dette lydhav? spørger Torben Brandt

Lyd er det nye ’shit’. Podcast sælger som varmt brød.

Det har de fleste vist opdaget, ikke mindst alle dem, der lytter. I 2019 lyttede 24 procent af danskerne til podcasts på ugentlig basis – i gennemsnit 138 minutter – og tallene er kun vokset i 2020.

De unge lytter – og flere og flere voksne/ældre lytter. På samme måde lyttes de fortællende radioformater også mere – for ikke at tale om lydbøgerne. Og alle har travlt med at få lavet en podcast, uanset om man er et medie, et museum, et firma, en ngo, en kommune, en privatperson. De fleste radioudsendelser kan findes som podcast, og de fleste bøger udkommer som lydbøger. Ifølge mine studerende venner var ’alle’, der studerer, i gang med at lave et band for nogle år siden, nu er ’alle’ i gang med at lave en podcast.

Vi står midt i en lydmedie-revolution.

Men hvor de fleste aviser og ugeblade dækker og anmelder film- og tv massivt, ofte i hele tillæg, for ikke at tale om bøger, ja, så falder dækningen af podcast/radio/lydbøger kun drypvist, tilfældigt her og der, hvis de da overhovedet falder. Kun går det lidt bedre, når de trykte medier skal omtale deres egne podcasts.

Hvor er dækningen, brugervejledningen og kritikken, når det gælder hele dette lydhav? Hvem prøver at få overblik over den tsunami af lydudgivelser, vi oplever lige nu. Hvad er godt, og hvad er snot? Hvor kan jeg få hjælp, når jeg prøver at finde inspiration til nye, gode, relevante lydudgivelser? Hvor er den omfattende forbrugervejledning, som vi kender fra mad- og restaurantionsstoffet? Den er ikke-eksisterende.

Resultatet er, at de fleste af os må ty til diverse hitlister på podcast-appernes sider. Hitlister, som ved en sammenligning pudsigt nok aldrig ligner hinanden, på trods af at størstedelen af podcastene kan hentes på alle podcastplatforme. Man kan ikke stole på podcasthitlister, fordi de synes at have hver deres udvælgelsesparametre – som de færreste kender. Derfor kan vi, der producerer podcast, ofte finde en hitliste, hvor vi rangerer højt, selv om vi måske ligger lavt på andre – eller slet ikke optræder.

Så, hvor er det danske svar på disse?:

The Guardians ’The week in audio’

Time Magazines ’The 50 best Podcasts to Listen to Right Now’

Esquires ’The 83 best podcasts in the world right now’

Wireds ’43 of the best podcasts for curious minds’

Vogues ’The best podcasts for 2020’

Wireds ’15 of the best audiobooks in 2020’

New York Times ’Audio fiction bestsellers’

Og hvor er de danske redaktører, der kan høre dette opråb?

Torben Brandt producerer DR-radiofortællinger og podcastserier og underviser i lydfortælling. Han er forfatter til bogen ‘At fortælle med lyd – som jeg lærte det’ fra forlaget U PRESS.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen