Der findes masser af danske og internationale podcasts, der kun handler om dit fag. Journalistens redaktion anbefaler her fem podcasts om medie- og kommunikationsbranchen.
Amerikansk radio, når det er bedst
Titel: On The Media
Land: USA
Profil: On The Media stiller skarpt på etik og fairness i mediebranchen – ikke kun i USA, men globalt. Det gælder for eksempel journalisters arbejdsbetingelser i Italien, slyngelstaters brug af PR-firmaer og sprogbrugen i Mad Men – talte de virkelig sådan i reklamebranchen i 50erne?
Programmet bliver distribueret af 300 forskellige radiostationer, og kan også downloades som podcast. On The Media søger at aflive mediemyter af enhver slags og det er altid fornøjelse at lytte til værterne Bob Garfield og Brook Gladstone – to ualmindeligt stærke interviewere. Alle udsendelser transskriberes og lægges ud på nettet. Se selv.
Den svenske medievagthund
Titel: Medierna i P1
Land: Sverige
Profil: Sveriges Radios hårdslående mediemagasin, der går tæt på mediernes etik og bag om de redaktionelle beslutninger. I programmet grilles journalister og redaktører til historier, der ikke helt holder. Og stemmer, som har været tavse i den offentlige debat, kommer til orde. Begge dele er ofte underholdende og oplysende.
Medierna's programmer er bygget op af gammeldags redigerede indslag (ikke live-debatter i studiet som fx Mennesker og Medier). Det betyder, at kilderne sjældent får mulighed for at tale uden om, når programleder Martin Wicklin stikker mikrofonen frem og gentager sine spørgsmål igen og igen. Historierne er ofte svenske, men temaerne universelle.
Mediernes krystalkugle
Titel: Mediacast
Land: Danmark
Profil: Den ugentlig podcast fra Mediawatch med Camilla Mehlsen som vært. Fokus er en nysgerrig og løsningsorienteret jagt på nye tendenser og forretningsmuligheder inden for nye og gamle medier. Hvor bevæger mediernes sig hen og hvor findes fremtidens finansieringsmodel?
Interviews med beslutningstagere i den danske medieverden og internationale mediefolk fra for eksempel The Guardian, The Economist og VG. MediaCast leverer også et overblik over ugens vigtigste medienyheder fra Mediawatch.dk.
Underholdende og sludrende
Titel: Media Talk
Land: Storbrittanien
Profil: Media Talk er The Guardians mediepodcast med avisjournalisten John Plunkett i værtrollen. Tonen er uformel og sludrende, hvilket i sig selv gør programmerne underholdende, men også mere indforståede.
Målgruppen er ansatte i medie- og kommunikationsbranchen, eller folk med stor interesse for den. Media Talk beskæftiger sig mest med med britiske medier. Media Talk har blandt andet kigget på nye tendenser inden for (britisk) reality-tv, jobskift på chefniveau i branchen (den britiske), seertal (britiske) eller den seneste uges udvikling i Levyson-afhøringerne.
11 år på toppen
Titel: Mennesker og Medier
Land: Danmark
Profil: P1s direkte ugentlige mediemagasin om grænselandet mellem journalistik, offentlighed og kommunikation. Lasse Jensen har hver uge styret debatten i studiet siden 2001. »Dette er ikke et objektivt, pænt program,« har han sagt om programmet, der er kendt for at behandle branchens udfordringer kritisk og grundigt. Og så er programmet naturligvis også kendt for Lasse Jensens ofte meget lange spørgsmål (Noget han selv koketterer med i programmet).
Alle fem podcasts kan gratis downloades iTunes.
Journalistens blogger Kim Elmose skrev sidste år om hans podcast-favoritter.
Skriv en kommentar, hvis du kender mediepodcasts, andre kan have glæde af.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Nu er jeg selv storforbrger af kommunikations og tech podcasts, så vil lige anbedale et par stykker mere
Har lyttet til dem i mange år efterhånden og de holder et rigtig højt niveau
http://www.forimmediaterelease.biz/
http://www.twistimage.com/podcast/
http://www.thebeancast.com/
http://www.marketingovercoffee.com/
http://twit.tv/