search

Danske journalister skal afhøres i straffesag mod ROJ TV

Pola Rojan og Martin Selsøe Sørensen skal afhøres om de betingelser, PKK stiller for interview i forbindelse med den ankesag, der starter i Østre Landsret i dag om ROJ TV (Opdateret 09:57: Link til afgørelse i Radio- og Tv-nævnet)

Pola Rojan og Martin Selsøe Sørensen skal afhøres om de betingelser, PKK stiller for interview i forbindelse med den ankesag, der starter i Østre Landsret i dag om ROJ TV (Opdateret 09:57: Link til afgørelse i Radio- og Tv-nævnet)

Anklagemyndigheden stiller det krav, at ROJ TV skal fratages retten til at sende fra Danmark, når Østre Landsret i dag tager hul på ankesagen, skriver Ritzau (link via JP).

Samtidig gentages påstanden, at ROJ TV ikke er et selvstændigt medie, men et redskab for det kurdiske arbejderparti PKK, der står på EU's og USA's terrorlister.

De to selskaber bag tv-stationen kræver frifindelse med henvisning til ytrings- og informationsfriheden.

Københavns Byret har tidligere dømt de to selskaber skyldige i at have overtrådt terrorparagrafferne. DE to selskaber fik hver en bødestraf på 2,6 mio. kroner.

Byretten undlod dog at træffe afgørelse i spørgsmålet om sendetilladelse. Det er der ikke hjemmel til i loven, hed det i afgørelsen.

Det mødte hård kritik fra den tyrkiske ambassadør i København. Det er Tyrkiet, der står bag den oprindelige politianmeldelse, der førte til straffesagen.

Landsretten ventes at bruge 40 dage på at behandle ankesagen. Blandt de nye vidner er journalisterne Pola Rojan og Martin Selsøe Sørensen. De skal afhøres om de betingelser, PKK stiller i forbindelse med interview.

For kort tid siden blev ROJ TV's sendetilladelse inddraget for to måneder af Radio- og Tv-nævnet. Det skyldtes, at ROJ TV ikke overholdt krav om at arkivere samtlige udsendelser.

Kommentarer
1
Niels Riis Ebbesen
29.10.12 08:14
Re: Danske journalister skal afhøres i straffesag mod ROJ TV

Bo Elkjær skrev: "For kort tid siden blev ROJ TV's sendetilladelse inddraget for to måneder af Radio- og Tv-nævnet. Det skyldtes, at ROJ TV ikke overholdt krav om at arkivere samtlige udsendelser."

Eller så skyldes det den politiske studehandel med Tyrkiet, så de stemte for, at Anders Fogh Rasmussen kunne få endnu et år som Nato's generalsekretær, sammenfaldet mellem inddragelsen af ROJ's sendetilladelse og afstemningen om forlængelsen af NATO-jobbet er i hvert fald meget påfaldendende, især når vi ser det i lyset af, at Wikileaks har dokumenteret, at dengang da Anders Fogh Rasmussen i sin tid fik NATO-jobbet, da var det i kraft af en studehandel med Tyrkiet, som krævede at ROJ-TV blev lukket.

Problemet er jo ikke, hvad Danmark i sin tid lovede tyrkerne, men at amerikanerne var inde over studehandlen, og derfor forpligter den jo på en helt anden måde. 

Og det er jo beskæmmende at opleve, at alle danske journalister og medier er helt tavse i forhold til ROJ-sagen, hvor den danske stat bruger systemet til at begå et overgreb på kurdernes ytringsfrihed. Men det skyldes nok, at alle de danske medier pænt sidder og venter på, at politikerne bevilger den store pose penge til mediestøtten.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen