search

S: Nej tak til terror-tv

Socialdemokraternes medieordfører – Mogens Jensen – bryder sig ikke om, at en dansk moské vil samarbejde med den Hamas-kontrollerede TV-station Al-Aqsa TV 

Mediecentret i Københavns nye stormoské skal levere tv-udsendelser til den Hamas-kontrollerede TV-station Al-Aqsa TV. Hvis der opstår mistanke om, at udsendelserne opfordrer til terror, må Radio- og TV-nævnet på banen.

Det slår Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen, fast over for Berlingske Nyhedsbureau.

»Det er selvfølgelig bekymrende, hvis der er forbindelser mellem stormoskéen og ekstreme islamiske grupper. Vi har et lovgrundlag for, at Radio- og TV-nævnet kan skride ind, hvis de sender programmer, der er med til at fremme terrorisme,« siger Mogens Jensen.

Reaktionen kommer efter, at en talsmand fra Dansk Islamisk Råd torsdag sagde til Berlingske Nyhedsbureau, at moskéens mediecenter vil samarbejde med TV-stationerne Al Jazeera, Al-Aqsa TV og Huda TV.

Mogens Jensen forklarer til nyhedsbureauet, at han ikke ser nogen problemer i aftalen med Al Jazeera. Når det gælder Al-Aqsa er virkeligheden dog en anden. Tv-stationen er nemlig kontrolleret af Hamas, der står på EU’s terrorliste.

»Vi er nødt til at se indholdet af udsendelserne, før vi kan bedømme deres karakter. Men vi har skærpet lovgivningen, så Radio- og TV-nævnet kan nedlægge forbud mod udsendelser, der har til formål at fremme terrorisme.«

Dansk Folkeparti beskylder Københavns Kommune, regeringen og justitsministeren for at have sovet i timen.

»Jeg vil på samrådet bede justitsministeren om at redegøre for de sikkerhedsvurderinger, som jeg går ud fra, er foretaget omkring opførslen af denne stormoské. Jeg vil også bede ministeren om at svare på, hvilke muligheder lovgivningen indeholder, hvis nogen, i forhold til enten at forhindre samarbejdet med den omtalte TV-station eller for at forhindre, at stormoskéen åbner,« skriver Dansk Folkepartis integrationsordfører Martin Henriksen i en pressemeddelelse. 

Tidligere har Radio- og TV-nævnet kigget det nu konkursramte ROJ TV efter i sømmene. Det skete efter pres fra Tyrkiet og USA, der mente, at den kurdiske tv-station opfordrede til terror. 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen