383 magasiner er bukket under på ni måneder

Det har været et sort år for magasinbranchen i USA og Canada. Mellem januar og september lukkede 383 magasiner. Men nu er der tegn på optimisme.

Det har været et sort år for magasinbranchen i USA og Canada. Mellem januar og september lukkede 383 magasiner. Men nu er der tegn på optimisme.

2009 har for længst indskrevet sig som et kriseår i mediebranchen, og magasinverdenen er ingen undtagelse. Særligt i USA og Canada er billedet nedslående.

Godt nok er 259 nye magasintitler lanceret mellem januar og september, men i samme periode er 383 andre magasiner bukket under, oplyser the MediaFinder Database. Dermed er det samlede resultat er negativt.

Dertil kommer, at blandt de nu hedengangne titler finder man nogle af de tidligere så velrenommerede blade – eksempelvis Portfolio, Country Home, Gourmet, Metropolitan Home, Modern Bride, Cookie og senest Adventure.

Sidstnævnte har netop meddelt, at man fortsætter online og så ellers lejlighedsvis på tryk. Adventure, der i USA udgives af National Geographic, har nemlig i tredje kvartal mistet hele 59,1 procent af sine annoncer sammenlignet med samme periode sidste år, ifølge the Publishers Information Bureau.

Men til trods for de alarmerende nyheder fra magasinbranchen, som har ramt alle de større forlag fra Time Inc til Condé Nast Publications, kan Financial Times i dag fortælle, at udgiverne rent faktisk tager det roligt og er rimelig optimistiske.

Rick Stengel, der er adm. direktør for Time, vurderer ligefrem, at de magasiner, der overlever, rent faktisk vil trives ganske godt, efterhånden som de bliver "magneter for de læsere og annoncøre, som andre har tabt".

Også hos Hearst er man optimister. Lederen af forlagets digitale afdeling, Chuck Cordray, udtaler til Financial Times, at de tilbageværende magasiner er mindre følsomme over for konjunktursvingningerne end dagbladene.

Magasinudgiverne sætter derudover stor lid til udviklingen af den næste generation af e-læsere i fuld størrelse og med farver, som gør det muligt at læse magasiner online – alle vegne.

"Det er den næste brik, der skal falde på plads," siger Chuck Townsend fra Condé Nast.

0 Kommentarer