Det banebrydende amerikanske magasin, Wired, er øjeblikkeligt slået igennem i det nye elektroniske format til iPad. Indtil nu har Wired hemmeligholdt tallene for sin iPad-udgave, men nu løfter chefredaktør Chris Anderson sløret.
I en email til den danske blogger, Jon Lund, fortæller Chris Anderson, at Wireds første udgave af Wired iPad har solgt "næsten 110.000 eksemplarer". Og de eftefølgende numre har alle solgt i titusindevis.
Magasinforlaget Condé Nast lancerede Wired iPad i juni måned og lige siden har der været stor interesse for dets udvikling. Men først nu løftes sløret for dets succes.
Ifølge Jon Lund skal antallet af solgte iPad-udgaver af Wired sammenlignes med salget af den trykte version, som ligger på 750.000 om måneden.
I starten kostede Wired iPad det samme som printversionen, men siden er prisen på iPad-udgaven sat ned fra 4.99 dollar til 3.99 dollar.
Det enorme salg af førsteudgaven i juni skyldes naturligvis nyhedens interesse. Og efterfølgende har man altså ikke solgt helt så mange eksemplarer.
Jon Lund gætter på, at meldingen om, at Wired iPad siden er solgt i "titusindevis" betyder, at den elektroniske udgave af magasinet er blevet solgt i mellem 30.000 og 80.000 eksemplarer.
Salget er dog stigende eftersom antallet af iPad-maskiner er stigende.
Læs i øvrigt Jon Lunds anmeldelse og sammenligning af Wired og Wired iPad: Wired on iPad takes up +20% extra editorial resources
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Men det gør danske magasinudgivere ikke. Det er meget dyrt at udvikle de interaktive sider, hvis det skal have en høj nok kvalitet. Og det danske markede vil være alt for lille.
Hvis selv et af de ypperste nørde-magaziner (hvis læsere må formodes at være ipad-brugere i større stil end andre læsere) i USA kun kan sælge måske 20.000 (?) eksemplarer, så får alle andre magaziner det meget svært, hvis de skal levere selvstændigt udviklet indhold til ipad formatet.
Det er glædeligt, hvis Wired sælger mange elektroniske udgaver af magasinet. Man har for alvor formået at lave originalt indhold, der udnytter mediet. Jeg vil hellere læse Wired på Ipad end på print.
Jeg håber, at danske magasinudgivere tør kaste sig ud i lignende projekter.
/ Troels