Det banebrydende amerikanske magasin, Wired, er øjeblikkeligt slået igennem i det nye elektroniske format til iPad. Indtil nu har Wired hemmeligholdt tallene for sin iPad-udgave, men nu løfter chefredaktør Chris Anderson sløret.
I en email til den danske blogger, Jon Lund, fortæller Chris Anderson, at Wireds første udgave af Wired iPad har solgt "næsten 110.000 eksemplarer". Og de eftefølgende numre har alle solgt i titusindevis.
Magasinforlaget Condé Nast lancerede Wired iPad i juni måned og lige siden har der været stor interesse for dets udvikling. Men først nu løftes sløret for dets succes.
Ifølge Jon Lund skal antallet af solgte iPad-udgaver af Wired sammenlignes med salget af den trykte version, som ligger på 750.000 om måneden.
I starten kostede Wired iPad det samme som printversionen, men siden er prisen på iPad-udgaven sat ned fra 4.99 dollar til 3.99 dollar.
Det enorme salg af førsteudgaven i juni skyldes naturligvis nyhedens interesse. Og efterfølgende har man altså ikke solgt helt så mange eksemplarer.
Jon Lund gætter på, at meldingen om, at Wired iPad siden er solgt i "titusindevis" betyder, at den elektroniske udgave af magasinet er blevet solgt i mellem 30.000 og 80.000 eksemplarer.
Salget er dog stigende eftersom antallet af iPad-maskiner er stigende.
Læs i øvrigt Jon Lunds anmeldelse og sammenligning af Wired og Wired iPad: Wired on iPad takes up +20% extra editorial resources
2