Aller, Bonnier og Egmont går sammen

Skandinaviens tre største magasinudgivere har valgt at gå sammen om fælles platform for deres kommende e-magasiner. En fælles netbutik er på vej.

Skandinaviens tre største magasinudgivere har valgt at gå sammen om fælles platform for deres kommende e-magasiner. En fælles netbutik er på vej.

Magasinlæsere i Skandinavien kan se frem til samme elektroniske platform, hvis de vel at mærke i fremtiden køber e-magasiner fra enten Bonnier, Aller eller Egmont.

De tre forlag lancerer i dag Nordic Digital Magazine Initiative, der har som mål at erobre markedet for digitale magasiner. 

"Vores læsere elsker vores blade, og vi vil sikre dem en lige så god oplevelse på de mange forskellige e-bogslæsere, der er kommet på markedet. Vi er på vej ind i en periode med stor teknologisk fragmentering, og her vil vi arbejde for åbne standarder og enkel distribution på alle relevante platforme," lyder det i en pressemeddelelse fra Erik Aller, overdirektør i Aller Media.

Bonnier har tidligere over for Journalisten.dk forklaret, at de ønsker at tjene stort på magasiner til iPad.

Nu håber Skandinaviens tre førende magasinudgiver så også at kunne lancere en fælles netbutuik for e-magasiner, hvor målet er at få forbrugerne til at søge hen først.

Det nye samarbejde har i øvrigt følgende fire hovedmål:

  • Skabe en læseoplevelse på de digitale platforme, der kan bevare og styrke de enkelte blade og magasiners særlige karakteristika.
  • Sætte en standard for digitalmagasin-publicering, der understøtter forskellige platforme og e-læsere, for derigennem at give læserne den bedste oplevelse.
  • Indlede en dialog med annoncemarkedet om standarder, målemetoder og innovative annonceløsninger.
  • Undersøge mulighederne for at etablere en fælles butiksløsning for digitale magasiner.

 Fra Egmont Magazines er forhåbningen, at markedet for e-læsere vil vokse hurtigt.

"Men vi ved også, at det er vigtigt at starte en dialog med vores annoncører om, hvordan reklame og format skal se ud i de digitale magasiner. Gennem Nordic Digital Magazine Initiative vil vi arbejde for et åbent marked for både læsere og annoncører," udtaler Kjeld Lucas, CEO for Egmont Magazines.

0 Kommentarer