search

Den græske tv-tragedie

Uropoliti stormede i går morges bygningerne, som journalisterne fra den lukkede statslige radio- og tv-station ERT holdt besat. Politiaktionen er seneste slag i en magtkamp om de græske medier, vurderer ekspert

I går morges kort efter klokken 4.00 stormede otte delinger af urobetjente bygningerne, der frem til juni husede Grækenlands – nu lukkede – statslige radio- og tv-station, ERT.

Bygningerne var besat af utilfredse tidligere ansatte ved ERT, der fortsat sendte radio og tv via nettet.

Grækenlands regering valgte 11. juni at lukke statsradiofonien. Begrundelserne lød blandt andet, at mediehuset var korrupt, og at den græske statskasse ville spare millioner af euro på lukningen. Det på trods af, at ERT blev finansieret med en månedlig betaling på 4,30 euro, der blev lagt oven i alle grækeres elregninger. Lukningen af ERT betød, at næsten 2.700 ansatte pludselig stod uden job.

Den herboende græske filminstruktør Gabriel Tzafka arbejder sammen med Bullit Film på en film om lukningen af ERT. Han ser politiaktionen som seneste slag i en magtkamp om de græske medier.

»Der ligger mange penge og store interesser bag angrebet,« siger Tzafka til Journalisten.

I dagens Information beskriver Dimitri Deliolanes, korrespondent for ERT i Rom, hvordan de græske medier er »en uanstændig sammenblanding af interesser«.

Tzafka forklarer, at ERT frem til lukningen var den eneste kanal med sendetilladelse i Grækenland. De kommercielle kanaler sendte dog alligevel, uden at politikerne greb ind.

»De private kanaler tilhører alle folk med magt og penge, og efter lukningen af ERT valgte politikerne pludselig at lovliggøre de privatejede kanaler,« fortæller Tzafka videre.

Og ifølge både Tzafka og Deliolanes handler lukningen af ERT om privatisering af nyhedsformidlingen.

De privatejede tv-kanaler er organiserede i brancheorganisationen Digea. Gabriel Tzafka vurderer, at de har spillet en aktiv rolle i både lukningen af ERT og lovliggørelsen af de kommercielle kanaler.

»Grækenland står foran et skifte fra analogt til digitalt fjernsyn, hvilket skaber muligheder for øget indtjening. Som det ser ud nu, står Digea til at høste al profitten,« siger Gabriel Tzafka.

Efter lukningen af ERT startede den græske regering en ny og midlertidig public service-kanal. Et projekt, der på trods af EBU’s – European Broadcasting Union – protest over lukningen af ERT hurtigt blev anerkendt som Grækenlands officielle public service-udbyder. På sigt vil projektet udmunde i Nerit – New Hellenic Radio, Internet and Television.

Og det var netop derfor, at politiet torsdag morgen rømmede ERT-lokalerne: Bygningerne skal fremadrettet bruges til Nerit.

»Regeringen siger, at Nerit vil være politisk uafhængig, men politikerne bruger mange flotte ord, så jeg tror, at man skal tage den udmelding med et gran salt,« siger Gabriel Tzafka.

»Samtidig er det værd at bemærke, at det er de samme politikere, som stod bag lukningen af ERT, der nu vil lave en ny uafhængig public service-kanal,« fortsætter Tzafka.

Information skriver, at lederen af venstrefløjspartiet Syriza, Alexis Tsipras, fremsatte en mistillidsdagsorden mod regeringen. Den kommer til afstemning søndag. Tsipras mener, at regeringen mangler »folkeligt mandat« til lukningen af ERT. Det manglende mandat kommer blandt andet til udtryk ved, at de tidligere ERT-journalister siden juni har modtaget donationer, så de kunne fortsætte med at sende.

Trods lukningen fortsætter de tidligere ERT-journalister med at sende via internettet.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen