Talentliste med 38 navne skaber vrede

38 unge, udvalgte medietalenter blev hyldet til de netop overståede New Media Days. 34 ud af 38 var mænd. Det har skabt røre, og flere mener, at der er blevet fisket for meget i eget netværk. To af dem, som udvalgte talenterne, svarer på kritikken.

38 unge, udvalgte medietalenter blev hyldet til de netop overståede New Media Days. 34 ud af 38 var mænd. Det har skabt røre, og flere mener, at der er blevet fisket for meget i eget netværk. To af dem, som udvalgte talenterne, svarer på kritikken.

»Jeg siger ikke, at de 38 på listen ikke er talentfulde, det er de stensikkert – jeg siger bare, at det simpelthen ikke passer, at man ikke kunne have fundet lidt flere kvinder til listen, hvis man altså gad!« Det skriver Trine Maria Kristensen på Journalisten.dk's debat.

Og fra Ditte Giese lyder kommentaren: »Skal man være CBS'er, grafisk designer eller Kaospilot for at være innovativ? Har de søgt for smalt?« 

Mens Jesper Grunwald skriver: »Hvis denne hæder er et objektivt udtryk for rigets tilstand i nye medier, har mediebranchen virkeligt et problem. Hvis kønsfordelingstallet blandt dem, der skal skabe den nye mediefremtid, er ca. 1:9 i mændenes favør, hvem skal så læse markedsbehovene for den anden halvdel af landets befolkning.«

Natasha Friis Saxberg, Partner i Webcom, var blandt de 12 mediefolk, der fik til opgave at indstille branchens unge talenter. Hun indstillede kun kvinder. Natasha Friis Saxberg medgiver, at det også er kønsforvridende. Hun begrunder sit valg med »at alle de talentfulde mænd nok skulle komme frem i lyset, selv om hun ikke fremhævede dem.«

»Jeg synes faktisk, det var rigtig svært at finde nogle kandidater, så jeg søgte på twitter for at få input fra andre. Kvinderne er sværere at finde, de markedsfører ikke sig selv på samme måde og buldrer ikke frem. Det ligger ikke til vores natur. Så man skal bruge lidt længere tid på at finde dem,« siger hun til Journalisten.dk.

Hvis det virkelig er kvinders natur, er det så ikke deres egen opgave at udfordre den, hvis de vil frem i verden?

»Jov, det er det. Men det er også omgivelsernes opgave ikke at dømme dem som ukvindelige og skrappe, hvis de gør det.«

Hun fortæller, at opgaven på godt og ondt var meget løst formuleret, og at folk har defineret medietalenterne meget individuelt. Hun gik primært efter folk, som formår at skille sig ud.

En af dem, som kun indstillede unge mænd, er Sofus Midtgaard, Managing Partner i Leaderlab:

»Jeg overvejede fem-seks dygtige kvinder, men måtte kassere dem på grund af alder, og fordi de var for etablerede. Min kollega Lærke var blandt de 38 medietalenter, men det ville være for indspist at indstille hende,« siger han.

Sofus Midtgaard kan godt forstå kritikken af, at det er venners venner, som er blevet indstillet.

»Det er da en skævvridning, men opgaven lød: Indsend de talenter, du kan komme i tanker om. Branchen er meget lille, og det er naturligt, at man søger i eget eller venners netværk.«

Han bemærker, at der højst sandsynligt havde være flere indstillede kvinder, hvis listen havde fokuseret på unge kommunikations- eller journalisttalenter:

»Men det her er New Media Days – det har et teknologisk twist og rod i fx programmørstudiet, hvor der er overvægt af mænd. Jeg er ikke i tvivl om, at de unge, kvindelige talenter findes. Men i stedet for at bitche, kunne det være pisse interessant, hvis debattørerne smed nogle konkrete navne på bordet,« siger han:

»Så kunne vi få fokus på brainstorm i branchen frem for kønsdiskussion.«