search

Mads Brügger: »Vi vil prise eksperimenter, der går galt«

Radio 24syv bliver kendte formater med et tvist i dagtimerne, og så "skal der slås til Søren" med eksperimenterne, når mørket falder på. Det fortæller den ene nye kanalchef Mads Brügger til Journalisten.dk.

Radio 24syv bliver kendte formater med et tvist i dagtimerne, og så "skal der slås til Søren" med eksperimenterne, når mørket falder på. Det fortæller den ene nye kanalchef Mads Brügger til Journalisten.dk.

De nye kanalchefer på Radio 24syv, Mads Brügger og Mikael Bertelsen, har i lang tid været kongerne af de skæve formater på DR. Det er dem, der har dykket ned i de fascinerende og glemte historier og foldet dem ud – uden for primetime i de fleste tilfælde.

Journalisten.dk ringede til Mads Brügger for at høre, hvordan de vil gå fra Nordkorea, konspirationsteorier og parcelhuskvarteret Skjoldhøjparken til at formidle dagsaktuel debat til et bredere publikum.

»Mikael har arbejdet mange år i DR's chefredaktion, og jeg har været vært på "Deadline". Derfra har vi jo også erfaringer med ting, som ikke har været professor Baltazars eksperimentarium fra morgen til aften, men som er relativt enstrenget og lettilgængeligt stof. Men tricket er at lave små justeringer på velkendte formater, så det stadig føles og opleves bekendt, men har noget nyt i sig,« siger Mads Brügger til Journalisten.dk.

I vil tage kendte programformater og give dem et tvist?

»Det vil nok være noget, man kommer til at opleve i dagtimerne, men når mørket falder på, skal der slås til Søren med eksperimenterne og afprøves nye talenter og radiostemmer.«

Du peger selv på, at du har afprøvet den almindelige dagsaktuelle journalistik i "Deadline", hvilket tvist gav du til "Deadline"-formatet?

»Der var jobbet og opgaven at lægge bånd på mig selv i forhold til den bagage, jeg tog med ind i "Deadline". Men når jeg med min historik er vært på "Deadline", er det også en justering og et eksperiment, der enten har gjort "Deadline" bedre eller dårligere. På den måde skal der ikke så meget til, før et format flytter sig.«

Kunne du ikke give et enkelt uforpligtende eksempel på, hvordan man kunne give et kendt format et tvist?

»Det, jeg vil sige til dig, og det, som er udtryk for den tilgang, vi har til det, er, at både i DR og i andre mediehuse taler chefer om, at det gerne må være provokerende, udfordrende, skævt, krøllet, og nogle taler endda om at have en lille blonde. Alle de her plusord, de benytter sig af. Det er slående, at når medarbejderne endelig forsøger, og det går dårligt, så er det noget, man ikke taler om bagefter. Så går der engle gennem stuen. Det gør, at den enkelte medarbejder og redaktionen mister lysten til at søge nye steder hen. Vi vil prise eksperimenterne – især dem, der går dårligt.«

Tror du I vil få plads til det i længden?

»Man ansætter ikke sådan nogen som Mikael og mig, hvis man vil have noget helt generisk vaskepulverradio.«

I et interview med Berlingske i dag giver Mads Brügger og Mikael Bertelsen udtryk for, at de vil give plads til og udvikle nye talenter på Radio 24syv. Ingen af dem er uddannede journalister, og de er begge udklækkede fra DR's talentudvikling, hvor man primært søger folk, der ikke er skolede i forvejen.

»Talenterne kan i princippet godt være journalister. Vi møder ikke op med en mistro over for journalister. Men det kunne for eksempel være journalister, der aldrig har lavet radio før. Vi kigger først og fremmest efter personlighed. I radioen er det vigtigt, at folk taler sandt og er indstillet på at vise, hvem de er, hvis det skal fænge. Vi leder efter karakterer simpelthen.«

Hvordan vil I finde dem?

»Vi har gjort os nogle tanker, men nærmere kommer vi det ikke,« siger Mads Brügger til Journalisten.dk.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen