Pressechef researchede sig til politianmeldelse af beskidte tricks

Anya Palm brugte sin journalistiske baggrund til at dokumentere omfanget af beskidte tricks, som private elselskaber brugte til at snuppe hinandens kunder

Da Forbrugerombudsmanden i sidste uge meddelte, at elselskabet Fauna Energi for tredje gang på ét år er blevet politianmeldt for ulovligt telefonsalg, var det lidt af en sejr for Anya Palm, pr- og pressechef hos energikoncernen Ewii. En del af anmeldelsen er nemlig baseret på journalistisk research, som hun og hendes kolleger står bag.

Elmarkedet er med hendes ord domineret af ’beskidte tricks’, som private elselskaber bruger til at hapse andre elselskabers kunder.

For eksempel er Ewii blevet kontaktet af kunder, som fortæller, at de er blevet ringet op af sælgere fra andre selskaber, der påstår, at Ewii ikke længere kan levere el. Eller af sælgere, der siger, at de har overtaget ’faktureringen’ af kundens elregning og derfor skal bruge kundens kontooplysninger, og at kunden altså ikke skal bekymre sig, når regningen næste gang ser anderledes ud.

Problemet er ifølge Anya Palm ’ældgammelt’.

”Men for mig som journalist er det mærkeligt, at det kan få lov til at ske. Det er ulovligt og urimeligt over for kunderne. Vi er som journalister opdraget til, at når vi støder på den slags sager, så tager vi dem op,” siger hun, der har en fortid som freelancejournalist i Asien, og som skiftede til kommunikation for cirka to et halvt år siden.

En rasende direktør i avisen

I maj skrev Energiwatch, at antallet af klager til Forbrugerombudsmanden over elselskaber var steget fra 369 til 732 mellem 2019 og 2020. Selv blev Anya Palm opmærksom på problematikken, da direktøren i marts 2020 kom ind på hendes kontor med en kundehenvendelse i hånden.

”Han ville have presseomtale og sagde, at han ville have ’en rasende direktør’ i Ekstra Bladet,” husker Anya Palm.

Hun fik ham overtalt til, at en enkelt dårlig kundeoplevelse ikke ville være nok til at skaffe dem den medieomtale, han ønskede sig, også fordi problemet i forvejen var omtalt i medierne.

Men hun gjorde også noget andet. I samarbejde med Ewiis kundeservice og salgsdirektøren fik hun sat et system op, så samtlige henvendelser fra kunder om tvivlsomme salgsmetoder fra andre elselskaber blev registreret i en bestemt database.

For første gang arbejde Ewii systematisk for at få overblik over den type kundehenvendelser. Den systematiske registrering tegnede et tydeligt billede: Antallet af sager var større, end nogen i Ewii havde kunnet forudsige. Fra marts 2020 til i dag er de ifølge Anya Palm blevet kontaktet af kunder i omkring 150 sager med tvivlsomme salgsmetoder fra andre elselskaber.

Anya Palm får selv en notifikation, hver gang kundecentret får en af de henvendelser. Hun samler dem og sender dem videre i puljer til Forbrugerombudsmanden via Ewiis juridiske afdeling.

”En journalistisk ting”

Hun er overbevist om, at det er hendes baggrund som journalist, der gav hende idéen til den systematiske research-tilgang i jobbet som pr- og pressechef.

”Det er gået fra at være noget, der var et træls problem, man ikke gjorde noget ved, til at vi har et dokumenteret overblik over omfanget, en dokumentation af, at det sker systematisk og en tidslinje. Det med at skabe overblik og dokumentere tingene tænker jeg er en journalistisk ting,” siger Anya Palm.

Samtidig har hun arbejdet i pr-øjemed for at skabe medieomtale af problemet. Her har hendes og kollegernes research også været et vigtigt redskab, både til dokumentation og til at kunne findes cases til medierne.

Elselskabernes ulovlige salgsmetoder har blandt andet været omdrejningspunktet i en udsendelse af ’Kontant’ i november sidste år og i adskillige artikler i flere medier. I maj efterlyste Forbrugerombudsmanden skrappere restriktioner for at holde elselskaberne på den rigtige side af markedsføringsloven, som Ewiis direktør tidligere havde foreslået.

”Jeg er slet ikke i tvivl om, at problemet er blevet løftet så langt op, som det er, fordi der har været så stor presseopmærksomhed på det, og fordi sådan nogle som mig og dygtige journalister ude på medierne har været på sagen,” siger Anya Palm.

Hvorfor gør I jer så umage for at få presseomtale af jeres indsats for at komme ulovlige salgsmetoder i branchen til livs – er det ikke bare for at få reklame for Ewii?

Anya Palm reagerer med et ’Haha’.

”Håbet har været at skabe opmærksomhed nok til, at flere end blot vores egen branche har fokus på det. Det er rigtige mennesker, og mange af sagerne er virkelig grove. Så det er helt urimeligt, at det bare får lov at køre.”

I en mail oplyser chefkonsulent Karen Søndergaard fra Forbrugerombudsmanden, at i alt tre energiselskaber det seneste års tid har videresendt klager fra forbrugere til styrelsen. I sagen med Fauna Energi udgør Ewiis liste 14 af i alt 383 klager, som indgår i politianmeldelserne.

0 Kommentarer

Læs også

Borgerne foretrækker pressen som kanal for kommunens grønne nyheder 2

Borgerne foretrækker pressen som kanal for kommunens grønne nyheder

24. AUGUST 2021
Greenpeace-plan møder benspænd: “Det var sådan ’grrr’”

Det grønne sprog: Klimakommunikation er den nye kampzone

12. AUGUST 2021
Greenpeace-plan møder benspænd: “Det var sådan ’grrr’”

Det grønne sprog: Klimakommunikation er den nye kampzone

12. AUGUST 2021