En gennemgang af 52 regnskaber fra bureaubranchen viser en overordnet bruttoavance på over 1 mia. kroner. Det er en stigning på 4,3 procent, skriver Bureaubiz.dk. Men alligevel er overskuddet – samlet set – faldet.
Kort sagt: Mere aktivitet i branchen, men færre penge på bundlinjen.
Undersøgelsen dækker alt fra digitale bureauer til PR og reklame, men ikke mediabureauer. Selv om 52 bureauer er undersøgt, vil der blive føjet cirka 150 flere regnskaber til, før optællingen er færdig.
Ikke desto mindre forholder interesseorganisationen for bureauerne Kreativitet og Kommunikation sig til tallene. Til Bureaubiz.dk siger formand Mona Juul, at det ikke overrasker hende, at der er færre penge på bundlinjen trods mere aktivitet.
»Det er i hvert fald noget, jeg har hørt adskillige bureauer tale om, og oven på nogle år, hvor man har måttet skære til, så har det været nødvendigt at ansætte nogle flere for at kunne levere.«
Men hun mener også, det handler om løn. Den er nemlig steget i branchen det seneste år, vurderer hun.
»Samtidig har der været nogle år, hvor der også har været holdt igen på lønningerne, og det kan man ikke blive ved med,« siger Mona Juul.
Det er især de digitale bureauer i undersøgelsen, der har succes. Her er der både vækst i bruttoavancen (+26 procent) og på bundlinjen (+45 procent). Imens oplever reklamebureauer en tilbagegang på bundlinjen på hele 22 procent, imens bruttoavancen stort set går i nul. Også PR-bureauerne i undersøgelsen har fremgang: Plus 10 procent i bruttoavance og plus 15 procent på bundlinjen.
Du kan selv gå på opdagelse i undersøgelsens tal – fordelt på bureau-brancher – her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.