Efter flere år med røde tal kan Berlingske Media for andet år i træk vise overskud for 2011. Det sker efter et turbulent år med en spritny radiostation, et nyt nyhedsbureau, en stor sparerunde og et uforudsigeligt annoncemarked. Men Mecom er presset. Opdateret 13.46.Berlingske Media kan for andet år i træk præsentere et overskud. I 2010 vendte koncernen flere års røde tal til et lille overskud på 20,8 millioner kroner før skat. Den positive udvikling bekræftes i resultatet for 2011, som koncernen har offentliggjort i denne uge: Et overskud på 64,6 millioner kroner før skat.
Koncernchef Lisbeth Knudsen er selvsagt glad for endnu et år med overskud.
»Vi er godt tilfredse med, at vi kan forbedre vores overskud i disse tider, hvor vi står overfor en tredobbelt udfordring: Store strukturelle forandringer i markedet, store behov for investeringer i nye aktiviteter og et privatforbrug, der stadig hænger i bremsen. Finanskrisen har endnu ikke sluppet sit tag, og annoncesalget har været meget uforudsigeligt gennem 2011,« siger hun i en pressemeddelelse.
2011 har været et turbulent år for Berlingske Media. Mediehuset har blandt andet solgt fire ugeaviser og købt sig ind i andre, lanceret et nyt rejsemagasin og været med til at starte Radio 24syv op. Året sluttede med forhandlinger om en stor sparerunde, der i start 2012 endte med, at koncernen lukkede gratisavisen Urban og måtte sige farvel til mange medarbejdere.
Et nyt nyhedsbureau er det også blevet til i 2011. Berlingske-koncernen trak sig ud af Ritzau og stiftede Berlingske Nyhedsbureau. Det har været "en kæmpe fordel", udtaler Lisbeth Knudsen i meddelelsen.
»Det er lykkedes at lave et konkurrencedygtigt alternativ til Ritzau med et mindre institutionspræget sprog og et mere fokuseret udbud af nyheder. Det har tilført en god energi til huset og en større synlighed til Berlingske. Vi arbejder nu på fra 2. halvår i år at kunne tilbyde vores service til eksterne kunder og har allerede fået flere henvendelser,« siger hun.
2012 kommer til gengæld til at stå i betalingens tegn. I år vil Berlingske indføre mere betaling for indhold på net og mobile platforme.
»Vores fokus i 2012 er at skrue op for betalingen for indhold på nettet og de mobile platforme. Antallet af mobile brugere stiger dag for dag, og vandringen fra de trykte medier til de digitale sker for tiden med en hast, der er ny for markedet. Det handler om at følge med og være klar til at modsvare behovet for kvalitetsindhold på de digitale platforme,« siger Lisbeth Knudsen.
Hos Berlingskes ejere, Mecom Group, har man endnu en gang nedjusteret forventningerne til 2012.
Forventningerne til første halvår af 2012 ligger 14 millioner euro lavere end samme periode sidste år. Årets resultat bliver skudt til mellem 85 til 96 millioner euro mod 114 millioner i 2011. Nedjusteringerne skyldes fald i annonceomsætningen og faldende løssalg.
Opdateret 13.46: Mecom styrtbløder på den britiske børs efter nedjusteringen. Læs mere hos Ritzau Finans her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.