search

Overblik: Her er Ekstra Bladets svar i Qureshi-skandalen

Hvorfor har ingen fattet mistanke før nu? Hvorfor trækker Ekstra Bladet ikke de mange artikler tilbage, hvor Michael Qureshi citerer anonyme kilder? Og hvilken rolle spiller hollandske Hakkie Tikkie Media? Her er de vigtigste svar fra Ekstra Bladet i Qureshi-skandalen

Chefredaktør Poul Madsen og sportschef Allan Olsen stod klar klokken 11.00 i Ekstra Bladets eget grønne tv-studie for at fremlægge avisens syn på Qureshi-skandalen.

Sagen drejer sig om sportsjournalist Michael Qureshi, som TV3 Sport har afsløret i at have opdigtet navne på kilder. Han blev bortvist fra Ekstra Bladet i sidste uge efter knap et år på avisen. Før da har han arbejdet i 12 år på BT.

Og Poul Madsens vigtigste budskab stod klart: Undskyld. Det står på et helt opslag i avisen i dag, og det var også det ord, lydmanden blev ved at bruge for at teste mikrofonerne umiddelbart inden pressemødet: ”Og vi siger undskyld, undskyld, undskyld.”

Poul Madsen indledte:

»Det her er et af den slags pressemøder, man ønsker aldrig nogensinde at indkalde til. Det har på mange måder været et chok på Ekstra Bladet at opdage omfanget, dybden, af hvad der er foregået, og at man kan kalde sig journalist og stadig opfinde kilder.«

Ekstra Bladet har foretaget en intern undersøgelse af alle artikler, Michael Qureshi har skrevet for avisen. Fem af de artikler trækkes nu tilbage, fordi der optræder opdigtede kilder.

Sagen rejser en række principielle spørgsmål, som Ekstra Bladets chefduo forsøgte at svare på ved pressemødet. Journalisten giver her et overblik over nogle centrale spørgsmål og de svar, Ekstra Bladet gav:

 

Hvorfor fattede ingen mistanke efter Callandrelli-sagen?

Ekstra Bladet bragte i efteråret et interview med fodboldspilleren Gonzalo Higuaín fra den italienske klub Napoli. Artiklen var blevet til i samarbejde mellem en freelancejournalist ved navn Calandrelli og Michael Qureshi. Men Ekstra Bladet måtte trække artiklen tilbage, fordi Napoli afviste, at interviewet nogensinde havde fundet sted.

Poul Madsen afviste på pressemødet, at man burde være gået mere skeptisk til værks i forhold til Michael Qureshi, allerede da Callandrelli-sagen rullede.

»Nogle af jer kan måske spørge, om vi blev snydt i Callandrelli-sagen? Om vi undersøgte sagen til bunds? Jeg kan bare sige, at vi undersøgte den grundigt, da den kom frem. Jeg må da nok erkende, at jeg nok er for naiv, for jeg troede på Michaels forklaring, specielt da han fremviste en række ting til at bakke den op,« sagde Poul Madsen og opremsede:

»Han viste mig sin kontakt med en person, der hed Callandrelli. Han viste mig en korrespondance på det, der hedder Kick i Italien (chattjeneste, red.). Han viste det oprindelige interview på italiensk. Vi fik en beskrivelse af, hvordan han mødte Callandrelli i Madrid, og hvordan han så ud. Der må jeg også bare sige, at jeg stoler på dem, vi har ansat som journalister på Ekstra Bladet. De må vide, at deres chef stiller op for dem. Vi er i konstant stormvejr, det er ikke noget nyt. Derfor skal man have backup, og det kan man stole på, indtil korthuset ramler sammen.«

Hvorfor trækker Ekstra Bladet ikke flere artikler tilbage?

Ekstra Bladet trækker fem artikler tilbage, hvor Michael Qureshi har citeret kilder, som ikke findes. Men i en række andre artikler citerer Michael Qureshi anonyme kilder.

På pressemødet erkendte Allan Olsen, at Ekstra Bladet kun kender identiteten på nogle af de anonyme kilder, Qureshi har brugt i sin tid på avisen.

Men Poul Madsen afviste, at der er grund til at så tvivl om de artikler, Qureshi har skrevet med anonyme kilder.

»Jeg har ikke pt. grund til at tro, at nogen af de historier er forkerte. Men det er klart, at det er noget af det, vi undersøger.«

Er sagen udtryk for et større problem?

Både Poul Madsen og Allan Olsen afviste blankt, at Qureshi-sagen er udtryk for et grundlæggende problem i den journalistiske kultur, i sportsjournalistikken eller på Ekstra Bladet.

»Konklusionen på vores undersøgelse er, at det er et enkeltstående tilfælde. Jeg har ingen grund til at tro, at andre journalister på Ekstra Bladet benytter samme metoder. Vi har researchet bredt, spurgt ind til en lang række medarbejdere, og intet tyder på det.«

Allan Olsen fastslog:

»Det er ikke et kulturproblem, og det er ikke et brancheproblem.«

Er der tale om pseudonymer eller opdigtede kilder?

Poul Madsen slog fast, at han ikke vil kalde det ”pseudonymer”. Indtil han har set dokumentation for andet, så er der tale om navngivne kilder, som ikke findes.

»Jeg kalder det ikke pseudonymer mere, for det er en pseudoforklaring. Der er tale om pure opspind i citater fra kilder, og vi kan ikke sige, om de kilder overhovedet eksisterer under et andet navn. Derfor er det falske kilder og kun falske kilder.«

Hvorfor opdagede Ekstra Bladet ikke, at der var problemer med Hakkie Tikkie Media?

»Det er – undskyld mig – en afgrund af lokumsaftaler og ting, der måske ikke har fungeret, og det har fangarme rundt i alle europæiske lande, sågar også Canada,« sagde Poul Madsen om det hollandske bureau Hakkie Tikkie Media. Ekstra Bladet har trukket 14 af 16 artikler, som avisen i 2010-11 købte af bureauet, tilbage, fordi de ikke kan verificere skribenternes identitet.

Sportschef Allan Olsen beskrev på pressemødet, hvordan kontakten mellem Hakkie Tikkie Media og Ekstra Bladet opstod. Det var det hollandske bureau, som kontaktede avisen op til VM i 2010 i Sydafrika.

»De foreslog en lang række interviews med store navne, og det var vi selvfølgelig interesserede i. VM var en særlig begivenhed, som kaldte på meget stof, så det var en god vej ind for os.«

Ekstra Bladet bragte den første af de 16 artikler fra Hakkie Tikkie Media 9. april 2010 i et særligt VM-magasin. Artiklen var skrevet af ”Patrick Wong”, som også optræder som kilde i én af Qureshis omstridte artikler i Ekstra Bladet.

»Vi har forgæves forsøgt at opspore Patrick Wong,« fortalte Allan Olsen på pressemødet.

Men i 2010 var avisen glad for samarbejdet, som fortsatte med flere interviews med stjernespillere som Messi, Drogba og Pique.

Allan Olsen afviste, at Ekstra Bladet allerede i 2011 burde have regnet ud, at noget var galt.

»Som Poul sagde, så var der aldrig nogen, som bad os om at fjerne artikler eller sagde, at noget ikke var rigtigt. Vi ved, at især med engelske spillere går tingene hurtigt, så hvis der havde været usandheder i artiklerne, så tror jeg, vi havde hørt om det.«

Han understregede, at artiklerne fra Hakkie Tikkie Media således ikke trækkes tilbage, fordi de er forkerte, men fordi skribenternes navne ikke kan verificeres.

»Vores kildetjek var ganske enkelt ikke godt nok, vi havde paraderne for langt nede. Måske var det, fordi man som redaktør for alvor har paraderne oppe, når det er historier med noget på spil, hvor man afslører, kritiserer, går til kanten. Man kan sige meget om de her interviews, men det var ikke det, de gjorde.«

Poul Madsen fastslog på pressemødet, at manden bag Hakkie Tikkie Media – hollandske Martin van Zaanen – eksisterer.

»Han findes. Det er vi sikre på, det har vi undersøgt. Han har skrevet bøger og alt muligt.«

Martin van Zaanen vender dog ikke tilbage på Ekstra Bladets henvendelser.

Hvad vil Ekstra Bladet gøre anderledes?

Poul Madsen varslede strammere kildekontrol fremover. Dels skal avisens journalister have tilladelse fra en chef, hver gang de vil bruge en anonym kilde. Dels skal de researche bedre og have et CV på alle udenlandske navngivne kilder, der optræder i artikler.

Du kan læse mere om Ekstra Bladets nye opstramning her.

Allan Olsen understregede, at det ikke vil være slut med anonyme kilder i Ekstra Bladets sportsjournalistik:

»Vi er møghamrende kede af, at Michael Qureshi har snydt os. Men når man taler transferhistorier og klubskifter, så er det tit nødvendigt at bruge anonyme kilder. Det er ikke en boldbane, vi forlader på Ekstra Bladet. Men vi skal have bedre snor i, hvordan vi bruger anonyme kilder.«

Derudover lovede Poul Madsen, at Ekstra Bladet ikke er færdige med at undersøge sagen.

»Vi vil sætte mange kræfter ind på at afdække, hvad der foregår med Hakkie Tikkie Media og forbindelsen til Qureshi. Han siger til os, at han bare har oversat nogle artikler.«

Hvordan har Ekstra Bladet rettet?

Ekstra Bladet har fundet fem artikler af Michael Qureshi, som de trækker tilbage. Reelt er der dog kun tre, fordi to artikler optræder i både en avis- og en web-udgave. Artiklerne på eb.dk er blevet afindekseret – de kan ikke findes med søgemaskiner, men er ikke fjernet fra eb.dk. Artiklerne er forsynet med disclaimers, der forklarer, hvorfor de er trukket tilbage.

Michael Qureshi forklarede til Journalisten i forgårs, at han fastholder, at kilderne findes. Han har opdigtet falske navne til dem for at anonymisere dem, og det beklager han er sket uden hans chefers eller læseres vidende. Han afviser at fremlægge kildernes navne for offentligheden samt for sine tidligere chefredaktører.

Kommentarer
2
Lars Sundling
09.12.15 14:23
I media kalder I det for en
I media kalder I det for en "kilde", men et mere præcist udtryk er "anonym leverandør". Det eneste sted, hvor "kilde/anonym leverandør" bør kunne anvendes er indenfor efterretningstjenesten, hvor liv og død er på spil. Hvis folk indenfor sport, kultur og politik ikke ønsker at stå frem med ID, så drop dem! Indenfor det seriøse erhvervsliv eksisterer begrebet "anonym leverandør" ikke, sådanne useriøse aktører vil aldrig nogensinde kunne overleve i et marked, hvor man ønsker professionalisme og kendskab til sit bagland. Det kunne media lære meget af, hvis altså blot I turde!
Fremhævet af Journalisten
Villiam Grumstrup
10.12.15 09:36
Den ansvarshavende
Den ansvarshavende redaktionssekretaer har ansvaret. Har han sovet overalt hvor manden har foert sig frem?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen