Fejlmeddelelse

Filen kunne ikke oprettes.

Ekstra Bladet strammer op efter Qureshi-skandale

Enhver brug af anonyme kilder skal fremover godkendes af nærmeste chef på Ekstra Bladet, og der skal være CV på alle udenlandske kilder. »Vi er nødt til at lave en generel indskærpning,« har chefredaktør Poul Madsen netop sagt på et pressemøde
  • Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix
    Chefredaktør Poul Madsen (th.) og sportschef Allan Olsen har netop fremlagt avisens syn på Qureshi-skandalen på et pressemøde på Ekstra Bladet. På billedet holder Poul Madsen en kopi af en af de artikler, som er trukket tilbage.
09.12.2015 · 12:22

Ekstra Bladet skærper nu kravene til avisens kildekontrol. Det sker, efter at en intern undersøgelseskommission med chefredaktør Poul Madsen i spidsen har brugt fire dage på at gennemgå alle artikler, som den bortviste journalist Michael Qureshi har skrevet i sine 10 måneder på avisen.

»Vi er nødt til at lave en generel indskærpning,« forklarede Poul Madsen på et pressemøde på avisen, der startede klokken 11.

Falske kilder i 5 ud af 787 artikler

»Fremadrettet, når der bruges anonyme kilder, skal det godkendes 1 til 1 af nærmeste chef,« forklarede Poul Madsen.

Han understregede, at han havde en forventning om, at det i høj grad allerede foregår sådan i dag, men at praksis nu altså måtte indskærpes.

Den interne undersøgelse på avisen har vist, at Michael Qureshi i fem af i alt 787 artikler har brugt opdigtede navne på kilder, han har citeret i sine sportsartikler. Ekstra Bladet har trukket de fem artikler tilbage.

Ekstra Bladet indskærper også, at chefen - når en journalist beder om lov til at bruge en anonym kilde - skal spørge ind til den beslutning:

»Nærmeste chef skal så stille det spørgsmål: ”Kan du ikke bruge en åben kilde i stedet for?”« sagde Poul Madsen.

CV på udenlandske kilder

Det indskærpes også, at journalisterne skal undersøge udenlandske kilders baggrund bedre.

»Man skal have et cv på udenlandske navngivne kilder,« sagde Poul Madsen.

Den interne undersøgelse har vist, at også det hollandske bureau Hakkie Tikkie Media har leveret tvivlsomme artikler til Ekstra Bladet.

Bureauet har solgt en række interviews med internationale fodboldstjerner for mellem 250 og 350 euro. 14 ud af 16 artikler fra bureauet er nu trukket tilbage af Ekstra Bladet, fordi skribentens identitet ikke kunne bekræftes.

Kun en britisk skribent, som har leveret de to artikler fra Hakkie Tikkie Media, som ikke trækkes tilbage, kunne bekræftes af Ekstra Bladet.

Poul Madsen opfordrede kolleger på andre medier til at bore mere i Hakkie Tikkie Media, som har leveret artikler til medier i en lang række lande i Europa samt Canada. Bureauet lukkede i 2011, efter at det kom frem, at de havde solgt et opdigtet interview med Barcelonas cheftræner, Pepe Guardiola, til et medie i Doha.

Chefredaktøren lagde ikke skjul på, at han har været naiv.

»Jeg har da været naiv. Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at man vil kalde sig journalist, når man opdigter kilder,« lød det fra Poul Madsen.

Fastholder, at kilderne findes

Sagen blev startet af TV3-programmet 'Onside', der afdækkede, at flere kilder, som Michael Qureshi citerede i artikler, ikke findes. Ekstra Bladet bortviste Qureshi og har altså i dag trukket fem af Qureshis artikler tilbage samt 14 andre artikler, hvor der er tvivl om, hvorvidt skribenterne fra et hollandsk firma findes. Berlingske Media har trukket 22 artikler tilbage.

Mandag valgte Michael Qureshi at give sin version af historien i en udtalelse, som han sendte til Journalisten. Du kan læse hans svar her. Han fastholder, at kilderne findes - men har fået falske navne for at anonymisere dem. Han afviser dog at fremlægge kilderne, også selv om det kun skulle være for hans tidligere chefer på BT og Ekstra Bladet, og selv om det ville være med kildebeskyttelse.

"Lige nu er der ikke den nødvendige tillid fra deres side til, at deres arbejdsgivere ikke i et eller andet omfang bliver bevidste om sagen trods mine løfter,” lyder det i en mail fra Michael Qureshi.

Han har ikke ønsket at lade sig interviewe mundtligt af Journalisten, da han er under stort psykisk pres. Det har derfor kun været muligt at stille spørgsmål per mail.

Kommentar

09/12/2015 - 13:06

Victoria Rogena Holst Poulsen

Hvor er det en skam, at det overhovedet er nødvendigt med en sådan stramning officielt udmeldt af chefredaktøren. Ærgerligt for den integritet, der for både sportsjournalister såvel som alle andre journalister er vores vigtigste arbejdsredskab. Når det så er sagt, tager jeg hatten af for den nultolerance, Poul Madsen (og andre ufrivilligt involverede parter) har udvist i denne sag. Hvis ikke vi som journalister kan værne om etikken i vores arbejde, tja, så har vi vel rent faktisk hjemme i bunden af troværdighedsskalaen.

09/12/2015 - 13:40

Peter Nielsen

Spørgsmål til Ekstra Bladet :

Ville en artikel fra BT i dag hvor den eneste kildehengivelse er

"..sagde Cristiano Ronaldo på Santiago Bernabeu tirsdag aften".

blive godkendt efter jeres ny generelle indskærpning ?


"http://www.bt.dk/fodbold/ronaldo-taler-ud-der-har-vaeret-noget-galt

Som det ses citeres Ronaldo for i alt svar på 5 listede spørgsmål. Det fremgår ikke specifikt hvorfra udtalelserne kommer andet end "..
"..sagde Cristiano Ronaldo på Santiago Bernabeu tirsdag aften".

Spørgsmål til Ekstra Bladet :

Ville sådan en flyvsk kilde-håndtering blive godkendt hos jer ?

Spørgsmål til Danske Sportsjournalister

Er det godt nok at listen kilden på sådan en uspecifik måde ikke mindst i kølvandet på Qureshi-skandalen ?

Helt utroligt efter min mening, at den artikel om 5 Ronaldo udtalelser slipper igennem hos BT når så ringe kilde-henvisning.

Seneste nyheder

18.05.2018 · 14:07

Når Twitter-kommunikation fejler

Søren Frandsen
18.05.2018 · 13:13

Det kan journalister lære af 18. maj

Søren Frandsen

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Samvirke søger Danmarks bedste madskribent

COOP
Ansøgningsfrist: 11.06